Световни трябват нам поети, а не някакви си народни!
Народен поет бил бае ни Вазов? Хъм, че то няма народи и ние пак на опашката на либералната демокрация. Вкопчили сме се в баето, че народен бил. Световни трябват нам поети. Щото бавно и полека всичко почва да ни става световно. И ще стане за няколко века. Засега са само магистралите и методите за борба с коранавируса. Но напредваме. Я при комунизма - нищо не ни беше световно, а само съветско. Даже със световно готовите банани не се оправяхме и ги ядяхме само на Нова година.
Пък освен народен бае Вазов и русофил си падал. С руски пари си купувал хляба, когато си бил в Одеса. А никой не те изправил пред комисия, която да заключи по въпроса, че това си били императорски деньги. Лошо, лошо, пък с тебе учим невинните си дечица. В Одеса си написал и нещо с недопустимото заглавие “Под игото”. Какво иго, никога не го е имало - доказаха българските европейци. Та ще го минем и “Под игото” през ситото на модерността. Но сега е ред на “Опълченците на Шипка”. Написал Вазовецът една такава работа, съмнителна отвсякъде. Още в началото си се разпенявил:
Нека носим йоще срама
по челото,
синила от бича, следи
от теглото;
нека спомен люти от дни
на позор
да висне кат облак
в наший кръгозор...
Какъв бич, ало. Тогава е имало камшик. И какво тегло, бе. Даже за войници не са взимали мъжете ни. А жените ни - само в харемите. Лошо ли е там, бе неблагодарници. И го дава все така фриволно и нататък поетът:
... нека таз свобода да
ни бъде дар!
Каква свобода, Народни, кога ли българинът е видял свобода. И хайде - била ни ни дар. Ама не казваш какъв и от кого. Скатал си се та не продумваш, че дарът е от руснаците - което само ти си вярвал. А вече цял свят научи от европейците ни, че свободата ни дава Берлинският конгрес - англичане, французе, Бисмарк, австрийце, е и малко руснаце. Които: а да ни попречат да си получим пая. Ама не станало. Добре, че и турците казали да. И не е дар това, мили хора. Нарича се данайски дар.
И от благодарност байко Вазов написал за опълченците, душманите на султана. А бе, бае, като си толкоз курназ що ни се станал опълченец. Не за друго, а от близо да видиш как са се били на Шипка. А после си се сетил, гато си бил на завет да ги разправяш разни врели-некипели. И кога и как преброи, че дванайсети път турците нападали. Бре, бре, ако беше толкова добре с математиката, баща ти щеше да те направи уважаван търговец. А не да го раздаваш народен поет, дето сега нема и народ и дето с неговото “Под иго” плашат горките ученици.
И как видял нападащите турци баето:
Идат като тигри, бягат
като овци...
Хъм, като тигри. Че тигърът няма от кого да бяга. Да бяха тигри, да са оглозгали младите и крехки опълченци. После пък станали овци. И затова благодарим - че си зачел Корана и не си ги нарекъл на някое животно, дето е забранено от свещената книга. Тогава си щял да настъпиш мотиката на религиозната нетърпимост. А така си поласкал агаларите, които овцата и агнето довеждат до кулинарно и всякакво блаженство.
Значи така - тигрите станали овци, А видиш ли - отсреща се бият лъвове: „... българи, орловци кат лъвове тичат...”. А орловци си нарекъл московците да не изглежда, че натякваш, че русняците всъщност там били. И наред с българите спасили войната. Хитър си, байно, ама хитрата сврака с двата крака... Та нямаше ли, байно, навремето някой да ти каже колко румънци, финландци, украинци и... са гинали заради нас. А ти - орловци, Столетов, Радецки... Вместо да го речеш, че наред с българите има и суоми (и звучи - като страшни сумисти), махновци (ритмично замества орловци) и всякакви други освободители освен споменатите от Берлинския конгрес. И с турците се били все войни мъжествени, с железни гърди, лъвове, орли. Нямало ли някой, така, по-мекичък и нежен като газела, та да гледа подир бягащите турци с естетска и с друга наслада. Ама това е да си народен, а не - международен. Все гледаш да угодиш на народа, а не на европейските ценности.
Както се вижда, байно, здравата си загазил с историческата истина в това стихотворение. Що ли си го писал, като хич те няма с историята. Но модернизмът, колкото и да е любителски, ни задължава да оглеждаме и още творбата ти. Че не си модерен са го видели още на времето Пенчо Славейков и д-р Кръстев. Та ние няма да открием топлата вода с твоята не-модерност. Остарял ти е, байно, реализмът, несъстоятелен е някак. И не затова, че времето бързо променя войните и днес няма как да стават подобни сражения. А защото виждаш нещата фотографически, а не рентгеново, както би сторил модният модернист. И когато нещо си открехнал в душите опълченски, направо си се изложил, с това, че им се умира: „... сладката радост до крак да измрът...”. Живяло им се е, народни. Живяло им се е, байно, но кой ги питал. Макар и народен, не го разбираш, ти, народа.
Българите не знаели де отлитат душите им, та Българите не знаели де отлитат душите им, та затуй трудно се раздели с живота - бой до последно, та даже и мъртви. А турците са научили от Корана какъв рай ги чака и затуй така леко и масово са мрели на Шипка. Що да се биеш и мъчиш за султана, като знаеш, че за миг ще отлетиш при копнеещи женски създания. Ама ти поете хем не отбираш от човешки души, хем не си чел Корана и Фройд, хем си се вторачил само в част от баира. Орловци, опълченци, дрън, дрън. За истинската литература страданието на победения е по-важно от тържеството на победителя. Да беше се поучил поне от Уолт Уитман, който отдавна е изрекъл: Да славим победените.
Не ти достига, бае Вазов, модерност щото каквото ти е на душата гледаш на лист да положиш. А то така не става. Не всичко трябва да казваш и доказваш, дай и подтекст в текста си. За какво ти е било това финално четиристишие. Дето всичко щяло да се помни вовеки, щото преданието е тръгнало да прескача от урва на урва и от век на век. То виж как те опроверга времето, но не това е важното. Да беше спрял до стиха:
Изведнъж Радецки пристигна със гръм.
Как хубаво си го казал и обобщил - руснакът все пристига с гръм. И спираш. Ако беше свършил дотук, хората щяха да се догаждат, че им показваш и предсказваш, че руснакът не само пристига с гръм, ами и остава завинаги. Че да ти се прииска да го гръмнеш. Да беше свършил навреме и аз нямаше да те почвам. Оставях те на сериозните модернисти, които, съумели да ти схванат подтекста, щяха да си затворят очите за всичките лудории на текста.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш