Служители на НАП ще взимат устни обяснения от проверявани и свидетели
Често при проверки попадат на агресия
Служители на Национална агенция за приходи да могат да носят оръжие и да имат права на полицаи, предлага министърът на финансите Людмила Петкова с проекта на бюджет за 2025 г., който е внесен в парламента. Промените се налагат, защото при данъчни проверки има случаи на агресивно поведение от страна на проверяваните и отказ за оказване на съдействие, а инспекторите на НАП трябва да действат бързо, за да не бъдат укрити доказателства.
С проекта на бюджет от Министерство на финансите предлагат промени в Закона за НАП и в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, с които да бъдат дадени допълнителни права на част от служителите на приходната агенция. Изпълнителният директор на НАП да определя длъжностите, за които е задължително носенето на служебно оръжие, предвиждат част от промените. Освен това шефът на НАП ще трябва да определя моторните превозни средства със специален режим на движение. Идеята е тези автомобили да имат лампа, която да ги отличава, и с които данъчните да могат да спират на пътя коли и камиони за проверка.
Промените са свързани с влизането ни в Шенген и идеята за обединяване на НАП и Агенция “Митници”. С влизането ни в Шенген митническият контрол на границите с Гърция и Румъния ще отпадне. Дейността на Агенция “Митници” ще намалее и от Министерство на финансите предлагат обединяването є с НАП. Идеята е с отпадане на граничния контрол да има по-засилени проверки във вътрешността на страната, както за превоз на мигранти, така и за контрабанда на стоки и валута. Контролът върху вноса на плодове и зеленчуци от Гърция, които са по-евтини от тези на българските производители и подбиват пазара, ще трябва да бъде осъществява на територията на страната. А за целта служители на НАП ще трябва да имат автомобили със специален режим на движение.
При осъществяваните проверки служители на НАП попадат на изключително агресивни собственици на търговски обекти, които не оказват съдействие, а налитат на бой. В момента при проверки на такива лица, за които има информация, че са част от престъпна група и може да са опасни, служителите на НАП искат съдействие от полицията. Но колкото повече хора знаят за една акция, толкова по-голяма е вероятността за изтичане на информация. Освен това има случаи данъчни да отиват на проверка и да не знаят какво ги очаква. Затова идеята е част от служителите на НАП на могат да носят оръжие. Но това няма да важи за всички данъчни, а само за тези със специфични задължения, изложени на по-голям риск.
Друга съществена промяна, е при извършване на проверки и ревизии, органи по приходите, оправомощени със заповед на изпълнителния директор на НАП, да имат право да извършват претърсване и изземване. В момента, ако при ревизия или проверка някой откаже да осигури достъп до подлежащ на контрол обект или откаже да представи книжа или други носители на информация, данъчните може да поискат съдействие от МВР за извършване на претърсване или изземване. Но това дава време на проверяваните да укрият доказателства - например да източат в канала забъркан лично от тях алкохол. Освен това за една проверка се ангажират двойно повече държавни служители - данъчни и полицаи, чиито заплати плащат данъкоплатците. Идеята на промените е служители на НАП сами да могат да претърсват и изземват, но както и полицаите, да спазват предвидения за това в Наказателно-процесуалния кодекс ред. И само при необходимост да искат съдействие от МВР.
Друга предложена промяна е възможността данъчните да изискват не само писмени, но и устни обяснения. Като за дадените устни обяснения ще се съставя протокол. В момента данъчните могат да изискват само писмени обяснения - например откъде е стоката. Идеята е с промените от проверяваните и ревизирани лица, както и от свидетели, да бъдат изисквани и устни обяснения. Например клиент в заведение или фризьорски салон не получава касова бележка, или пък гражданин вижда как в заведение внасят туби от минерална мода, пълни с ракия. Ако в същото време служители на НАП правят проверка, гражданинът ще може устно да обясни какво е видял, а след това ще трябва само да подпише протокола за проведения разговор. Така събирането на доказателства за данъчни нарушения ще става по-бързо и по-лесно и за самите граждани, които са видели нарушението.
