Борбата с корупцията – игра в центъра

Има някакво раздвижване, но трябва много повече

Пораздвижиха се малко нещата в борбата с т. нар. организирана престъпност. Само през последните няколко дни властта може да се похвали: Задържаха 23 митничари на ГКПП „Кулата“. Целият пункт бе блокиран, докато траеше акцията на спецпрокуратурата, ДАНС и ГДБОП. Премиерът Борисов се закани люто: „Няма да ги оставим на мира!“

Наистина не ги остави. От 23-мата, осем получиха обвинения за вземане на подкупи и им е наложена мярка „задържане под стража“. В петък ще им се иска постоянен арест. Да видим колко от тях ще го получат. Не е известна съдбата на останалите 15, но и това може да се отчете като успех. Важното е и, че границата беше отворена и трафикът (на автомобили и тирове) продължи необезпокоявано. За другия трафик не се наемаме да твърдим каквото и да е. Не сме следователи, все пак…

Статистиката показва, че от началото на годината над 50 митничари са били арестувани за предполагаема корупция, събиране на такса „спокойствие“ и подкупи под формата на „абонамент“ (виж карето). В системата на митниците работят около 3000 души. На техния фон някакви си 50 подкупни си е направо капка вода в цистерна с акцизен дизел. Ако се върнем назад във времето, ще видим, че акции, като тази на ГКПП „Кулата“, съвсем не са рядко явление. Закопчават уличените, после някои все пак ги съдят, но голяма част от тях отново се връщат в системата. Те са най-интелигентните, врели и кипели в занаята, издържали успешно т. нар. тест за интегритет. Който не може да го мине, наистина не става за митничар. Въпросите са като за седмокласници, но именно заради това най-често слабите ученици попадат под ударите на правосъдието. Поне това гласи вътрешна информация от митничарските среди.

Но да бяха само митниците! Ако забелязвате, в първите месеци на новата изпълнителна власт мушката е вдигната и на ДАИ-джиите и КАТ-аджиите. Оказа се, че цялата система на организиране и провеждане на шофьорски изпити е разядена отвътре. Небезпокоявани от никого изпитващи и проверяващи са си трупали пачките от рушвети. Стигна се дотам за ден-два изпитите за шофьорски книжки в София да бъдат преустановени. За да бъдат заменени подкупните с честни инспектори. Дано са ги намерили!

Колегата Цветан Гемишев предложи тези дни от страниците на „Труд“: „Ваканция за КАТ и ДАИ“. За да може и корупцията да излезе във ваканция и така да намалеят жертвите по пътищата. Едва ли ще го послушат. Защото ваканцията се асоциира с нещо хубаво, лежерно и приспивно, с мирис на морски бриз и анасонови напитки. Вместо да ваканцуват, по-добре да се потят не на плажа, а пред Темида…

Да продължим с криминалната хроника. Висш пожарникар от Силистра бе задържан под стража, защото в свободното си време заработвал като хакер в услуга на група престъпници. Да се чудим какво прави като огнеборец въпросният мъж, щом е толкова вещ в компютърните умения. В съобщенията на МВР изобилства от подобни информации – престъпленията във и чрез мрежата ще стават все по-актуални и все по-дръзки. А противодействието срещу тях – все по-трудно. Изглежда, че от другата страна на барикадата са по-опитните и по-образовани хакери. Значи нашите служби трябва да си наемат верни и проверени контрахакери. Но пак ще опрем до пари, бюджети и въпросът ще бъде отложен за по-добри времена.

Ако теглим чертата, излиза, че има все пак някакво събуждане сред правоохранителните органи. Арестуват подкупни митничари, служители на ДАИ и КАТ, тук-таме някой от общинските администрации. Но какво се случва след това? Да не би да са намалели ало-измамниците или откровените мошеници, облечени в държавна, но и в корупционна власт. За да стигнем до тъжната констатация, че вече нямало кандидати за митничари и КАТ-аджии.

Но защо да няма? Новина от вчера – граничен полицай получи едва една година условно и глоба от 1000 лева за това, че се опитал да превози нелегални иракчани в колата си. Случката е отпреди две години. Присъдата е от 16 юни 2017 година.

Ако можем да използваме футболни термини, играта засега е в центъра, топката се тупа, пробват се контраатаки, но те не завършват с гол във вратата. Има и друго – мачът се дава по телевизията, което за съжаление излиза по-важно от самия резултат.

Какви са схемите на „Кулата“

Има специална схема за „ВИП клиенти“. Това са превозвачески фирми, които плащат месечен „абонамент“ от 100 лева. Митничарите не проверяват техните камиони.

Въведена е и „еднократна такса“ за безпроблемно минаване през кантара на пункта. Тя е по 100 евро на шофьор.

Камиони са пропускани извън страната без винетка. Вместо 21 лева, колкото е дневният стикер на тир, митничарите вземали по 10 лева от шофьор, като му продавали номер на истинска винетка.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари