Гласуваха за край на синия шофьорски талон

Снимка Пламен Стоименов
Проектът на Божидар Божанов (прав) бе приет, а на Настимир Ананиев - отхвърлен.

На първо четене в Комисията по транспорт и съобщения

От бившата ДАИ бранят със зъби и нокти екостикерите

МВР прави регистър на актове и фишове 

Синият шофьорски талон, който по закон е част от шофьорската книжка, отива в историята. Това приеха на първо четене депутатите от Комисията по транспорт и съобщения на 49-ото Народно събрание. Но то се случва за 3 или 4-ти път в последните няколко парламента и все не стига до пленарната зала, коментираха наблюдатели.

Общо три проекта за промени на Закона за движение по пътищата (ЗДвП) бяха гласувани вчера, а един - на Настимир Ананиев и депутати от ППДБ за новите водачи, бе отхвърлен (виж по-долу). Всички обсъждани текстове бяха писани и внесени от депутати и го нямаше проекта на бившия служебен вътрешен министър Иван Демерджиев. Текстовете бяха пуснати за обществено обсъждане в началото на май, но по думите на депутата от БСП Георги Свиленски, който водеше заседанието, този закон предстои да се гледа от Министерския съвет, но това едва ли това щяло да стане в близките 4 седмици.
Изчезването на синия талон е записано в проект с вносител Божидар Божанов, бивш министър на електронното управление.

Един от приетите текстове задължава МВР да предоставя данни от регистрите за пътно-транспортни произшествия на заинтересовани лица и да осигури безплатен достъп на всички държавни и общински органи, които обработват подобни данни. Изисква се по номера на автомобила да бъдат идентифицирани системни нарушители и спирани от патрулите на КАТ, за да им се връчват електронни фишове. Вътрешният министър трябва да публикува всеки месец открит списък с всички съставени актове и фишове на водачите, чиито лични данни са заличени, но да се разбира когато един водач ими повече от едно нарушение.

Предвижда се също всички проверки да се правят по регистрационния номер на автомобила, като изцяло се махнат каквито и да е талони и стикери, ако те не са приети със специален закон.

Срещу текстовете възразиха представители на бившата ДАИ, които със зъби и нокти започнаха да бранят екостикера с чип, който се лепи на предното стъкло по време на годишния технически преглед. Затова е възможно екостикерът да оцелее при гласуването на текстовете на второ четене.

Настимир Ананиев и сие цепят точката на две 

Отхвърлиха проекта за новите водачи 

Транспортната комисия отхвърли на първо четене проекта за промени в Закона за движение по пътищата на Настимир Ананиев и група народни представители от ПП и ДБ, сред които се отличават имената на експерти като Ивайло Мирчев и Антоанета Цонева. С него се въвеждаха редица ограничения за новите водачи.

Предвиждаше се например през първата година от правоспособност шофьорите да имат не две трети, а една втора от максималния брой контролни точки на всички шофьори. Ако този текст беше приет, при 39 точки, колкото е нормалният брой, новобранците на пътя трябваше да получават не 26, както е сега, а 19,5 точки.

Ананиев и сие предлагаха също за новия водач долната позволена граница за употреба на алкохол да не е 0,5 промила, както за всички останали, а да отиде на 0,1 промила. При обсъжданията истински експерти обясниха на законотворците, че тази стойност от 0,5 промила изобщо не е измислена случайно.

Дрегерите на КАТ мерят съдържанието на алкохол в количеството издишан въздух и тези стойности са различни от кръвните проби. Допуска се, че при духането уредът може да реагира не на алкохол, а на боза, оцет, ферментирали цитрусови плодове и т. н., докато след кръвна проба се вижда, че алкохолът е нула. Границата от 0,5 промила е дадена не защото шофьорът има право да изпие една бира, а за да не ходи всеки със стойности над нулата на кръвна проба, научиха депутатите.

На новия шофьор от любителските категории В и В1 в проекта се забраняваше да кара автомобил с мощност над 90 киловата, или 121 конски сили, да излиза на пътя от 22 ч до 6 ч призори и други.

Всъщност този проект само караше новите водачи да не шофират автомобил една година след като са взели книжка, за да могат после да карат и нощем, и по-мощни коли, да имат поне 26 точки до края на втората година.

По идея на СОС

Глоби и по снимки от общински камери

Приет бе по принцип и проектът на депутати от ГЕРБ-СДС, който предвижда службите на КАТ да могат да глобяват и по снимки от камери, купени и монтирани със средства от общините. От името на вносителите Александър Ненков обясни, че са подготвили поправките по идея и помощта на експерти от Столичния общински съвет и Националното сдружение на общините, като желанието на всички е да подпомогнат, а не да пречат на полицията. Представителка на МВР обаче заяви, че е против проекта, защото предвижда 70% от глобите да отиват в общините, а всичката работа да се върши от КАТ. Неочаквано на това мнение се оказа и Настимир Ананиев, който не подкрепи проекта, защото общините вече имали камери, а сега щели да купуват нови, които да засичат и за скорост.

Конституционният съд поряза мераците на Кокорчо

КАТ не може да откаже книжка заради неплатени глоби

Искането бе на Висшия адвокатски съвет

Чиновниците от КАТ вече нямат право да отказват издаването или връщането на взети книжки заради неплатени глоби.

Чиновниците от КАТ нямат право да откажат издаването или връщането на отнета шофьорска книжка заради неплатени глоби. Това реши единодушно Конституционният съд (КС) като обяви за противоконституционен текстът на член 159, ал. 2 от Закона за движение по пътищата, който гласи, че “не се издава свидетелство за управление на моторно превозно средство или негов дубликат, както и отнето свидетелство не се връща до заплащане изцяло на дължимите глоби”.

Решението на КС идва само ден, след като финансовият министър Асен Василев (син на бивш зам.-шеф на КАТ-Хасково) обяви плановете си покрай бюджета за 2023 г. да въведе изискванията за всевъзможни ограничения за граждани, които имат неплатени глоби към КАТ- да не могат да прекарат автомобилите си на технически преглед, да не могат да правят сделки с движими или недвижими имоти и др.

Делото в КС бе образувано по искане на Висшия адвокатски съвет (ВАдвС). Становището на адвокатите, което явно е прието изцяло от съдиите бе, че текстът от ЗДвП противоречи на принципа на правовата държава, на правото на собственост и на правото на свободно придвижване. Те посочиха, че с тази разпоредба законодателят ограничава основни права на гражданите, за да принуди длъжниците да си платят глобите към КАТ, като това става извън установения ред за принудително изпълнение срещу неизрядни длъжници.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България