Отварят позиции за студенти на стаж в НАП
Въвеждат награди за постигнати резултати
Конфискувани криптоактиви ще може да бъдат продавани от НАП.
Данъчни ще може да конфискуват криптоактиви и да ги продават на платформи за търговия с криптовалути, а получените пари ще влизат в държавната хазна. Това са част от промените в Закона за НАП, които са предложени от Министерство на финансите. Така дори човек да държи незаконно изкарани пари в криптоактиви, няма да може да ги скрие от данъчните.
НАП да организира стажове за студенти във висши училища в България, предвиждат още промените. Професионалните направления, по които ще набират стажанти, ще се определят от главния секретар на НАП. За стажове за над двадесет работни дни, стажантът може да получава възнаграждение, гласят промените.
С предложения от Министерство на финансите бюджет за 2025 г. се предлага и сливане на НАП и Агенция “Митници”. Това донякъде е свързано с влизането ни в Шенген, с което ще отпадне митническият контрол на границите с Гърция и Румъния.
При сливане на двете приходни агенции митничарите ще станат служители на НАП и на хората от митническите пунктове на границите с Гърция и Румъния може да бъдат възложени други задачи.
При необходимост служител на НАП може да бъде преместван да изпълнява временно друга или същата служба в рамките на същата администрация, гласят промените. Преместването ще бъде за срок до 6 месеца през една календарна година при условията на командироване. С тези промени митничари от пунктовете, които ще бъдат затворени, може да бъдат изпратени на работа на други митнически пунктове.
Служителите на НАП да може да бъдат награждавани с отличия или с предметни награди за постигнати високи резултати или за конкретен принос при изпълнение на служебните си задължения, предвиждат още промените.
Правят тестове за компетентност
Въвеждат изисквания за назначение
Въвеждат допълнителни изисквания за назначаване и повишаване на хора в НАП.
При назначаване в НАП част от кандидатите ще трябва да имат положителен резултат от изследване за професионална и психологическа пригодност, предвиждат промени в Закона за НАП, предложени от Министерство на финансите заедно с бюджета за 2025 г. Условията и редът за извършване на изследването за професионална и психологическа пригодност ще се определят с наредба на министъра на финансите.
Промените са продиктувани от предстоящото сливане на НАП и Агенция “Митници”. В момента психотест се изисква при назначаване и повишаване в длъжност в Агенция “Митници”. Това изискване беше въведено заради редицата случаи на корупция сред митничари. С вливането на митниците в НАП тези изисквания ще трябва да важат и за част от данъчните.
Длъжностите, за заемането на които ще се изисква преминаване на тест за професионална и психологическа пригодност, ще бъдат определяни ежегодно със заповед на изпълнителния директор на НАП.
При назначаване и повишаване в длъжност по преценка на органа по назначаване да се извършва оценка на потенциала чрез тестове за проверка на общи и специфични компетентности, предвиждат промените. Целта е така да бъде установено дали човекът има необходимите компетентности за съответната длъжност.
От НОИ разкриха как може да бъде получена висока пенсия
4616 души са ограничени от тавана от 3400 лв.
Размерът на пенсиите на 4616 души е ограничен от тавана от 3400 лв.
Точно 392 души трябва да взимат пенсия над 5000 лв., ако не бяха ограничени от тавана на пенсиите в размер на 3400 лв. Това става ясно от традиционния бюлетин на НОИ. Таванът на пенсиите не е променян от 1 октомври 2022 г. насам, като към ноември общо 4616 души получават пенсия, ограничена от този таван.
Хората с действителни пенсии над 5000 лв., които са ограничени от тавана, са 392-ма. Средният размер на пенсията, която те би трябвало да получават, е 6582 лв. Техният среден индивидуален коефициент е 6,87, а средният им осигурителен стаж, приравнен към трета категория труд, е близо 70 години. Но те имат много голям стаж, който се превръща в съотношения 1 към 3 г. - средно над 12 г. и 9 м. С такова съотношение се превръща стажът на: работници, инженерно-технически специалисти и ръководни служители до ръководител на участък включително, работещи в подземни рудници, в подземни геологопроучвателни и хидротехнически обекти, в тунелното и подземното минно строителство; хора от летателния състав на реактивната авиация, екипажите на подводните съдове и водолази; военнослужещи при участие в операции и мисии извън територията на страната с висока степен на риск.
Над 98,5% от пенсионерите, получаващи пенсия на тавана, са пенсионери за осигурителен стаж и възраст. Важно е да бъде уточнено, че около 26,7% от пенсионерите на тавана получават пенсии от Фонд “Пенсии за лицата по чл. 69”, т. е. са военнослужещи, държавни служители по Закона за МВР, Закона за специалните разузнавателни средства и Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража и други служители от ведомства от сектора на вътрешната сигурност. Останалите 71,8% от получателите са пенсионери с пенсия, изплащана от Фонд “Пенсии” и само 23 взимат пенсия за инвалидност. Това обяснява защо хората с пенсия на тавана са предимно такива, които имат т. нар. “превърнат” стаж.
Според Кодекса за социално осигуряване, при пенсиониране за стаж и възраст стажът се превръща към осигурителен стаж от трета категория труд. Например, три години стаж от първа категория труд се зачитат за пет години стаж от трета категория труд (3 към 5 г.). Има и други комбинации на превръщане, в т. ч. 4 към 5 г., 1 към 3 г., 1 към 2 г. Осигурителният стаж се превръща за работещи в секторите на отбраната и вътрешната сигурност, както и на т. нар. “категорийни работници”, работещи при небезопасни за здравето условия на труд. Министерският съвет определя кой труд към коя категория се причислява съобразно характера и условията на труд.
Средният зачетен осигурителен стаж на хората с пенсия на тавана е средно 59 г. и 6 м., от който само около 1/3 е стаж от трета категория труд. Макар и голяма част от зачетения стаж да е “превърнат”, получателите на пенсии на тавана са хора с доста продължителна кариера. Пенсионерите с пенсия за стаж и възраст на тавана, изплащана от Фонд “Пенсии”, са работили средно над 43 календарни години, а тези с пенсия от Фонд “Пенсии за лицата по чл. 69” - средно над 41 г.
Получателите на пенсии на тавана са предимно мъже. Жените с пенсия в максимален размер, са само 762 (16,5% от общия брой). За сметка на това мъжете са 3854 (83,5%). Отличителна характеристика на жените с пенсия на “тавана” е, че те имат значителен период на отложено пенсиониране. Според Кодекса за социално осигуряване (КСО), хората, които са придобили право на пенсия за стаж и възраст при стандартните условия и продължават да работят, без да упражнят правото си, получават бонус за всяка година отложено пенсиониране. Бонусът се състои в това, че т. нар. “тежест” на година стаж при изчисляване размера на пенсията е 4% (до 2012 г. - 3%). Жените с пенсия на тавана имат средно 4 г. и 2 м. отложено пенсиониране, а при мъжете този период е малко над 6 м., което се дължи на по-високата пенсионна възраст за мъжете в сравнение с тази на жените. За сметка на това при мъжете с пенсия на тавана има много по-голяма продължителност на превърнатия стаж. Без превръщане общият стаж на мъжете е близо 41 г. и 6 м., а с превръщане - над 62 г.
Средният действителен размер на пенсията на хората с пенсия на тавана е малко под 4048 лв. (4003 лв. за жените и 4057 лв. за мъжете). Около 35,5% от всички получатели на пенсия на тавана са с действителен размер на пенсията до 3600 лв., а около 20% - между 3600 лв. и 3800 лв.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш