Брутният вътрешен продукт за миналата година се оказа 183.7 млрд. лв., сочат предварителните оценки на Националния статистически институт (НСИ). Икономическият растеж пък е 1.8% спрямо 2022 г. Стойността е близка до консервативните прогнози и е с осем милиарда лева по-малка от това, което Асен Василев повтаря вече почти година. Оказва се също, че отчетеният бюджетен дефицит от 5.6 млрд. лв. надхвърля прага за допустимост в Закона за публичните финанси, който е фиксиран на 3% спрямо брутния вътрешен продукт. Превишението е минимално и е само по националната методика за измерване, не и по европейската, която е от значение за въвеждането на еврото.
Но е факт и трябва да се приема сериозно по няколко причини, най-вече, защото компрометира прогнозата за растеж през тази година, а оттам и очакването за приходи в тазгодишния бюджет. В трета година бюджети на Асен Василев дефицитът от ръба на трипроцентовото ограничение, вече премина отвъд него и „Продължаваме промяната“ виждат в това нещо нормално, вместо червена лампа. Освен това, бюджетният резултат далеч не е резултат от изваждането на разходите от приходите, какъвто трябва да бъде. След толкова много действия, манипулиращи крайната величина, сред които бавене на ДДС, бавене на плащания към доставчици, теглене на извънредни дивиденти и опразване на фондове, резултатът не отразява това, което отразяваше през 2022 година. Самото му изкривяване причини затруднения на частния сектор и обратно. Ако го нямаше него, днес дефицитът би бил поне четири милиарда лева по-голям, което в относителен план прави пет процента спрямо БВП както по националната, така и по европейската методика.
Валидира се като правилен консервативният подход на финансовото министерство да планира приходи, които може да изпълни и да залага разходите на държавата в бюджетите според тях. Резултатът разобличава като вреден подхода на Асен Василев да си съчинява удобни прогнози.
От миналата пролет досега може да се намерят няколко изказвания на Василев, във които критикува консервативното прогнозиране на икономиката и приходите като източник на ресурс за порочните харчове в края на всяка година. Е, 2023 година също приключи с рекордни харчове през декември, но се оказа, че за тяхното осъществяване не е имало приходи. Колкото и да преструктурира НАП, колкото и да ги слива с митниците, Асен Василев не може да ги превърне в печатници за пари.
Да, ако БВП беше наистина, колкото Василев прогнозираше, щеше да има още 2-3 милиарда лева приходи в бюджета. Но не е, и парите също ги няма. На Асен Василев трябва да се държи сметка затова, че бюджетът приключва над прага от три процента. Миналия юни той прокара бюджет, който замени действащия от 2022 година пак негов бюджет, който пък бе актуализация на пак негов бюджет от февруари 2022 година и замени негов от септември 2021 година.
Хроничната склонност да се харчат липсващи пари е личен патент на Василев и го доведе до провал, отвъд който вредността му не може повече да се крие. Не той, Владислав Горанов се шегуваше, че ако в Закона се запише, че финансовият министър трябва да е крокодил, той няма как да стане такъв. Но ако имаме обикновена норма, ограничаваща прахосничеството и лимитите ѝ се тестват всяка година, това не може да е здравословно управление на публичните финанси.
(От glasove.com)
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш