Бети Уайт – щура тийнейджърка в тяло на 97 Актрисата е включена в рекордите на Гинес за най-дълга телевизионна кариера

6,8 по Рихтер разлюля Нова Каледония

Ердоган: Анкара ще произвежда заедно с Москва системите „Ес-500“

Проф. Връбка Орбецова: Липсата на обич повишава смъртността от инфаркт три пъти

Даниел Крейг: Всеки актьор може да бъде агент 007

Секретарят на община Костенец: Стоян Зайков е много затворен и няма много приятели, това затруднява търсенето му

Холандия е големият победител на финала на „Евровизия“ (ВИДЕО)

Двама загинаха, след като се задушиха в септична яма в свинекомплекс

Къде хора на валидол се опитват да обучават хора на екстази?

Меркел заяви, че Германия подкрепя европейската перспектива за Западните Балкани

В Австрия обсъждат дата за предсрочни парламентарни избори

Тереза Мей обмисля подобрен пакет от мерки за Брекзит

Саудитски министър обвини Иран, че дестабилизира Близкия Изток

Луди зодии по шестобалната система

Вежди Рашидов, председател на комисията по култура пред „Труд“: Всеки следващ мандат е по-труден Индивиди, които вчера са се хранели с руски пари, днес се хранят с американски

Намирам Вежди Рашидов в София. Противно на очакванията не ваканцува августовски. Казва, че работи по предстоящите изложби. Не е много склонен да дава интервю, обяснява че от доста време не се е появявал пред медиите и така му е по-спокойно. След продължителен разговор склонява, но още в първите минути на интервюто става ясно, защо е избягвал разговора. Натрупал е много болка и разочарование, мисли за връщане към изкуството…

– Г-н Рашидов, каква е оценката ви за първите сто дни на кабинета „Борисов 3“?
– Това правителство нямаше дори обичайните 100 дни толеранс. Борисов се появи още от първия ден на терена, от първия ден ясно и точно се разпределиха ролите на основните играчи – на хората, които носят отговорност, и на опозицията. ГЕРБ нямаше нужда от обичайните 100 дни, защото вече трети мандат управлява и машината е добре смазана. Още от първия ден ГЕРБ започна да реализира своята програма за управление. Не е честно твърдението, че липсват реално направени неща. ГЕРБ има изграден силен екип, който се е доказал, че е добър и отново в правителството, около премиера има и много добри министри. Това е добре за управлението.

– По-труден ли е третият мандат от предишните?
– Всеки мандат започва да става все по-труден от предишния по една много проста причина. Колкото и човек да е добър, колкото и да е активен, колкото и да иска да реализира и да направи много неща, толкова повече очакванията към него растат… От тази гледна точка третият мандат със сигурност ще бъде по-труден. Иначе опозицията е ясна, ясни са и мераците на едни случайни хора, чиято цел е да очернят всичко и всички. Те са едни и същи. Няма изненади. За съжаление, сме влезли от години в цикъла „неуморно да се мърсим другари“, както казваше Васил Цонев-Дон Базилио. Ако това го нямаше, можехме да видим и позитивите. Но ние сме черногледи и допуснахме новина да е лошата новина.

– Нали не искате да ми кажете, че и скандалите със суджуците, с „Цанков камък“ и НДК са продукт на черногледство?
– Винаги е имало скандали. Важно е до каква степен те ескалират и как се реагира на тях. За разлика от други партии ГЕРБ не са замитали скандалите, а онези, които са ги предизвикали, са получавали заслуженото. Видяхте какво се случи с депутата, който бе в основата на скандала със суджуците… Да, неприятен е този скандал – две мнения няма. „Цанков камък“ е една киста, която завинаги ще стои, защото този проект беше една уникална форма на кражба на пари. Някои хора от нищото станаха много големи в бизнеса, защото имаше „Цанкови камъни“. Това е един синдром, който сигурно ще съпътства нашата държава докато я има.

