Вдигат цената на бирата заради високата инфлация

Цените на бирата в Германия може да нараснат с до 30% през тази година.

В Германия пивоварите нямат избор

Разходите са нараснали

Когато крал Людвиг 1 вдига данъка върху пивото с 8% през 1844 г., избухват въстания между работниците и армията в Мюнхен, която продължава три дни. Но Йоханес Фауст и неговите 1500 колеги, разпръснати из страната, скоро може би няма да имат избор, пише “Файненшъл Таймс”.

Фауст прави бира по бреговете на река Майн в Северна Бавария от 30 години. Главният изпълнителен директор никога не е виждал такова покачване на цените, както днес. Малцът, който семейната пивоварна на Фауст купува от местни германски производители, откакто започва да произвежда бира през 1654 г., скоро ще е с двойно по-висока цена. Инвазията на Русия в Украйна удари доставките на зърно от двете страни, които заедно произвеждат над една трета от глобалния пазар на ечемик, а това повишава цените.

Пивоварната ще трябва да плаща и поне една трета повече за стъклените си бутилки, както и с над 50% по-високи цени за пластмасовите си такива и с три четвърти повече за металните си капачки. Енергоизточниците, транспортът и разходите за служителите също се вдигат. “Никога не съм виждал такава инфлация”, казва Фауст.

Тази пивоварна, подобно на други в страната, е успявала да защити клиентите от по-високи разходи благодарение на дългосрочни договори за доставка. Двойно по-високата цена на малца, която наскоро е договорил, е за доставките следващата година, а двугодишният му енергиен договор означава, че цените на електричеството няма да се вдигнат преди 2024 г.

Въпреки това, освен ако разходите не намалеят бързо през следващите месеци, по-високите цени за любителите на бира в страната явно ще са неизбежни.

В еврозоната производителите са под натиск заради растящите разходи - производствените цени са се повишили до исторически връх от 37,2% за годината до април.

Внезапното вдигане на разходите е поредният шок за пивоварните в Германия. Само няколко страни пият повече бира от 83,8-те литра, който всеки германец е консумирал миналата година. Но потребителите все повече обръщат внимание на здравето си, избират други напитки, а така консумацията спада стабилно от 70-те години, когато всеки германец е пиел по 150 литра бира годишно.

Нарастващите разходи са били последната капка за някои компании, например 558-годишната пивоварна Frankenwalder в Североизточна Бавария подаде документи за несъстоятелност тази година, след като много местни бирени фестивали бяха спрени за две години заради пандемията.

Засега средният любител на бирата в Германия едва ли ще усети увеличението в цените, които са се повишили едва с 2,9% през годината до април. Това е доста под по-широката потребителска инфлация от 8,7%. Това обаче вероятно скоро ще се промени предвид обстоятелствата.

Този месец Фауст е повишил цената на бирите си с 10 цента на литър, което се равнява на 6,5-процентно увеличение. Така цената на каса с 20 бутилки на най-добре продаваната му марка стига 16,49 евро. “Но това бе решено миналия октомври, много преди Украйна, и дори не се доближава до компенсиране на по-високите разходи”, казва Фауст.

Според Асоциацията на пивоварите Berlin Brandenburg - регионална търговска група - цените за любителите може да се повишат с до 30% тази година. Radeberger - най-голямата пивоварна в Германия, базирана във Франкфурт, казва, че също е обезпокоена за “нарастващата липса на суровини и допълнителните ценови увеличения в резултат на това”.

Оливер Ракау, главен икономист за Германия в Oxford Economics, казва, че това, което е започнало най-вече като ценови шок при петрола и газ, се разширява, предизвиквайки инфлация при много други продукти и услуги. “Няма как да се отрече, че по-високите цени на енергоизточниците и суровините ще предизвикат поскъпване при други продукти, например храни и напитки, и това може да доведе до по-високи цени в ресторантите, а това пък ще ускори инфлацията при услугите”, казва той.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Капитал и пазари