Апелативният съд в Търново насрочи дело срещу полицейски шеф разгласил държавна тайна Ваньо Димитров осъден на първа инстанция за чадър над наркогрупа

Статистиката: Загуба с 0:3 означава провал в първенството

Тръмп: Мексико ще плати пряко или непряко за стената по южната граница

Арнаудова: Над 500 лица не изтърпяват наказанията си „лишаване от свобода“ или „доживотен затвор“

Младежи биха автобусен шофьор заради забележка

Брижит Бардо окачестви като лицемерни твърденията на някои актриси за сексуални посегателства

Ангелкова пред National Geographic: България е с потенциал за СПА столица на Европа, европредседателството е шансът ни да я покажем

Украински моряци бедстват на кораб без храна и заплати

Рецидивист в домашен отпуск се гаври с пенсионерка

Национал на Нигерия в „Локо“ (Пд)

22-годишен преби до безсъзнание момичето, с което живее

Няма основания за грипна ваканция във Велико Търново

Георги Гатев остава без достъп до секретна информация

Жена изгоря в пожар

Зелените пробутват текст, който блокира втория лифт

Война по пътищата и война по тротоарите

Преди две години и половина холандският експерт Рене Бостен, консултирал проектирането на велоалеи в столицата, разкритикува изпълнителите, че на хартия били представени едни планове, а на практика се получавало съвсем друго.

Сега можем да успокоим експерта, че дори при перфектно изпълнение пак се получава нещо неочаквано.

Преди половин година приключи цялостен ремонт на столичния бул. “Витоша” в отсечката между НДК и входа на Южния парк. Изградиха се перфектни според пешеходците велоалеи. А един педантичен велосипедист, следил с пристрастие строителството по булеварда и заснел всичките му етапи, в крайна сметка изразява задоволство от резултата:

“Отстоянието от паркиращите коли е напълно достатъчно. Настилката е перфектна – такава трябва да е на всяка велоалея/лента. Пространството е абсолютно достатъчно за безопасно преминаване. Светофарите се активират с копчета за велосипедисти.” Приложил е и графика, която в частта си “конфликти с пешеходци” представя минимален резултат.

Тези данни вероятно са извлечени непосредствено след като обектът е почнал да функционира.

Няколко месеца по-късно велосипедистите отново са по тротоарите и настъпилото за кратко спокойствие за пешеходеца отново е нарушено.

На тротоара в посока, обратна на маркираната със стрелки по велоалеята, карат успоредно една на друга с безочлива бързина две хлапачки с развети коси. Минувачка, мъкнеща пазарски торби, рипва и им извиква: “Момичета, имате си алея, защо карате тук?”

“За да можеш много да знаеш!”, ядно кресва едната, без да се извръща.

По-възпитани велосипедистчета на същата възраст обясняват, че отново подкарали по тротоарите, понеже велоалеите се използвали от мотористи, които, за да избягват маневрите между автомобили, се святкали по велотрасетата и велосипедистите се страхували от тях.

А отделни яки индивиди с непукистки вид си карат на общо основание в зигзаг сред пешеходците и окото им не мигва. И пак да напомним, че в този участък съоръженията са съобразени с изискванията. За разлика от други части на София, за които столичният зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев признава, че ако е на колело, би ги избягвал. Заяви го на кръгла маса, организирана от омбудсмана Мая Манолова на тема “Безопасността на велосипедистите по пътищата”.

От КАТ пък обобщават, че според действащото засега законодателство на практика мнозинството велосипедисти карат в нарушение. Примерно, ако няма алея за тях, по закон те трябва да се движат вдясно, в близост до бордюра. Но тъй като бордюрите са задръстени от паркирани автомобили, те карат в принудително нарушение и като заплаха за пешеходеца.

Пешеходецът от своя страна също е нарушител – къде принудително (преминавайки на автомобилното платно, понеже паркираните коли са окупирали целия тротоар или строежи са опънали сигнални ленти за непроходимост), къде по своя воля – от глупаво безразсъдство. Подобно на случая с неизползваните велоалеи по същия начин стои въпросът с подлезите и пешеходните пътеки. Подлезът е под краката му, но той ще се изтъпани на шосето и ще препуска между колите като на гигантски слалом.

Има и пешеходци, за които пешеходната пътека е излишна декорация. До 20 крачки от нея си цепи по платното и на гневните клаксони, внезапни спирачки и псувни реагира с нищо невдяващ идиотски поглед. Такива едни неосъзнати самоубийци търчат даже по свръхнатоварените с автомобилно движение артерии, че даже и по магистралите.

Колкото до пешеходните пътеки, към които след няколкото трагични инциденти шофьорите са значително по-внимателни, но пък и те с право се дразнят, че те не са местата, където минувачът да се влачи и да поспира, понеже води “неотложен” разговор по джиесема си.

Имаше навремето една чудесна карикатура на тема “Пешеходците през погледа на шофьорите” и обратното – “Шофьорите през погледа на пешеходците”.

Пешеходците са изобразени като добичета – свиня на токчета с бебе в количка, две овце вървят под ръка, патици се клатят в колона една подир друга, коза и пръч крачат прегърнати и пр.

Пешеходецът от своя страна виждат зад волана хищническа фауна – озъбен вълк, крокодил с отворена паст, змия с раздвоен език, тигър с пиратска превръзка на окото.

Изобщо враждата между отделните групи, които участват в движението, се води открай време у нас. И тя няма изгледи да приключи. Бъркотевицата, алогичното поведение според проф. Валери Стефанов се дължи на това, че “България е страна в манталитетен упадък… Демокрацията е политически формат, създаден за мислещи народи, а не за оглупяващи популации…”

И когато всички враждуващи страни вкупом се нахвърлят върху законодателството, какъвто им е навикът, следва да бъдат запитани: “Ако го променим, ще го спазвате ли?”

 

Велосипедисти и пешеходци в сблъсък

Медиите организират периодично активни кампании срещу безразсъдното поведение на шофьорите на автомобили, за да спаднат катастрофите и жертвите по пътищата. Време е такива кампании да се провеждат и за безопасното поведение на велосипедисти и пешеходци, чиято ниска култура също не е безопасна.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. Има лек и това не са забраните а първоначалното обучение и изграждането на навици в училище, вело полиция и съоръжения за ограничаване на различни от колоездачите ползватели на лентите. Все пак сме надраснали (поне в този случай) катастрофите и жертвите и сме ги заменили със недоволство и неудобство.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.