В нови сгради купуват първо двустайните

Средният престой на имотите на пазара намалява до 102 дни, или 3,5 месеца.

Засилва се интересът към затворени комплекси

В София живеем средно в 80 кв. метра

40% от домовете се отоплят на ТЕЦ

Наличните двустайни апартаменти в сградите ново строителство се изчерпват най-бързо. През 2018 г. двустайните имат най-голям дял от закупените жилища като в София те формират около 65% от общия обем на сделките. 25% от закупените жилища са тристайни, а едностайните са 8%, разказаха брокери на имоти.

Средният размер на апартаментите в София е 80 кв. метра. Според сметките на брокерите двустайните апартаменти са със средна площ около 70 кв.м, а тристайните – 105 кв.м. 95% от закупените жилища в София са в тухлени сгради, повечето от които са ново строителство. Само 7% са сделки с напълно обзаведени жилища, а 40% от закупените апартаменти се отопляват на ТЕЦ.

Средният престой на имотите на пазара е 102 дни, или 3,5 месеца, показват данните за сключените сделки в края на 2018 г. Това е сериозно намаление спрямо престоя от 122 дни за продажбите, осъществени в началото на 2018 г. Наред с по-бързите сделки, отстъпките от цената, които правят купувачите, също намаляват. В края на 2018 г. направените отстъпки от офертните цени са незначителни – средно 0,2%.

През последната година имотните експерти отчитат засилен интерес към затворени комплекси със собствени паркове, зеленина, детски площадки и зони за отдих на живущите. Обръща се голямо внимание на качествената среда на живот, особено когато се купуват жилища за собствено ползване. Инвестиционният интерес към такива комплекси също е голям, тъй като те обещават по-добри наемни нива и по-голяма устойчивост на инвестицията.

 

Брокери: Спекулира се, че ще има спад на имотния пазар

Новото строителство ще генерира постоянен интерес през 2019 г.

В София цените на жилищата през 2019 г. ще се задържат около настоящите нива, а пазарът ще бъде стабилен с много добро предлагане, прогнозираха брокери на имоти. Според експертите през последните месеци се спекулира с очакванията за спад в пазарната активност и цените на имотите, но трябва да се отбележи, че към момента няма обективни фактори, които да подкрепят тези твърдения. Търсенето на жилища от българи ще продължава да бъде основен двигател за пазара, а очакваният икономически растеж, ниската безработица и все още ниските лихвени проценти по ипотечните кредити ще продължат да влияят благоприятно на имотния пазар и през 2019 г. Обектите ново строителство ще генерират постоянен интерес и ще поддържат добри нива на продажбите почти без изменения през цялата година.

Пазарът в София през 2018 г. се успокои и се балансира още през пролетта. Тогава се усети появата на по-голямо предлагане, а купувачите преминаха в режим на изчакване, по-бавно взимане на решения и склонност да купуват до ценови нива около 1000 евро/кв.м. През втората половина на 2018 г. брокерите имаха по-силен пазар, особено през месец август, когато обемите продажби достигнаха до рекордни нива и след това се нормализираха на нива малко над тези от предходната година.

Жилищата на вторичния пазар, които са добре оценени спрямо своите характеристики, биват продавани в рамките на до един месец, което е много добър темп за пазара, но за съжаление, голяма част от продавачите все още са с прекомерни ценови очаквания спрямо пазарните настроения и затова има много жилища, които остават на пазара с месеци. Купувачите продължават да обмислят добре имотните си вложения, да оглеждат максимално много от имотите на пазара и да не купуват на всяка цена.

 

Покупката е добра инвестиция

Брандирано жилище е най-новата тенденция

Богатите избират дом на известни марки

Супербогатите често искат да се обличат само с дрехи на луксозни марки. Те също така имат склонност да купуват скъпи имоти, брандирани от известни марки. По света има над 400 брандирани проекта, като купувачите са склонни да платят с до 132% в Банкок и с 69% повече в Куала Лумпур, в сравнение с небрандирани имоти, според доклад на консултантска компания за недвижими имоти.

В Тайланд близо 40% от всички нови имоти в момента са брандирани. Много от най-желаните адреси са имоти, брандирани от луксозни вериги хотели. Те предлагат обслужване, отговарящо на най-високите стандарти за хотелите, в това число частни готвачи, възможност да се поръчва от специално меню по стаите и 24-часова консиерж услуга.

Дубай също може да се похвали с голяма концентрация на брандирани имоти. Според Пиърс Шмид, консултант по луксозните марки в The Luxury Consultancy, “това се дължи на факта, че строителните предприемачи и промоутърите имат нужда да изпъкват: можете да построите една страда по-висока, усукана, с множество светлини, но когато влезете в един апартамент, марката дава предимство”.

В Европа концепцията за брандирани жилища е все още слабо развита. В Австралия положението е същото, въпреки че Сидни изглежда обещаващо в това отношение. Крайбрежният град привлича значителна част от 10-те хиляди супербогаташи, които се стичат към страната всяка година. “Всички данни, които имаме от продажбата на жилищния комплекс One Barangaroo в Сидни, сочат, че брандираните жилища са с 25% до 35% по-скъпи от същите жилища, които не са брандирани”, казва експертът Ерин ван Туил.

Подобни имоти могат да бъдат добра инвестиция, защото могат да бъдат отдавани под наем, когато не се ползват. Нещо повече, те запазват стойността си по-добрe при спадове в цените на пазара. Пример за това е пентхаус апартамент в комплекса One Hyde Park в Лондон, където има брандирани жилища, който наскоро беше купен за 160 млн. паунда (211 млн. долара).

Коментари

Задължително поле