– Нима НДК не е пример за уникална кражба на пари, а някак си този скандал заглъхна?
– Народът е казал: Всяко чудо за три дни. Избягвам да коментирам темата НДК, защото още като принципал, бях определено притеснен за НДК. Ще припомня, че докато Министерството на културата, което управлява 103 второстепенни разпоредители в цяла България, се измъчваше с бюджет, в който нямаше за реклама и един лев, една сграда в София с две зали и една читалня се рекламираше за милиони в медии и по билбордове. Някой се опитваше да внуши, че едва ли не тази сграда с две гръмко рекламирани представления е Министерство на културата. Не, Министерството на културата управлява 51 държавни театри със стотици български творци, които чакат своята прехрана.

– Какъв е годишният бюджет за държавните театри?
– 80 милиона лева. Бяха 48 милиона лева, когато аз станах министър. Министерството на културата няма една читалня, а има отговорност за над 3600 читалища. В министерството сме се гърчили как да намерим едни 2000 – 3000 лв., за да запушим някой течащ покрив на българско читалище. Затова считам за нехигиенично да се плащат пари на площадни сайтове, за да излезе един хвалебствен материал за ръководството на НДК и няколко лоши срещу министъра на културата. Има медии, които след като им платят, започват да се изживявят като стожери на свободното слово. Раздават такава правда, за каквато им е платено. И това е жалко. Според мен медии и магистрати не бива да се финансират отвън, защото това създава зависимости. В това отношение може би трябва да има ясно поставени правила, защото все повече ще се нуждаем от истинска, а не от платена свобода на словото.

– Пак ще ви върна към НДК. Не ви ли се струва, че скандалът с неправомерните харчове покрай европейското председателство за ремонт на двореца бе заглушен от други скандали?
– Струва ми се, че българите прекалено много се втренчват в председателството. НДК по принцип трябва да бъде ремонтиран за българските граждани. Председателството ще мине и ще приключи. В България ще се проведат важни заседания, ще дойдат много гости. Мога откровено да кажа, че два мандата като министър съм бил свидетел на председателство на ЕС от няколко държави. И от тези държави помня отчетливо само едно пътуване – до Барселона, по време на испанското председателство. Така че, да престанем да се втренчваме в председателството заради самото председателство. Има Бояна, има резиденции, има хотели и много добри места за гостите. Основното е България да бъде представена с целия си чар, с цялата неповторимост – с музеите си, с археологията, с културата, с хората си. Тази програма е по-съществена, за да може да се изгради добра представа за България. Колкото до НДК – нека всеки си носи отговорността.

– Като човек, който премина през тежкото изпитание на болестта как ви изглеждат непрестанните изблици на злоба и омраза в политиката?
– Има един много интересен синдром, който наблюдавам. Аз никога в живота си не съм членувал в партия. Нямах „възможността“ да стана и член на Държавна сигурност. Виждам обаче, че такива хора си живеят блажено в обителта на демокрацията. Децата на хората от тежката комунистическа номенклатура, които цял живот се хранеха със златни лъжички и почиваха в станциите на БКП, днес се изживяват като крайни демократи и се опитват да казват как да живеем. Тази подмяна ме отчайва… Отчайва ме това, че индивиди, които вчера са се хранели с руски пари, днес се хранят с американски. След като преодолях болестта, с още по-голяма радост влизам в моето ателие. Животът ми на скулптор е изключително интересен, а към занаята си с отнасям с уважение. Това, което ми доставя радост, са моите изложби, моите приятели…

– Питах ви за злобата и омразата в политиката, а разговорът стана много личен и тъжен…
– Няма как да не стане такъв, защото злобата и омразата не е само в политиката. Обществото ни е пропито от злоба и омраза. За голямо съжаление, не без участието на т.нар. четвърта власт.

– Мислите ли за оттегляне от политиката?
– Не мисля. Аз съм в политиката. Може би съм единственият, който се отказа от трети мандат като министър. Направих го в последния ден, преди да се положи клетва, по няколко причини. Не може да съм направил едни от най-хубавите неща за българската култура като Ларгото, като ремонтите на театри, увеличаването на бюджетите, новите музеи и за всичко това една група дежурни хора да ми вика: „Оставка!“ Следяха всяка капка, която се появяваше на Ларгото. Днес има пукнато стъкло. Защо не викат? Сто пъти обясних, че къщата на Киро Японеца не е паметник на културата, а е в списъка със 160 хиляди чакащи за статут. Обяснявах, че няма как министър да подпише за събарянето й, но това нямаше значение. Къде са сега тези, които заплашваха, че ще направят кордони? Къде са ранобудните, на които сутрин някой като им изпържи две яйца и са готови да скокнат на улицата? Или има атака само когато има враг и той е записан в списъка на сладурите Прокопиеви . Един хубавец ми звънеше от Виена, за да ми обясни, че ако не им дам Червената къща, 300 интелектуалци ще бъдат на улицата и аз няма да съм министър. И наистина от първия ден тези хора бяха под прозорците ми. Обаче аз съм категоричен, че Червената къща трябва да се върне и да бъде музей на скулптора Андрей Николов. И аз ще направя всичко възможно тази Червена къща, която е дарение от Николов на българската държава, да бъде освободена.

– Нападките отчайват ли ви?
– Не ме отчайват, но оставят горчив вкус. Опитах се да направя много неща за културата, докарах си болест. Моля се на Бог, да съм се излекувал. Някои се подиграха и с болестта ми. КТБ беше поредната ми драма. Аз съм вложител, а не кредитополучател. И ако нещо се краде, моите пари се крадат. На вложителите парите! По анонимни сигнали имам най-много проверки на онова, което съм направил. И какво се оказа? Да сте чули за открити нарушения? Няма. Аз исках да направя много неща за България и ги направих. Горд съм с моите два мандата като министър. Ако за някого министерстването е върха на кариерата му, аз през целия си живот имам и друга кариера – на творец. Днес във всички световни музеи има мои произведения.

– Ще видим ли скоро нова ваша изложба?
– Не е тайна, че през последните две години основно показвах акварели. Не трябваше да допускам бронзов прах, търкане на метал, обработка на камъни, аргоновите апарати, химията, патината… Пазех гърлото. Вече започнах да работя и скулптура. Но от тази година се подготвям да направя изложба от скулптури. Имам покана от галерия Сен пол дю Ванс. Това е една галерия на Лазурния бряг на Франция, там където Пикасо е обичал да ходи, там е и гробът на Шагал. Имам покана и да направя изложба в Имперската галерия в Москва. По време на председателството ще направя изложба в една прекрасна зала в новата сграда срещу БНТ. На 1 септември вечерта откривам изложба „Японски вишни“ – акварели и десетина скулптури в Димитровград. Това е родният ми град.

– Защо сте я нарекъл японски вишни?
– Защото в двора си имам японска вишна. Цветовете са изключително красиви в елегантно розово. Тази зима стоях и рисувах клончета, после листа и цветове. Стоях с часове и рисувах. Получиха се 25 интересни акварела.

– А магнолия имате ли в двора?
– Имам.

Нашият гост
Вежди Рашидов е роден на 14 декември 1951 г. в Димитровград.
Завършва Художествената гимназия в София, а през 1978 г. завършва Художествената академия.
В първите два кабинета на Бойко Борисов бе министър на културата. В момента е шеф на комисията по култура в НС.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Е как да е лесно след като парцала борисов и айдуците му ограбват България??? Очаквате за това да ви обичат или за националното предателство???

  2. ПО ТРУДЕН ЩОТО ОБЕЩАВАТЕ ПЪК НЕ ИЗПЪЛНЯВАТЕ. СЛЕДВАЩИЯТ ПЪТ МАЙ ЩЕ ЯДЕТЕ ТОЯГИТЕ

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.