Как умереното количество алкохол предпазва сърцето

Зам.-министърката, отишла на луксозна командировка, подаде оставка. Борисов я прие

Баща на загинал при взрива в “Миджур” ще съди държавата в Страсбург

Как прохождат перничаните?

Тръмпоцентризмът на Америка, няма връщане назад Две срещи на върха и само една декларация

Полицейска акция пред банков клон в центъра на София

Днес времето ще бъде предимно слънчево и почти без валежи

Метеорологът Анастасия Стойчева: Средствата на НИМХ стигат до 9 юли

Антон Кутев: Целта на вота на недоверие е да спрем безхаберието във вътрешното министерство

Млад мъж установи, че е обявен за издирване, докато подавал документи в КАТ

Откраднаха над 30 милиона долара след хакерска атака срещу южнокорейска борса за криптовалути

Париж и Берлин подписаха споразумение за разработката на ново поколение самолет и танк

Малък взрив в лондонското метро Няма сериозно пострадали

Поканете Зоран Заев на Петрова нива Българи и македонци заедно трябва да честваме Илинденско-Преображенското въстание в Странджа

Ники Хейли: САЩ се оттеглят от Съвета на ООН по човешките права

БГ ученикът – двойкаджия по физическо Пишат учебник и предлагат матура по предмета

Нормативите, по които се изпитват децата в училище, не са променяни от 1993 г. и не се изпълняват при равни условия. Снимки: Труд и Булфото

10 000 хлапета са били изследвани

Българските ученици от 1 до 12 клас показват шокиращо ниски резултати в намалените до парадоксален минимум часове по физическо, като не заслужават повече от оценка “Добър” 4. Масово резултатите от покриването на нормативите са за двойки, което налага подобряване на обучението и оценяването на децата. Това сочат данните от изследване, което се провежда в рамките на настоящата и следващата учебна година в средни училища в България.

Проучването е обхванало 10 000 деца и предстои да изследва още 3000, както в София, така и в Бургас, Габрово, Пловдив и Плевен. То е част от съвместен проект за моментното състояние на физическата дееспособност на учениците на Министерството на образованието и науката и екип преподаватели от Националната спортна академия.

Изследва се физическото състояние на организма на ученика и по-точно на неговите двигателни качества – бързина, сила, издръжливост, ловкост и гъвкавост, съобщиха от МОН за “Труд”.

На база на резултатите експертите ще работят върху нови нормативи по физическо, както и върху създаването и въвеждането на учебник по предмета и дори матура след 12-и клас, така че да бъде обърната негативната тенденция българите да бъдат най-болното население в Европа.

Родителите знаят, че децата има нужда от двигателна активност, но не осъзнават, че в училище малките трябва да бъдат активни в часовете по физическо, смята доц. Каролина Лазарова.
Родителите знаят, че децата има нужда от двигателна активност, но не осъзнават, че в училище малките трябва да бъдат активни в часовете по физическо, смята доц. Каролина Лазарова.

“Наложи се проектът да бъде създаден в много бързи срокове, защото състоянието, в което се намират децата и учениците, е много тежко и изисква бързи и крути мерки”, каза пред “Труд” ръководителят на проекта доц. Каролина Лазарова, завеждащ катедра “История и теория на физическото възпитание” в НСА.

“От 1-ви до 4-ти клас, особено при първолаците, положението е трагично. След това в 5-6-и клас се получават малко по-високи оценки и след 8-и клас отново рязко падат. Особено в 12-и клас нивото на развитие на издръжливостта и на бързината е страшно ниско”, посочи координаторът на проекта доц. Тодор Маринов от НСА.

Оказва се, че нито едно момиче от първи клас не може да покрие нормативите за отличен. При момчетата ситуацията е аналогична.

При учениците от двата пола в 6,7 и 8 клас също доминират ниските оценки. Негативната тенденция продължава в гимназиалния етап. Над 40% от момчетата получават “Слаб” на тест “Скок на дължина от място”.

“Последно нормативите са актуализирани през 1993 г. Предлагаме по-адекватни тестове, които да бъдат осъвременени с опит от Европа и САЩ. Това ще се случи в края на изследването ни”, разясни доц. Маринов.

“Единственият предмет в училище, по който няма учебник, от който децата и родителите да погледнат и да се учат, е физическото възпитание. Имаме идеи как да се въведе в първи клас. Той ще бъде със снимков материал и знания, които да показват необходимостта от движение. Това е големият проблем – хората не знаят тези ползи. Те търсят решения, лечение с движение, чак когато закъсат”, обясни специалистът.

