На 21 февруари 2019 да почерпят

Турция: Европа се нуждае от съвременни миграционни политики

Франция глоби банка с 4,5 млрд. евро

Тръмп ускорява АЕЦ-овете за Саудитска Арабия Белият дом няма да търси гаранции от Рияд за ядрени оръжия

Задържаха бившия председател на македонския парламент Трайко Веляноски по искане на спецпрокуратурата

Партньорката на сръбския премиер Ана Бърнабич роди момче

Силно земетресение разтресе Турция, усети се и в Пловдив

Властите във Венецуела отмениха полети и затвориха ГКПП заради заплахите за външна намеса

Кайли Дженър: Нямам нито една пластична операция (СНИМКИ)

Умира аптеката, която работи като бакалия 1831 обекта нямат готовност за нововъведения

Скопие – център на шпионажа срещу Белград Обвинението хвърли сръбският министър на отбраната

АПИ: Между 23 и 24 часа на 20 февруари ще има профилактика на платформата за продажба на е-винетки

Внезапно почина бизнесменът Пламен Минчев

Цензурата узаконена от българския парламент Депутатите отхвърлиха президентското вето върху промените в Закона за личните данни (обзор)

Русия пусна видеоклип с тест на нов подводен дрон с ядрен двигател (ВИДЕО)

Авиационна риторика в политиката Висшият пилотаж ще реши изборите през май и наесен

Когато политиката влезе в авиацията или обратно, нещата се объркват, а може да станат и смешни. На националната работна среща на актива на ПП ГЕРБ терминът „висш пилотаж“ бе използван няколко пъти, за да се покажат успехите в една или друга посока, на една или друга политическа личност. По всичко личи, че e голям ентусиазмът от решението на парламента да преговаряме със САЩ за закупуване на изтребители. Макар че, както твърдят запознатите с технологията на подобни преговори, трудното тепърва предстои. Но за това да му мислят министрите на отбраната, финансите, икономиката и външните работи. Сега става дума за избори и как да бъдат спечелени. През май – за депутати в европарламента, а през есента – за кметове и общински съветници. В този смисъл авиационната тематика наистина може да се окаже подходяща. По-паметливите знаят, че тя присъстваше често в речника на днешния президент по време на изборите за държавен глава преди две години. Впрочем и сега продължава нейното използване от президента, което, наред с всичко, се оказва, че е и заразително. Защо пък това да не е новата печеливша формула. Но това, в кръга на шегата.

На този форум стана ясно, че ГЕРБ ще върви към поредна победа със скоростта на F-16 V Blok 70. Този призив очевидно се хареса и на премиера, който не само го повтори, но и го свърза с изоставеното отдавна военно летище край Равнец. Изглежда имаше предвид, че негов автор бе кметът на Бургас, а авиобазата, за която вече малко хора си спомнят, е недалеч от морския град. А може би бе направена връзка и с факта, че президентът и върховен главнокомандващ Въоръжените сили е започнал кариерата си на пилот на МиГ-29 именно оттам. Но и това са само разсъждения.

Да се върнем на темата, т.е. за авиацията и политиката. И за скоростта на изтребителите. Ако една политическа сила заложи на бързината на F-16, едва ли ще стигне първа до победата в изборите. Не за друго, а защото максималната скорост на една от най-съвременните модификации на този самолет е 2145 км/ч. Колко бърз ще бъде F-16VBlok-70, предстои да видим, но не се предвижда той да бъде произведен и доставен през годината на избори. Ако действително става дума за бързина, може да се помисли върху други варианти при издигането на политически призиви. Например, основната концепция на „Грипен“ е да развива високи скорости и да запазва изключителната си маневреност, независимо от височината на полета. Неговата максимална скорост е 2410 км/ч. А това е повече от „Рафал“, F-16 Blok-50, F-18 и „Юрофайтър“. Разбира се, има и по-бързи самолети. Максималната скорост на руския МиГ-31 е 3000 км/ч на голяма височина. Може да лети на максимална скорост, докато му свърши керосина. И днес той остава най-бързият боен самолет в света. Друго е, ако става въпрос за далечина на полета. Тогава подредбата се размества и в случая, за който става дума, може да изиграе по-добра роля в политически смисъл през май и есента.

На този политически форум беше интересно и сравнението за автобуса и таксито. Военните експерти сигурно ще кажат, че във въздушния бой една от най-важните предпоставки за победата е изненадата. По оценка на западни експерти в този смисъл най-опасен в света е Су-35. Така го нарекоха авторитетни немски и американски издания. Негов най-сериозен съперник в света е американският изтребител F-22 „Раптор“.

В политиката е много важен маньовърът. Понякога той може да има решаващо значение за победата. Вярно е, че в последно време консерватизмът вдига глава в Европа. За да реализира приоритетите си, обаче е задължително да кацне на подходящата писта. Т.е. да спечели изборите с правилния коалиционен партньор, ако не може сам, или своевременно да скъса с досегашния, при положение, че му носи черни точки. Маньовърът в битката – военна или политическа, води до изненада и краен успех, защото в повечето случаи противникът или опонентът не са достатъчно добре подготвени за него. При полета с изтребител е от голямо значение да запазиш изключителна маневреност, независимо от височината. Както в политиката. Управлението не е като да вървиш по жълтите плочки пред Народното събрание. Има много изненади, на които трябва да отговаряш, включително също с изненади. Добре е например да имаш прекрасен изтребител бомбардировач, но това да не е резултат от компромис, относно неговата маневреност, което се получава, когато допълнителното оборудване увеличи теглото му.

