Дневен хороскоп на Алена за понеделник, 23.09.2019

На 23 септември 2019 да почерпят

Отиде си проф. Юлиан Вучков

Патрулка катастрофира с цивилен автомобил докато преследва беглец

Милен Михов, ВМРО: Мая Манолова граждански кандидат за кмет е като сняг през юни

Евклаз – за бяла и черна магия По-скъп от диаманта

Хиляди швейцарци протестираха срещу изграждането на 5G мрежа в страната

Моторист загина на Е-79 край Дупница

Арабските партии в Израел подкрепят Бени Ганц за премиер

Министър Петкова: 9 млрд. лв. ще са приходите на България от „Балкански поток“ през следващите 20 г.

Петьо Блъсков: Народът решава дали София да я управлява човек като Манолова – ту от БСП, ту не е от БСП Не знам какво е направила като омбудсман, освен, че беше на всички протести, изтъкна главният редактор на в. "Труд" в интервю за Канал 3

Приятел на убития Андрей Монов: Полфрийман не се е променил, никога не каза, че съжалява

Емил Костадинов, БСП: Въпросът вече e: или Нинова, или партията

Проф. Михаил Константинов: Българските избори не могат да бъдат хакнати

Полицаи изведоха барикадиралия се мъж в „Овча купел“

Всички плащаме за боклуци край пътищата Половин милион от данъците ни отиват за разчистване вместо за ремонт на шосетата

Фирми складират незаконно купища отпадъци под мостовете. Хора ги ползват като временни летни кошари, място за прибиране на сено, за приютяване на пернатата им стока, за обществено бунище, за изхвърляне на негодни автомобилни гуми и за какво ли още не. Под съоръженията камиони оставят строителни отпадъци. И кой според вас плаща сметката накрая? Естествено, че всички данъкоплатци. С други думи – ние.

Причината е, че нарушителите обикновено остават анонимни. И в крайна сметка парите за разчистването на малките и големи сметища ги дават от пътната агенция. Сега половин милион лева ще отидат за събиране и извозване на всякакви боклуци. С тези пари можеха да бъдат ремонтирани десетки пътни километри, чиито дупки сега причиняват минимум материални щети, а понякога и убиват хора.

Тази сума, която сега ще отиде за събиране на изхвърлени вехти дюшеци, юргани и гуми, представлява повече от половината от бюджета на едно областно пътно управление в страната, с който цяла година се поддържат всички републикански пътища на територията му.

Виновниците обаче няма как да бъдат наказани. Защото кой и как ще докаже кой е байчото метнал някакви автомобилни гуми под моста или решил да складира битовите си отпадъци? Дори и да се намерят всички 120 нарушители, при настоящите глоби могат да бъдат събрани санкции за около 60 на сто от нужната сума за разчистване.

Да не говорим за това колко от работното време, предвидено за други дейности, ще бъде изгубено. За да се съберат и извозят боклуците от 120-те моста в страната, пътната агенция първо трябваше установи къде са те. Това отне около 10-ина дни и инспекцията на 3808 съоръжения. И се случва регулярно всеки месец. След това пътната агенция поръчва на фирмите, с които са сключени договори за поддръжка и текущ ремонт, да изчистят сметищата и им плаща. И така до следващия месец, когато са се натрупали нови и процедурата се повтаря. Компаниите нямат право да почистят на своя глава, защото за да им се плати, първо трябва да има поръчка от ведомството. А договорите са такива, за да не бъде обвинена после пътната агенция, че просто раздава пари на фирмите, тъй като колко точно боклук са извозили е почти недоказуемо. Затова областните пътни служители обхождат мостове и пътища надлъж и шир и после, според ситуацията, поръчват почистването.

Сигурно си мислите, че това забавяне от времето на откриването на незаконните сметища край пътя до почистването им не е фатално. И в повечето случаи сте прави, защото огромните купчини със смет, които причиниха пожара на „Струма“, са по-скоро изключение. Но и по-малко количество боклуци може да причини смърт. Просто защото се запушват отводнителните фуги на мостовете и при силни дъждове се стига до наводнения. А повечето мостове с боклуци под и около тях, логично, се намират край населени места. Там, където няма хора няма и смет.

Дребните нарушители, които ползват пространството под мостовете за летни кошари на крави и кози, също са опасни. Защото срещата на пътя между автомобил и крава може да доведе и до човешки жертви. Така че за този тип беззакония плащаме и с кръвнина.

Но виновниците за сметищата едва ли се чувстват виновни. Фирмата, която прокуратурата вече разследва за пожара на магистрала „Струма“, твърди, че огънят е избухнал от други боклуци, а не от нейните. Дори изкара служителите си на протест, за да защитят честта на собственика с култовите плакати „Дупница стои зад Кольо!“. В същото време компанията не пропуска да изиска от пътната агенция да u бъдат върнати материалите и суровините, складирани под моста, за да не се пропусне печалбата от тяхната реализация. И ведомството няма какво друго да направи по закон, освен да u върне собствеността. А ние ще платим масрафа от 1,8 милиона лева, колкото ще струва ремонтът на горелия мост на магистралата. Да не говорим за прецакването на хилядите хора, висели в задръстванията по пътя от и за Гърция в най-натоварените и горещи летни дни.

Всички, когато пътуваме, виждаме идиотите, които просто отварят прозореца на колата и мятат от него найлонови торбички, пластмасови бутилки, памперси и какво ли още не. Това са същите, които си хвърлят чувала с боклука от терасата и люпят семки в градинките. Въпрос на манталитет и възпитание не само на закони и на правила. Защото няма как да сложат камера на всеки сантиметър от пътя и да глобяват всеки, които ползва пространството край шосето за обществено кошче за боклук. Темата за това как тровим природата по този начин даже няма да я започвам, защото е безкрайна.

Също като в приказката за английската ливада явно ще ни трябват поне 100 години свобода преди да разберем семантиката на думата и да спрем да я бъркаме с една друга, със същия корен – свободия. Да се надяваме, че 100 години ще са достатъчни.

 

Само един сигнал за сметище преди пожара на „Струма“

Само един сигнал е постъпил в пътната агенция за това, че край магистрала „Струма“ има незаконно сметище. На 4 април 2018 г. вече е било ясно, че край аутобана тлее жарава от боклуци. Сметището е било разчистено, но се е появявало отново и отново. Както стана ясно, още при изграждането на трасето строителната компания, строила магистралната отсечка, е разчистила купища боклуци, за да си свърши работата. Явно обаче няма измислен механизъм за противодействие на нарушителите. От пътната агенция се чудят как законно да ограничат достъпа до териториите край шосетата, за да спрат складирането на ненужни вещи и материали. А санкциите не плащат никого – до 500 лева за физическо лице и до 3000 за фирма.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.