“Учебникът ще свърши прекрасна работа. Установили сме, че това дава възможност да се възстанови разрушената връзка учител, родител и дете. Може да звучи смело, но матура по физическо възпитание и спорт, също би допринесла за започването на решаването на проблема”, категорични са преподавателите от НСА.

 

Нормативите в действие

600 метра бягане са непосилни

Доц. Тодор Маринов
Доц. Тодор Маринов

Тестове, които се изпълняват при изследването на учениците, са 50 м гладко бягане от висок старт, скок дължина от място, хвърляне на плътна топка, коремни преси и бягане на 300 и 600 ме. При малките – 200 м.

Децата не успяват да завършат дългото тичане дори с ходене, а оценките, които следва да им се поставят са между 3 и 4, а повечето са двойки.

„Ако не се направи нищо, отново ще сме на първо място по сърдечносъдови заболявания, гръбначни изкривявания, затлъстяване. Все по-болни ще бъдат хората, а това е свързано и с редица психически заболявания. Всеки трети в страната е с депресия. В САЩ отдавна са намерили формулата как да се справят – чрез редовни физически упражнения и създаване на навици у децата в училище“, посочиха доц. Лазарова и доц. Маринов.

 

 

Тревожна здравна статистика

Най-мързеливи и обездвижени сме в ЕС

Трябват преподаватели в детските градини

Ние сме на първо място не само сърдечносъдови заболявания, но и по гръбначни изкривявания, а това са все тревожни статистики. Последните изследвания на Евробарометър сочат изключително тревожни данни за физическата активност на българите – на последно място сме в целия ЕС, разтревожени са преподавателите от НСА.

Мисията им в случая няма да са новите тестове по физическо, колкото да се намерят начините, по които да се подобрява дееспособността на децата. “Защото е лесно да намерим нови тестове, лесно е да направи нормативи за тях, но трудното е да се осъзнае необходимостта от движението и да намерят пътищата за подобряване. Това е сериозен социален проблем”, посочиха още те и допълниха, че физическата активност е четвъртият рисков фактор за смъртността на населението, което не се осъзнава почти от никого у нас.

“Повечето хора знаят, че спортът може да подобри резултатите на децата в училище, но не го осъзнават. Усещат в последствията по-късно. Според СЗО дете в първи клас трябва да има час активност на ден. У нас имаме 2-3 пъти в седмицата по 30-35 минути активност”, посочи доц. Тодор Маринов и заяви, че липсата на учител по физическо в детските градини също вреди на децата.

Има случаи, при които от физическо се освобождават здрави, прави деца, допълни доц. Лазарова.

 

Ползи

Решение за агресията

03-11Агресията в училище също е голям проблем. Децата са затормозени, психически и физически негодни. Това са ефектите от този начин на живот без спорт, категорична бе доц. Лазарова.

“Доказваме, че физическата активност съдейства и за понижаване на агресията, проявите на насилие. Намерили сме място на това и как се отразява физическата активност на психическото здраве. Жестоки стават децата от липсата на знания на първо място и на второ – те няма къде да изразходват своята енергия. Ако има къде да спортуват и се изморят, няма да са агресивни”, смятат преподавателите от НСА.

 

Изменения

Раздразнителност и проблеми с храненето

Страдат мускулите, ставите и психиката

Ограничената двигателна активност, каквото се наблюдава при учениците, води до сериозни дистрофични изменения на мускулната тъкан, сочат научни данни в областта на физическото развитие.

Намалява се подвижността на ставите. Нарушава се не само моториката, но и нейната регулативна система. Продължителното обездвижване води до отрицателни изменения на храносмилателната и дихателната система, на бъбреците и водно-солевата обмяна. Нарушават се функциите на жлезите с вътрешна секция. В следствие, на което се нарушава дейността на висшата нервна система и психика. Нарастват раздразнителността и умората. Всичко това възпрепятства, както поддържането на добро здраве, така и усвояването на учебното съдържание по физическо.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (17)

  1. Какви часове по ФВС? Хвърлят топката и си получават заплатката. Какви тестове с оценки бълнувате за деца с раличен ръст, тегло? Нали затова има латегории в някои спортовр? Нали затова няма гимнастичка 190 см, баскетболист 160 см. Я, си научете учебниците по биохимия, физиология, теория на спортната тренировка. За колко време се изгражда двигателно качество, двигателен навик ? За 2 часа по 45 мин. седмично с по 26_30 деца ли? Децата трябва да изпитат радостта от играта. Но няма шанс. Целогошно се играе народна, а треньорите- учители си гледат децата от клуба, другите много важно.

