Буря, която Франция не познава от 1968 г.

Масовите протести във Франция, организирани от движението на „жълтите жилетки“, принудиха правителството на Едуард Филип да въведе от 4 декември шестмесечен мораториум върху увеличението на цените на горивата. Когато президентът Еманюел Макрон посети префектурата Пюи-ан-Веле, столицата на департамента Горна Лоара, за да изрази своето съчувствие към пожарникарите, които гасяха пожара в сградата на общината, държавният глава беше освиркан и подложен на обиди. Рейтингът на Макрон, според данните на агенция Ifop-Fiducial, спадна до 23% през последните дни.

Мнозинството от французите изразяват своето недоверие към властите. Лидерът на Националния фронт Марин Льо Пен, заяви, че правителството трябва да „чуе гласа на хората и да вземе решения, насочени към възстановяване на спокойствието“. Лидерът на партията „Републиканци“ Лоран Воке взе лично участие в манифестацията на „жълтите жилетки“ в град Пуи-ан-Веле, мястото, където бе подпалена префектурата, и призова Макрон да „коригира грешката си“. Лидерът на синдиката „Генерална конфедерация на труда (ГКТ) Филип Мартинес заяви, че неговият профсъюз споделя недоволството на французите, но няма да участва в протестите „заедно с работодателите и крайната десница“.

Лидерът на „Непокорна Франция“ Жан-Люк Меланшон се присъедини към демонстрацията на „жълтите жилетки“ в Париж, заявявайки, че това е „значимо събитие в социалния и политическия живот, което потвърждава теорията за гражданската революция“. Освен това Меланшон призова французите да се „организират и вземат властта навсякъде, където е възможно“. Един от депутатите на компартията предложи да се започне диалог с „жълтите жилетки“, за да се „вземат парите от там, където са, и да ги изпратят там, където са необходими“.

Правителство и президент до последно държаха на своето, и не желаеха да отстъпят от стратегията си за въвеждането на новите данъци върху емисиите на въглероден диоксид. По данни на френската асоциация на потребителите CLCV през 2018 г. средният разход за автомобилно гориво на едно семейство ще се увеличи от 100 на 225 евро. Критиците на правителството посочват, че настоящото увеличение на данъците се дължи не толкова на екологичните изисквания, а на дефицита в бюджета и това е известно на много от „жълтите жилетки“.

„Въглеродният“ компонент в данъчното облагане се появи от началото на 2014 г. и това наду цените в бензиностанциите. Данъкът върху дизеловото гориво ще продължи да расте, от 44,6 евро за тон през 2018 г. до 86,2 евро през 2022 г. Според експертите на ГКТ през 2022 г. всяко семейство ще харчи средно повече 313 евро годишно, отколкото през 2017 г. „Въглеродният“ данък върху газта, мазута, нафтата и въглищата ще удари най-силно бедните семейства.

Правителствената политика да превърне Франция в „екологичен рай“ е чрез данъка върху енергоносителите, наричан по-рано акциз. Той заема четвърто място след ДДС, подоходния и корпоративния данък, а събирането му е възложено на властите на департаментите. Ето защо, „жълтите жилетки“ атакуват административните сгради в регионите и това недоволството расте не само в градовете, но и в селата.

Правителството възнамеряваше с данъка върху въглеродните емисии да създаде „такава система, в която ние постепенно ще прехвърлим върху петрола борбата със замърсяването на околната среда и така да намалим част от данъчното бреме, което сега лежи върху труда и производството“. В действителност това не е точно така. Според експертите от 37-те млрд. евро, които ще бъдат получени през 2019 г. от този данък, само 7,2 млрд. евро ще бъдат изразходвани за цялостни подобрения на околната среда. Правителството просто затваря за сметка на населението дупките в своя бюджет, възникнали поради грешна икономическа политика. Само петролните компании подкрепят решенията на правителството. Печалбата на Total през миналата година беше 8,6 млрд. евро, а тази година се очаква тя да скочи на 14-15 млрд. евро. Има и други правителствени бонуси за едрия капитал. Същата тази компания ще получи общо около 70-80 млн. евро като данъчно облекчение за научноизследователската й дейност и още 40 млн. евро за повишаване на своята конкурентоспособност. И най-големите вериги за търговия на дребно са на страната на правителството. Те са съсобственици на повече от половината от бензиностанциите, през които преминава над 61% от горивото.

Le Figaro с ирония припомни, че преди една година Еманюел Макрон обяви: „Аз не мога да се управлявам в спокойно време ... създаден съм за бури“. И ето - появи се бурята и то каква буря, каквато Франция не беше виждала, може би от 1968 г.насам. Как реагира президентът „създаден за бури“? Отговор ни дава известният психоаналитик Роланд Гори. Според него, движението на „жълтите жилетки“ отвори очите на френското общество за политиката на „неолибералния технофашизъм“, провеждан от правителството. „Чудото на „Макрон“ се разсейва, а с това и очакванията, свързани с него. Той е слаб там, където се изисква рутинна ежедневна работа, но вижда себе си като Наполеон и Де Гол, само че пред народния гняв той се оказа сам. Днес, отново се виждат традиционните френски идеали за свобода, равенство, братство“, казва психоаналитикът.

 

Навремето Де Гол подаде оставка

Навремето масовите протести принудиха генерал Де Гол да си подаде оставката. И Макрон не е далеч от това. Ето коментарът на Марин Льо Пен за решението на правителството да замрази новите данъци върху горивата за 6 месеца: „Ако те са доволни от мораториума, това показва, че те не са националните лидери, които трябва да защитават хората, а са защитници на своите банкери, осигуряващи им шеметни печалби“.

Започва истинска борба за промяна на икономическата политика на правителството и това обедини основните политически сили. Изгорялата префектура в Пюи-ан-Веле, е първият знак за растящия социален пожар.

(Превод за “Труд” Павел Павлов)

Коментари

Задължително поле