Нигяр Джафер: Моделът на здравеопазването е грешен

Весела Лечева: Грешка е да се иска оставка за изразена политическа позиция

Хлапета ще борят агресията с картинг и съвети от професионални пилоти

Изчезнаха 111 девойки след нападение в Нигерия

Учени регистрираха подозрителна активност на Йелоустоунския супервулкан

МЗ: Бутилираната вода носи сериозен риск за детското здраве

Мел Гибсън снима детективски сериал

173 милиона за нов център на София (ВИДЕО) Пускат нощен транспорт за 2 лв.

Две българки на топ постове в ЕК Първата жена начело на Евростат ще е Мариана Коцева

Вижте акцентите от броя на “Труд” в четвъртък, 22 февруари 2018

Русия е заплатила глоба от 15 милиона долара на Международния олимпийски комитет

Актьорите Гал Гадот и Марк Хамил ще връчват награди “Оскар”

Мъж обгоря след инцидент в леярна Прокуратурата проверява и друг случай

Валери Жаблянов в блиц пред “Труд”: ГЕРБ удрят всеки, който не им харесва

Легионер стрелец обвинен за хулиганство Горския човек заплашил служители на МВР, че ги очакват много изненади

Въпреки критиките Унгария на Орбан привлича капитали

Снимка: Архив

Страната може да става все по-ксенофобска, но икономиката й е все по-интернационална

Популисткият министър-председател на Унгария Виктор Орбан бе заклеймен от голяма част от водещите политически сили на Запад, а под негово ръководство страната си спечели репутацията на изолирано и негостоприемно място. След като постави огради по границите, за да спре мигрантите от разкъсваните от конфликти държави и влезе в разпри с ЕС и Германия по този повод, през октомври тази година премиерът проведе и референдум дали да приема квотите на ЕС за настаняване на мигранти. Референдумът не постигна желания резултат, но само поради ниското участие в него: по-голямата част от гласувалите подкрепиха премиера за отхвърляне на мигрантските квоти на ЕС.

На фона на всичко това обаче унгарската икономика все повече се интернационализира. Износът процъфтява, стимулиран от ръста в преките чуждестранни инвестиции, особено в автомобилния сектор.

Унгарският износ постави рекорди през 2015 г., достигайки 90,7 млрд. евро, увеличение със 7,4 процента спрямо предходната година по данни на правителството. След три години спад положителното търговско салдо започна отново да нараства, достигайки рекордното ниво от 8,1 млрд. евро. Въпреки обтегнатите отношения на Будапеща с Брюксел и Берлин основният обем на износа на Унгария продължава да бъде към ЕС, а Германия си остава най-важният й търговски партньор.

Междувременно след като достигна 10-годишно дъно през 2013 г., броят на инвестиционните проекти на зелено, обявени от чуждестранни компании в страната, нараства стабилно през 2014 и 2015 г. по статистика на fDi Markets – информационната служба на Financial Times.

Инерцията продължава и през тази година, като до момента Унгария е привлякла 81 проекта на зелено за 2016 г. в сравнение с 93 проекта за цялата 2015 г. Според оценките капиталовите инвестиции вече далеч надхвърлят общия обем за миналата година (3,5 млрд. щатски долара до момента за 2016 г. в сравнение с 2,6 млрд щатски долара за цялата 2015 г.).

Голяма част от този ръст се обуславя от успехите в автомобилния сектор. През тази година 17 производители на оборудване и резервни части за автомобили вече са обявили или стартирали инвестиции в Унгария на обща стойност около 2 млрд. щ.д.

“Мерцедес-Бенц” заяви през лятото, че ще инвестира 1,1 млрд щ.д. в нов завод в град Кечкемет, създавайки 2500 работни места. Завършването на съоръжението, което ще произвежда автомобили с предно и задно задвижване, е планирано за 2020 г. с капацитет от 150 000 автомобила годишно.

20 на сто от износа на Унгария се пада на автомобилната индустрия, а по данни на правителството броят на заетите в сектора е достигнал 150 000 през 2015 г. Принос за ръста на външната търговия на Унгария имат също производството на електроника и фармацевтичната промишленост, заявяват от правителството.

Общо обявените инвестиции на зелено за тази година във всички производствени сектори възлизат на 2,3 млрд. щ.д., което на свой ред поражда засилено търсене на индустриални и складови площи и подем в логистичната дейност. Секторът на логистиката, дистрибуцията и складирането е привлякъл 378 млн. щ.д. от инвестициите за 2016 г.
Инвеститорите сочат като основни преимущества обширната и развита инфраструктура на страната, както и нейното централноевропейско местоположение. Налице са и ценови предимства пред съседните държави. Анализ на fDi Benchmark, друга информационна служба на Financial Times, показва, че общите средни оперативни разходи за производствена база за автомобилни компоненти в Унгария са по-ниски, отколкото в Чехия или Словакия, две от основните й конкурентки. При все това Полша си остава по-евтина, както и България и Румъния.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

  1. туй “ксенофобията” иде от урoдливите европейски демoкратични говeда. нормалните хора си гледат интереса…

Отговорете