    1. А вие знаете ли, че децата масово се освобождават от часовете по ФВС, с измислени диагнози, че като си чуят задачите за часа внезапно се появяват всякакви болежки и неразположения? Знаете ли, че в половината училища в страната няма нормални, оборудвани физкултурни салони, няма уреди и пособия и колегите работят с 2 топки цяла година? Има ДОС за какво ли не, само за материалната база няма! Знаете ли, че се страхуваме да тестираме децата за издръжливост, защото масово не могат да пробягат 300/600 м?

    2. Нормативите са достатъчно ниски за да могат да бъдат покрити от всеки с малко подготовка. Никой не изисква от децата световни рекорди. Всеки може да прави коремни преси и да измине 600 метра.

    1. ‘Щото заради соца с утринната хигиенна гимнастика сега всички сте здрави фиданки без 5 тома съпътстващи заболявания към двата-трите инсулта от последната година.

  2. Часовете по физическо са малко ,а и доста деца не участват в тях.Погледнете само децата колко са затлъстели! Тъпчат се с пици,хамбургери и гризини разни. Пият енергийни и сладки напитки. Не спортуват,забити са в телефоните и в Интернет.

  3. По-тъпо от това да не спортуваш е да пишеш “БГ” в заглавието си.

  4. Високите изисквания и размахването на пръст колко зле физически са децата няма да имат желания ефект . Няма как всички деца от само себе си да се мотивират да спортуват. Не обвинявайте и родителите им само. В редки случаи те без проблем биха отделили от месечния си бюджет стотачка за тренировки по някакъв спорт , отделно средства за екипировка и спортни уреди, за осигуряване на транспорт на хлапето до клуба, в който тренира…Трудно се намира време за спорт при положение, че учениците са винаги в трескава подготовка я за матури, я за НВО, или състезание, престояват почти цял ден в училище и вкъщи трябва да подготвят много домашни, проекти, презентации…а и не четели достатъчно …Нека се преразпредели натовареността на децата ни в училище!!!ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН СПОРТ В УЧИЛИЩЕ ПРИ ПОДХОДЯЩИ УСЛОВИЯ И МОТИВИРАНИ УЧИТЕЛИ И ТРЕНЬОРИ. ПОВЕЧЕ И ПО-РАЗНООБРАЗНИ ЧАСОВЕ ПО ФВС, ОБОРУДВАНИ СПОРТНИ ЗАЛИ, ФИТНЕС ЗАЛИ…БАНИ И СЪБЛЕКАЛНИ. ВЪЗМОЖНОСТ ЗА СПОРТ ПО ИНТЕРЕСИ, С РЕАЛЕН ИЗБОР ОТ СТРАНА НА ДЕЦАТА…В УЧИЛИЩЕ!!!…. Та в някои училища дори няма нормално функциониращи физкултурни салони! Не смейте да вините децата-те са жертва на времето и порядките!

    1. Отношението към предмета и спортуването като цяло се изгражда освен в часовете и в семейството. Като цяло т.нар. “технически” предмети- фвс, музика, изобразително изкуство и технологии са пренебрегвани и на децата се втълпява, че не са важни и необходими.

    2. Абсолютно сте права. Няма мотивирани учители. Средствата за часа физическо (по 6 лв/ученик) отиват не по предназначение.

  5. Приближаващата пенсия е най-силният стимул да започнеш да пишеш учебник след като цял живот си преподавал Теория на физическото възпитание. А, какви безсмислени, неприложими учебни програми написаха “експертите” не е истина.

  6. Децата не са глупави. За няколко часа разбират, че става въпрос за отбиване на номера. Други нямат грам усет как да работят с деца и ги отвращават. Трети имат късмета да имат деца от клубове и класиране на ученически игри и с чужда пита помен правят

    1. Правилата на УИ не ги определят учителите, всяка година участваме на 5 вида спорт, няколко години подред се класираме на финален кръг по лека атлетика, без нито един картотекиран състезател по точно този спорт. Миналата година имахме и републикански шампион, в индивидуална дисциплина, който никога не е тренирал професионално. Училището ни е малко и нямаме голям избор откъм състезатели за училищните ни отбори. Участието в УИ е свързано с немалко извънреден труд, включително в събота и неделя, компенсации и каквото и да било заплащане не се полага. Продължавайте да неглижирате часовете и учителите по ФВС, още повече- говорете за тях по този на децата си и чакайте резултати!

  7. Точно така. С 2 часа седмично не може да се озгради издръжливост, бързина, техника,тактика. Но, може да напраите децата щастливи чрез играта. Часът по ФВС не е тренировка, но който учил,учил

  8. Ех, Тодоре, каква бързина в 12 клас. Наистина ли смяташ, че момичетата ще започнат да мятат гърди за да бягат по-бързо? Ама няма как да знаеш какво става в сутиена, когато се бяга

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.