Български шофьори спират Брюксел (обзор)

800 превозвачи и 10 тира излязоха на протест в белгийската столица

Транспортната комисия в ЕП отхвърли част от рестрикциите в плана “Мобилност”

Комисията по транспорт в Европейския парламент отхвърли част от предложените рестрикции за транспортните фирми, заложени в плана “Мобилност”. Това се случи, докато под прозорците на еврочиновниците протестираха 800 български превозвачи, подкрепени от колегите си от Румъния, Полша, Литва и Унгария.

На заседанието на комисията бяха отхвърлени двата доклада - за командироването на работниците и за почивката в кабината на камиона. Третият доклад - за връщането на превозното средство на всеки 4 седмици, получи одобрение. Според евродепутати обаче той противоречи на решението, взето по време на Съвета на транспортните министри от ЕС в началото на декември.

Без да бъдат приети и трите доклада, пакетът няма как да влезе за разглеждане в пленарната зала на Европейския парламент, коментира за “Труд” от Брюксел евродепутатът Ангел Джамбазки.

Това е безпрецедентен хаос и разумно решение не може да бъде взето от този Европейски парламент, категоричен беше той. По думите му докладчиците също са в шок и не знаят какво да правят. Ситуацията е такава, защото всички са наясно, че се разглеждат лобистки предложения, и сме свидетели на тежък национален егоизъм от страна на няколко държави, отсече евродепутатът. И допълни, че за пръв път в Европа се предлага пакет, който да разделя съюза на две.

Според Ангел Джамбазки хаосът е добър за нашата страна, защото ни дава възможност за още преговори по промените в транспортния сектор. Пакет “Мобилност” засяга близо 100 млн. граждани, напомни той.

Само в България има около 17 хил. транспортни фирми с 66 хил. камиона. Пряко заетите в бранша са 120 хил. души. Ако планът бъде приет, това означава масови фалити на фирми, коментира изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

Българските евродепутати настояват решенията за промени в транспортния бранш да се вземат от следващия Европейски парламент, изборите, за който предстоят тази година. Пакетът “мобилност” трябва да се гласува разумно, а преговорите да се водят спокойно, заключи Ангел Джамбазки.

 

Според становище на 7 държави

Промените ще ударят търговията в Евросъюза

Призоваваме Европейския парламент да отхвърли пакета за мобилност, който задълбочава разцеплението на ЕС и ще навреди сериозно не само на ефективността на транспорта на ЕС, но и на неговата търговия, икономика и общество като цяло. Това се казва в съвместна декларация на представители на превозвачите от България, Литва, Полша, Румъния, Словения, Унгария и Хърватия.

Тези предложения са дискриминационни, издигат бариери пред автомобилния транспорт с пагубни последици, ще влошат показателите на бранша и ще причинят загуба на конкурентоспособност и дори изключване от пазари на трети страни, се казва в позицията.

 

Росен Желязков, министър на транспорта: Има вероятност пакетът да не се гласува в ЕП

Има голяма вероятност предложенията по пакета “Мобилност” да не влязат в пленарна зала в ЕП, коментира министърът на транспорта Росен Желязков, който присъства на протеста на българските превозвачи в Брюксел.

Той напомни, че транспортната комисия на ЕП е отхвърлила два от общо три доклада, в които са залегнали предложенията по пакет “Мобилност”.

“С усилията на българските евродепутати два от тези доклада не получиха необходимите гласове – т.е. тези предложения не са приети и са отхвърлени, заяви Желязков. По думите му третият доклад, според който камионът трябва да се връща на 4 седмици в страната си, също няма да бъде одобрен. “Представители на Европейската комисия ме увериха, че дори ако в ЕП предложението бъде прието, на триалозите комисията няма да го подкрепи – т.е. то ще отпадне”, посочи Желязков.

 

Президентът Румен Радев: Предложенията нарушават основни принципи

02-3-3Предвидените законодателни промени са в разрез с устоите на единния европейски пазар и нарушават принципите за свободното движение на стоки, хора, услуги и капитали в рамките на Общността, заявява президентът Румен Радев в писмо до председателя на Европейския парламент Антонио Таяни. България ще претърпи сериозни загуби и икономическото й изоставане от останалите страни-членки ще се задълбочи, посочва Радев.

 

Андрей Новаков, евродепутат от ЕНП: Нищо не се знае от тук нататък

02-3-1Двете трети от пакета “Мобилност” бяха отхвърлени. Това, което се знае е, че нищо не се знае от тук нататък в Европарламента, нито дали, нито кога ще се гласува, нито какво ще се гласува.

Нито дали този парламент ще се произнесе, което считам, че е изключително добре. Българските превозвачи наклониха везните и направиха така, че 2 от три доклада да паднат. Те показаха, че не могат да ни запушат устата.

 

Петър Курумбашев, евродепутат от ПАСД: Доказахме, че съединението прави силата

02-3-2Днес българските евродепутати играхме “мача” като домакини, въпреки че бяхме малцинство, защото протестът ни накара да се чувстваме на родна земя. Два доклада не бяха гласувани, а ние сме се разбрали, че всичките могат да се гласуват само заедно в пленарна зала. Положението в ЕС е “сит на гладен вяра няма”. Доказахме, заедно с румънците и поляците, това, което пише на нашето Народното събрание – “Съединението прави силата”.

 

КРИБ: Унищожават сектор, който носи 14 млрд. лв. на хазната

Работодателите подкрепиха протеста

Предвидените регулации в пакет “Мобилност” предвиждат изключително тежки рестрикции по отношение на транспортния сектор в отделни държави членки и обричат на фалит българския международен транспорт.

В действителност заплашен от унищожаване е сектор, който формира 17% от БВП на страната, осигурява заетост на над 120 хил. души и носи около 13-14 млрд. лева годишно. Това се казва в позиция на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България.

Според тях под благородния мотив, че предложеният пакет за мобилност е в контекста на защита правата на заетите, тяхното по-добро заплащане и право на почивка, в действителност представлява ограничаване на гражданските им права. На първо място – свободата на придвижване – чрез определянето на задължително местопребиваване през определени периоди от време. Това от своя страна предполага и проследяване на гражданите и контролиране на социалния им живот. Предвижданата забрана за пренощуване в превозните средства лишава хората от правото им на избор да планират и осъществяват отдиха си, съобразно своите потребности, посочват от работодателската организация.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес