Владимир Явашев възкресява наследството на чичо си Кристо

Жан-Клод и Кристо

Племенникът организира арт-чествания на кръглите годишнини на три творби на гения

“Льо Монд” посвети голям репортаж на опазването на наследството на великия габровец

Улегналият нюйоркчанин бил спечелен от френската столица и заживява близо до прочутия площад “Пигал”

Една благородна цел - да увековечи паметта на двойката големи артисти сред по-младите поколения

След смъртта на чичо си Кристо и на стринка си Жан-Клод, на които той помагаше да реализират монументалните си проекти, Владимир Явашев сега работи по възкресението на творбите на двойката велики визуални артисти - така парижкият в. “Льо Монд” започна в петък просторната си дописка със заглавие “Владимир Явашев, наследникът, който преопакова творчеството на Кристо”.

Владимир Явашев

Още в началото всекидневникът уточнява, че в момента синът на обичания български актьор Анани Явашев подготвя честванията през 2025 г. на 40-годишнината от опаковането на “Pont-Neuf” в Париж, 30-годишнината от това на Райхстага в Берлин и 20-годишнината от забиването на инсталацията “Портите” в нюйоркския “Сентръл парк”. Догодина обаче, най-вероятно през септември, най-старият парижки мост над Сена с името “Новият мост” няма да бъде обвит като преди с 40 000 кв. м. плат в цвят охра и обвързан с въжета, а в чест на Кристо и Жан Клод маестрото на “изкуството на миража” - французинът Джей Ар, ще го превърне за 16 дни в арка със скалисти стени. Преди това, през февруари, вместо набитите по алеи с дължина 37 км и окичени с оранжев плат 7503 порти, ще бъдат инсталирани много по-малко и по протежение само на няколко стотин метра. Но като допълнение в съседство ще бъде уредена просторна изложба, където публиката ще може да преоткрие оригиналната творба в цялото є великолепие. Доколкото до Райхстага, през юни той също няма да бъде опакован с плат и обтакан от въжета както преди, а върху прочутата сграда ще бъде осъществено “картографиране”, тоест светлинна проекция на инсталацията отпреди три десетилетия. “Разбира се, невъзможно е въпросните инициативи да бъдат идентични с оригиналите, но благодарение на тях ние ще можем да ги преоткрием” - казва Владимир Явашев на арт-репортерката на “Льо Монд” Роксана Азими.

Представяйки сънародника ни, тя отбелязва, че в сравнение със слабичкия и не много висок Кристо, 51-годишният негов племенник е истински великан, който обаче излъчва сърдечност и топлина. “Не приличам нито отблизо, нито отдалеч на Кристо и Жан-Клод, нито пък съм артист като тях, просто се опитвам да дам най-доброто от себе си за увековечаване на тяхната памет” - казва Владимир. После журналистката на “Льо Монд” посочва, че след кончината на семейството, той е този, който управлява наследството на двамата заедно с племенника на Жан Клод - Джонатан Хенъри и с десетината членове на фондацията “Кристо и Жан Клод”. В София, където живеел, - пише Роксана Азими - малкият Владимир Явашев израства с мита за тези двама шампиони по издръжливост с фантастични идеи. “Бях чел всички книги, посветени на тях” - казва българинът. - “За мен нямаше нищо странно в това, което правеха и то бе единственото определение, което си бях втълпил за изкуство”. През март 1990 г., четири месеца след падането на Берлинската стена, 17-годишният младеж пристига в Ню Йорк, започва да следва кинорежисура и според Роксана Азими докато учи, помага на чичо си за реализацията на проектите му и пътува с него по света. Подхванат от семейния творчески вихър, той се отказва от мечтите си да се посвети на седмото изкуство в името на великото семейство, макар никак да не е лесно да се работи с него. Между чичото и племенника атмосферата понякога е наелектризирана - пише журнлистката и дава отново думата на Владимир: “Как очакваш двама българи да запазят хладнокръвие? През цялото време се карахме, Кристо обичаше да го предизвикват. Крещяхме, надвиквахме се продължително, но тридесет секунди по-късно всичко биваше забравяно”.

От стринка си Жан-Клод Владимир Явашев се научава на строгост и ред, както и никога да не оставя днешната работа за утре, да протака, а от чичо си Кристо той наследява упоритост, примесена с непримиримост - пише арт-репортерката. “Той ме накара да разбера, че нищо не е невъзможно, но за това трябва да бъдеш като камикадзи с бомбата в теб, да мислиш само за проекта си, да спиш с него, да се събуждаш с него, докато дойде времето да го взривиш” - доверява българинът. Въоръжен с това убеждение - пише Роксана Аземи, - година след смъртта на чичо си, през 2021 г., Владимир ръководи опаковането на Триумфалната арка в Париж, като тогава улегналият нюйоркчанин бил спечелен от френската столица и заживява близо до прочутия площад “Пигал”. По-малко пазител на реликви, отколкото преносител на огъня - отсича журналистката, - Владимир Явашев сега е особено внимателен в преследването на една благородна цел - да увековечи паметта на двойката големи артисти сред по-младите поколения. Ето защо умът на Владимир Явашев вече бил другаде - според журналистката на смъртния си одър чичо му бил изтръгнал обещание от него - да осъществи проекта, от който бил обсебен в продължение на последните си четиридесет години. Става дума за вдигането на купчина от 410 000 празни петролни варела, чиято форма да напомняла “мастаба” или египетска гробница като пресечена пирамида, която Кристо се надявал да вдигне в пустинята на Абу Даби, похарчвайки не по-малко от 2 млн. евро от джоба си за проучвания и лобиране.

Проектът затъна - посочва дамата от “Льо Монд”, - но бе прероден след успешното опаковане на Триумфалната арка. Защото благодарение на президента на Франция - Еманюел Макрон, който е възхитен от инсталацията на площад “Етоал” в Париж, Владимир Явашев се запознава с Мохамед Бен Зайед Ал Нахаян - суверена на Абу Даби и президент на Обединените арабски емирства. Племенникът на Кристо търси също така възможности ра реализацията на идеята и в Саудитска Арабия - нация, която обича грандиозните проекти. “Идеята ни не е да противопоставим една страна на друга, а да намерим правилния контекст” - изяснява Владимир. Правилният контекст и преди всичко парите, - допълва Раксана Аземи, - които биха направили възможно финансирането на тази колосална пирамида от варели с цена 500 млн. долара или 472 млн. евро и която както всички проекти на Кристо и Жан-Клод, трябва да се самофинансира. Владимир Явашев има своя идея как да се случи това: “Хората биха могли да си купят варел за 1000 долара с гравирани върху него на техните имена, което вече би направило 410 милиона” - изчислява предприемчивият българин. Значи има да се събират още около сто милиона, но обзет от концепцията на катедралното мислене, според която за да види бял свят един амбициозен проект изисква поколения, Владимир Явашев не се притеснява. “Ще го бъде след пет, след десет години или след моята смърт, може дори дъщеря ми да го приключи, но “Мастаба” ще види бял свят!” - натъртва племенникът на Кристо пред арт-репортерката на “Льо Монд”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Култура