Оказва се, че политиката и авиацията си приличат в много отношения. Макар че някои имат предубеждения към пилотите.

 

Санкцията ще е на избирателите

Ясно е, че за всичко си има експерти. Както авиационни, така и по изборите. Те ще си кажат думата по процедурата на една или друга партия или коалиция, след което решението ще е политическо. После санкцията е на избирателите. Те ще преценяват коя политическа сила е избрала най-бързия самолет.

Още по темата

  1. Зам.-председателят на ГЕРБ и кмет на Бургас Димитър Николов: Със скоростта на F-16 към нова победа

  2. Каракачанов отговаря на депутат Документите за F-16 при президента От „Локхийд Мартин” смятат, че сделка може да има до 9 месеца

  3. Парламентът даде зелена светлина на преговорите със САЩ за F-16

  4. Емил Христов, зам-председател на 44-ото НС, пред „Труд“: От БСП рано или късно ще разберат, че диалог с ГЕРБ е необходим Президентът постави темата за самолетите, все едно говорим за кренвирши

  5. За изтребителите – без емоции За да има стратегически избор, трябва да има политическа воля, а не да се правят конкурси без значение

    От
    Изображение на Емил Спахийски
  6. Цветан Цветанов за изборa на F-16: Няма промяна на параметрите, всичко е прозрачно Убеден съм, че цената ще бъде намалена, каза председателят на ПГ на ГЕРБ

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (13)

  1. Освен данни за скоростите на няколко самолета никаква друга информация не открих в тази статия. Не разбрах и защо е писана. Изглежда заради хонорар. Утвърждава ли нещо авторът или отхвърля? Убеждава ли ни или ни разубеждава?

  2. Вчера стана ясно, че нашите Ф-16 ще се произвеждат в Индия. Честито!

    1. Е, значи ще има радост за русофилите. Самолетите ще се сголбяват в Индия с части от Шри Ланка, Горна Волта, Кот Девуар и Сомалия. Самолетите ще падат от небето като гнили круши. Путин ще тържествува и злорадства, цялата руска нация ще празнува, а у нас Нинова и Радев ще организират невиждани тържества със заря на Бузлуджа и яз. Копринка, със знамена на СССР и портрети на цялото съветско Политбюро. Цяла седмица нашите медии ще плюят по САЩ и Европа. Всенародно веселие с хора и ръченици и сандирания за вечна дружба с фашистка русия и влизане в ОНД.

    2. Абсолютно реална опасност има Путин да с-а-б-о-т-и-р-а изработването на нашите и.з’т.р’е.б’и.т’ели, дори да ги правят само в завода в САЩ.

  3. Съпоставил политическата игра с и-з-т-р-е-б-и-т-е-л-и. Е и? Тази статия е достойна за домашна работа през с’оц’а, когато трябваше да се напише страница и половина по някаква тема, Н.Е.З.А.В.И.С.ИМ.О. ОТ ИДЕИТЕ В НАПИСАНОТО.

  4. Та*зи ста*тия е досто*йна за дом*ашна раб*ота през соца, когато трябваше да се напише стра*ница и поло*вина по някаква тема, НЕЗ*АВИСИ*МО ОТ ИДЕИ*ТЕ В НАПИСА*НОТО. Трябваше просто да има пра*вилно напи*сани думи в грамат*ични изреч*ения. И затова пише*ха шест*ица.

  5. О’с’в’е’н дан’ни за с.к.о.р.о.с.т.и.те на н.я.к.о.лк.о са.м.о.лета ни.как.ва др.уга ин.ф.о.р.ма.ция не откр’их в тази ст’атия.

  6. О’с’в’е’н дан’ни за с.к.о.р.о.с.т.и.те на н.я.к.о.лк.о са.м.о.лета ни.как.ва др.уга ин.ф.о.р.ма.ция не откр’их в тази ст’атия. Не р’а’зб’ра’х и защо е п’и’с’ана. Изг’л’еж’да за’р’ад’и хо’но’рар. У.т.в.ъ.р.’ж.д.а.в.а ли нещо а.в.т.о’рът или о.тх.в’ърля? У.б.еж’дав.а ли н.и или ни р.а.з.у.б’е.ж.д.а.ва?

  7. Логиката на скриптовете на този сайт е като типичната българска антилогика в Зоната на Здрача: нищо не е ясно, но си винаги виновен. ‘Ба си логиката!

  8. СПИРДОНЕ !!!СТИГА ПРЕПИСВАЙ ТТД ОТ УКИПЕДИЯТА..аааа …ПИШИ И .ЗАДАЙ ВАПРОСИ ,ОТНОСНО ВОЙСКАТА!!!!! ЛЪЖАТ ЗА УВЕЛИЧЕНИЕ….БАВЯТ ЗАПЛАТИ…ХАОС…ИМА ХОРА КОИТО СЛУЖАТ И СА ПЕНСИОНЕРИ….КВИ САМОЛЕТИ…… ТО НЕ ОСТАНАХА ХОРА…..

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.