Ди Бери -  иновациите в оранжерийното производство сбъдват мечти

Автор: Труд

В сърцето на град Попово, сред ароматни поля и модерни оранжерии, семейството на Димитринка Стоянова създава нов стандарт за качество и устойчивост в българското земеделие.

Историята на „Ди Бери Груп“ е сбъднатата мечта на Димитринка и нейното шестчленно семейство. През 2003 г. те започват да обработват 30 декара земя, за да я превърнат в ароматни плодови полета.

Днес там се ширят близо 1000 декара малини, къпини, боровинки и ягоди на открито и в оранжерии – истински рай за любителите на горски плодове.

От малка градина до лидер в иновациите

Семейното стопанство се разраства с всяка изминала година, а успехът се дължи на отдадеността на фамилията и десетките служители, които работят с грижа и обич към земята.

През 2019 г. е направена смела крачка напред, като е регистрирана компанията „Ди Бери Груп“, която започва високотехнологично оранжерийно производство. В момента тя се откроява като най-големия оранжериен производител на ягоди, малини и къпини в България, стопанисвайки 60 декара стоманено-стъклени и 10 декара полиетиленови оранжерии. Технологиите са впечатляващи: автоматизирано капково напояване, климатичен контрол, хидропонно отглеждане и използване на биоагенти за растителна защита - полезни насекоми, които унищожават вредителите върху растенията. Това гарантира екологични чисти плодове, които се берат на ръка и достигат до пазара напълно зрели. Средните добиви са около 2 тона/дка за малини и 4 тона/дка за ягоди.

 „Предимствата на хидропонното отглеждане са, че получаваме плодове без пестициди в контролируема среда. Сами управляваме климата в оранжерията – топлина, светлина и влага. Доставяме хранителни вещества на растенията чрез водата, която се насища с всички елементи, от които плодовете имат нужда“, споделя Деница Иванова от „Ди Бери Груп“.

Компанията насочва почти цялата си продукция към големите търговски вериги, като 50% от нея се реализира в търговската мрежа на Kaufland България. Благодарение на това е успяла да увеличи площта на оранжериите си над 4 пъти от 2020 г. насам. Чрез късата верига на доставки, плодовете стигат до щанда само ден след брането. 

„Партньорството с хипермаркетите ни гарантира сигурен пазар. В оранжерията отглеждаме две реколти годишно, като се стараем на база на производствената ни програма, договорена с търговските вериги, да предлагаме плодове през максимално дълъг период от годината“, допълва Деница Иванова.

„Ди Бери Груп“ е сертифицирана по международните стандарти Global G.A.P. и GRASP, които гарантират качеството и безопасността на продукцията, опазването на околната среда и социалната отговорност към служителите. Лабораторните тестове и строгият контрол от страна на партньорите са ежедневие. Плодовете се проверяват за над 7000 вида пестициди, а за опрашването се използват собствени пчелни семейства.

Кауза и бъдеще

Отглеждането на горски плодове изисква целогодишни грижи. Над 80 служители от района на Попово са заети постоянно в производството, а в разгара на сезона компанията осигурява работа на около 200 души. Освен че подкрепя местната икономика, тя доказва, че иновациите и традициите могат да съжителстват в хармония.

„Ди Бери Груп“ си е поставила ясна цел – разширяване на оранжерийното производство, привличане на нови пазари и утвърждаване на българското качество.

Успехът не би бил възможен без достъп до дългосрочен финансов ресурс и специализирани програми за земеделски производители – подкрепа, която семейната фирма е получила от Българската банка за развитие.

Това финансово рамо позволява на предприемачите в страната да инвестират в иновации и да разширяват бизнеса си, създавайки работни места, с които да развиват затруднените региони.

Най-четени