Изумявам се колко транспортни министри от 2020 г. досега се правят, че не виждат проблема
МВР и общините да престанат да харчат за мобилни камери на „триноги“, а да купуват само стационарни
През лятото преди 3 години по време на задължителните Годишни технически прегледи започнаха да ни лепят стикери по предното стъкло на автомобилите. На тях пишеше някаква измислена екокатегория, която няма нищо общо със стандартите Евро 1, 2 или Евро 5 на производителите на коли. В тях е вграден чип с антена, която една година излъчва информация, а на другата година пак продължава да излъчва. По нея трябваше автомобилите с ниска категория да не бъдат допускани в централните зони на София и големите градове. Само дето никоя община или организация не купи четящи устройства и информацията се излъчва по посока на Луната. Което не попречи, ние като шофьори, да я плащаме. Дело против абсурда заведе адвокат Петър Славов, но екостикерът не само че не бе премахнат, а и абсурдите около него се умножават паралелно с цената му.
- Адвокат Славов, предстои заседание на Върховния административен съд по делото, което водите срещу наредбата за екостикерите. Докъде стигна процесът?
След известно забавяне, за 22 май – сряда, е насрочено заседание на Върховния административен съд, в което се надявам да приключим с изслушването и пледоариите на страните и делото да бъде обявено за решаване – т.е. в рамките на месец след това да имаме и решение на съда по жалбата ми срещу екостикера.
- Един от аргументите ви е, че екостикерът безпричинно оскъпява Годишния технически преглед (ГТП), който е задължителен за всички собственици на моторни превозни средства, ремаркета, каравани и др. Знаете ли, че когато през 2023 г. заведохте делото, минаването на преглед струваше до 50 лв., а екостикерът - 6,50 лв. с ДДС. По данни от миналата седмица прегледът е 100 лева, а от пункта са казали на шофьор, че цената на екостикера е 11,60 лв. Единствена разлика е, че го лепят долу вляво на предното стъкло, а не горе на средата?
- Постоянното поскъпване на прегледите е безспорен факт и ако при въвеждането на безсмисления и скъп екостикер цената им стигна около 60 лв., то с продължаващите нови изисквания към пунктовете, вече действително виждаме цени, стигащи до 100 лв. И тук държавата в лицето на Министерство на транспорта и съобщенията (МТС) - това ведомство издава Наредба Н-32 и на практика въведе екостикера, можеше да облекчи гражданите, като го отмени и оттам се реализират икономии, чрез които и да е по-поносим ценовият скок заради инфлация, нов софтуер за пунктовете и др. Отделно да ви подсетя, че по смисъла на атакуваната от мен Наредба, стикер с екокатегории се лепи дори на електромобили, тролеи, че и трамваи – въобще превозни средства с нулеви емисии на изгорели газове.
- Ако ВАС отмени наредбата, какъв ще е практическият резултат за шофьорите? Защото е напълно възможно в съкратени срокове от транспортното министерство да предложат и издадат пак същата наредба и на пунктовете да продължат да лепят екостикери?
- При отмяна на екостикера с влязло в сила решение на ВАС, министерството на транспорта ще може да продължи да издава за ГТП познатите ни опростени стикери за техническа изправност при първоначална регистрация на МПС в КАТ, без чипове в тях и други оскъпяващи елементи, които струват стотинки. Същевременно, контролът за екокатегория ще може да се реализира чрез достъпване на базата данни на МТС през интернет, чрез компютър или смартфон или напр. чрез таблетите на служителите на КАТ, а в последствие - надявам се - и автоматизирано, чрез свързване на многобройните камери по кръстовищата и надграждането им с разчитащ номерата на автомобилите софтуер. Което не е нещо сложно - виждаме такива камери и софтуер и сега в моловете на бариерите за достъп.
- Служители в пунктовете на ГТП твърдят, че поскъпването до края на годината ще продължи, защото дотогава трябва да заработи софтуер, свързващ три уреда – димомер, газ анализатор и спирачен стенд с компютрите на бившата ДАИ и с печатница „Демакс“, където на мига да отпечатат екостикера. Лепенката вече нямало да бъде с чип и антена, тъй като никоя община в страната няма четци за сигнала от антената, а с баркод или QR код и вече щял да струва 20 лева?
- Абсурдите наистина нямат край, но нито на сайта на министерството на транспорта се открива нещо в тази връзка за баркод четци и подобни безумия, нито в портала за обществени консултации. Реално последните промени в Наредбата по отношение на екостикера са от края на 2023 г., когато тогавашният министър Георги Гвоздейков, който и сега е същият, вместо да махне екостикера като скъп и ненужен, тъй като информацията, „записвана“ в него, може да се извлича в реално време от сайта на МТИС по номера на МПС-то, го премести... в левия ъгъл на челното стъкло?! Ироничното е, че тъкмо неговата политическа формация - преди да го изключи наскоро, пледираше за модернизация и дигитализация на страната, а пред очите им и в компетентността на министъра им се вихреше и продължава да се вихри абсурдът с лепенето на тапетния „екостикер“ по стъклата на автомобилите.
- Цялата сага с екостикера се прави в името на човека и за благото на човека, а аз мога да ви кажа и кой е човекът. Това е един депутат, да ме прощава ЦИК, който за девети или десети път ще става депутат – и на вас ви е бил колега в 43-тото Народно събрание. Ето ви и жокер – член е на партия, която още минава 4-процентната бариера, но изгони доста свои качествени хора, само защото са имали по няколко депутатски мандата.
- Мисля, че се досещам за кого говорите и виждайки продължаващата „активност“ в този дух и на него, и на партията му, няма да се учудя, ако с това поведение на открит лобизъм и срещу интересите не само на хората с леви политически убеждения, но и на българските граждани като цяло, скоро докарат партията-многолетница да се бори въобще да прескочи 4-процентната бариера. Това, което обаче в случая е ключово, че въпросните изменения в Наредба Н-32 във връзка с екостикера са приети от министъра на транспорта през 2020 г. и както аз твърдя – в нарушение на Закона за движение по пътищата и на Закона за чистота на атмосферния въздух и се изумявам колко различни министри от различни политически сили се смениха оттогава и се правят, че не виждат проблема, за който аз поне 5-6 пъти лично съм сезирал министерството на транспорта. Особено последният, действащ сега и като служебен министър, който измени наредбата и премести екостикера на челното стъкло, няма как да каже, че не е чувал за проблема.
- Като заговорихме за политика – вие защо решихте да не участвате с изборите на 9 юни? На местните избори миналата есен бяхте самостоятелен кандидат за общински съветник и нали не се лъжа - получихте доста гласове?
- Точно така, действително участвах като независим кандидат за общински съветник на последните местни избори през 2023 г. и получих подкрепа, по-висока от на някои цели партии на тези избори. И въпреки това този резултат не беше достатъчен, така че аз за себе си направих нужните изводи за това какво може да направи един човек и за кое е необходим екип и цяла общност. И логично посветих време преди тази кампания да убеждавам няколкото демократични извънпарламентарни формации от дясно-център, които не се бяха заигравали със „сглобки“ и не бяха подвели дадените на избирателите си обещания, да се обединят и да се явят заедно в обща демократична коалиция. Включително аз и мои колеги с активна гражданска позиция от сдружението ни „Гражданска платформа“ заявихме готовност да се включим и да помагаме. За съжаление, не ни послушаха и се опасявам, че вървят към повторение на сценария от 2017 г. и разцеплението тогава на демократичната общност на три части, последвано от невлизането в 44-то НС на нито една от тях с всички негативни за страната последици от липсата на автентична дясна опозиция на онова „патрЕотично управление“, построило за Кремъл Руско-Турския поток за наша сметка и унищожило до голяма степен малките бензиностанции с т.нар. „картелен закон за горивата“.
- По повод катастрофата с двама загинали в джип с 200 км/ч в Пловдив вие защо попитахте във фейсбук колко стационарни камери за скорост има на булевард „Руски“ и изобщо в града?
- Защото много хора от Пловдив ми писаха, че стационарните камери в града се броят на пръсти и не се знае дали работят. Което е по-лошо обаче, след изявлението от представители на местната Областна дирекция на МВР, че имало над 150 камери по светофарите, но те не отчитали скорост, се опасявам, че в града изобщо няма изправни стационарни камери за превишена скорост! А за ниската ефективност на т. нар. „триноги“ многократно сме си говорили, но за съжаление и до ден днешен те се използват основно за клечене в „засада“ в храстите от поне двама униформени, често и с патрулка някъде зад тях, които вместо да пилеят обществения ресурс, биха могли да патрулират в това време, а една стационарна камера по същото време да засича нарушители 24/7, и то без възможност за разговор от типа: „И к‘во пра‘име сега?“. Другият проблем, който за сетен път виждаме в този случай в Пловдив, е че вероятно отново имаме системен нарушител, за който всички можем да се досещаме как така има над 16 фиша и акта за „маловажни нарушения“ и дали един или друг служител на пловдивската дирекция на МВР не е „омаловажил“ различни негови нарушения, мотивиран по някакъв начин, за да не остане без книжка въпросното лице. Тук между другото е редно ръководството на МВР да разпореди пълна проверка на случая и след това да оповести публично данните пред обществото! Другото, което могат да направят МВР и общините, е да престанат да харчат парите на данъкоплатците за мобилни камери „триноги“ и подобни, а да се закупят достатъчно стационарни камери, които да се поставят и по републиканската пътна мрежа на невралгични точки, и в населените места, за да има наистина ефективен и безпристрастен контрол на скоростта, като в същото време освободения човешки ресурс да се насочи към патрулиране и присъствие в пътния трафик като превантивна мярка.
- Защо според вас МВР купува предимно мобилни камери или т. нар. стационарно-преносими – на триноги. От 250 камери общо към момента, стационарните я имат 20, я не?
- Започвам да се замислям, връщайки се към началото на разговора ни, дали и тук няма да се окаже налична някаква схема като тази с екостикерите и депутата, за който са предназначени. И споменавайки действащите депутати, които след промените в Конституцията и към момента могат да заседават и 49-то НС да работи, може би е редно да бъдат попитани, защо не намериха повече от 9 месеца време да внесат и разгледат промените в ЗДвП, подготвени от екипа на служебния вътрешен министър Иван Демерджиев, които минаха обществено обсъждане и бяха готови за гласуване? Самият аз участвах в няколкото публични дискусии като представител на Висшия адвокатски съвет, дадохме свои предложения и препоръки и като цяло се получи един нелош законодателен пакет, насочен срещу най-наболелите проблеми: повишаване на пътната безопасност, справянето със системните нарушители, които наричаме „рецидивисти на пътя“ и т.н.!
Нашият гост
Адвокат Петър Славов е юрист и икономист по образование. Народен представител в 43-тото Народно събрание. Член е на Висшия адвокатски съвет. Като депутат, а и от адвокатската практика, познава и запетайките в Закона за движение по пътищата и подзаконовите нормативни актове. Като шофьор има т. нар. златен талон за водач на МПС без нарушения.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш