Джон Малкович срещу България

Народен театър “Иван Вазов”

“Оръжията и човекът” осмива националните ни герои в Сръбско-българската война от 1885 година

Защо световната звезда избра да постави точно тази творба и то на тази сцена?

Недоволните се събират в 17:30 часа пред Народен театър “Иван Вазов”

Протест и масово гражданско възмущение очакват премиерата на анти-българската пиеса на Бърнард Шоу “Оръжията и човекът” в Народния театър на 7 ноември.

Режисьор на постановката е Джон Малкович, но така и не стана ясно защо и как той избира да постави в София пиеса, която осмива националните ни герои в Сръбско-българската война от 1885 година и окарикатурява българите като примитивен народ със спорна хигиена.

Според десетки историци и общественици именно липса на морална хигиена е довела до решението прочуто име като Малкович да постави анти-българското произведение точно в Народен театър “Иван Вазов”.

Над 15 организации обявиха, че планират протест на 7 ноември 2024 г., от 17:30 ч., пред Народния театър “Иван Вазов”. Премиерата на пиесата е същата вечер в 19:00 ч. Листовки против произведението вече бяха разлепени върху плакати на постановката в центъра на София. На тях пише: “Кой позволи на Джон Малкович да се гаври с българския народ в Народен театър “Иван Вазов”.

Плакат на постановката.

“С това събитие искаме да изразим своето категорично несъгласие с представянето на пиеса, която изкривява нашата история, обижда достойнството и паметта на националните ни герои. Представлението се играе и на 27 ноември - годишнината от подписването на Ньойския договор. Тези дати са дълбоко символични за българския дух и чест, и изборът им за поставянето на тази пиеса считаме за директна провокация и оскърбление за националната ни памет. Пиесата на Шоу, създадена през 1894 г., представя българските войници като страхливи и недостойни, а българите като нечисти и диви.” Това се казва в официална позиция на организаторите на протеста.

За тях този спектакъл противоречи на мисията на Народния театър - да служи на българската култура и историческо наследство. “Неприемливо е българският данъкоплатец да бъде принуждаван да финансира представление, което го унижава и изкривява българските исторически достижения. Призоваваме всички, които почитат и уважават българската история и култура, да се присъединят към нашето събитие, което ще се проведе мирно и с уважение към паметта на българските герои, на българските и сръбските свидни жертви.”, пише още в позицията.

Много българи настояха постановката да бъде свалена от репертоара на Народния театър и за поемане на лична отговорност от директора Васил Василев, отговорен за поставянето и избора на конкретните провокативни дати, както и за публично извинение.

Авторът на пиесата Бърнард Шоу.

С декларация излязоха и от Съюза на българските писатели: “Въпреки протестите, предупрежденията и възмущението, което хора от различни възрасти и слоеве на нашето общество отправиха към упълномощените власти, представителите на отговорната държавна администрация с типичното си за такива случаи бездействие, с недомлъвки и конспиративни ходове допуснаха на сцената на Народния театър “Иван Вазов” да бъде поставена антибългарската пиеса на Бърнард Шоу “Оръжията и човекът” под режисурата на Джон Малкович. В официалните отговори на заявеното от Управителния съвет на Съюза на българските писатели становище съответните държавни органи си измиват ръцете с лицемерното обяснение, че законната им намеса щяла да се изтълкува като “цензура” и накърняване на “творческата свобода”. С подобни дежурни увъртания управленците си затвориха очите за този срамен и оскърбителен за народа ни акт. Друг въпрос е коя е причината за такова поведение - нечия външна воля, политиката на отродителство или традиционната корупция, която тресе напоследък българския театър?”

Американски театър постави “Оръжията и човекът” с чернокожа актриса в образа на българка.

“Ние, българските писатели, сме наясно, че изборът точно на тази пиеса от пъстрото драматургично творчество на Б. Шоу не е случаен. Това е открита инсинуация срещу страната и народа ни, зъл цинизъм и гавра с хилядите жертви, паднали по фронтовете за свободата и съединението на родината”, пише още в декларацията.

Джон Малкович на пресконференция в Народния театър: Не съм дошъл тук, за да се присмивам

“Аз съм тук, защото съм имал невероятния късмет да работя с актьори през своята кариера, които са израснали в България. Те са невероятни и фантастични.

Когато дойдох да играя тук преди година и половина, бях попитан дали имам интерес да режисирам в София. Разбира се, бях наистина поласкан и това е заради страхотните ви актьори”, каза Джон Малкович на пресконцеренция в Народния театър”. Не бих дошъл тук, за да поставя пиеса, с която да се присмивам на България. Това не е добра идея.

Бих искал да поставя добра пиеса”, заяви актьорът и режисьор. Той уточни, че последния път, когато е бил помолен да цензурира текст, просто е отказал спектакъла.

Кеворк Кеворкян, журналист: Подшушнал ли е някой на Малкович да постави пиесата в София?

Подшушнал ли е някой на Малкович - или той сам е решил да постави пиесата на Б. Шоу “Оръжията и човекът” в София? Това ще е първоначалната проверка, дали в българина се е запазило “чувството за самоирония” - вероятно това ще е обяснението на авторите на идеята “Оръжията и човекът” да бъде поставена на сцената на Народния театър.(...).

Не бива да очакваме постановката на Малкович да се приеме като един Пърл Харбър на Българската Гордост. Вече сме свикнали да живеем без всякакво достойнство - или само с толкова, колкото се полага на усърдния послушник. Докарали сме се дотам да се гордеем с 30 годишнината от спечелването на четвъртото място на световното първенство по футбол в САЩ - и това ни е достатъчно. А и няма кой да организира един шампионат по послушничество - тогава със сигурност ще сме първи.

Скоро няма да дочакаме това, на прислугата не є се полагат никакви утешения. В крайна сметка, трябва да сме благодарни на Малкович - стига да успее да ни събуди от апатията, в която сме потънали. Как ви се вижда една клада от театрални билети? Впрочем, как ли би изглеждал един паметник на Унизената Гордост?

Доц. д-р Петър Ненков, военен историк: Нека иде в Белград да постави подобна творба

Гледах кратко интервю с Джон Малкович - удивих се от неговата наглост. Удивих се и от липсата на национална чест и достойнство на директора и актьорите от Народния театър. Вместо да напуснат сцената в знак на протест срещу антибългарската пиеса на Шоу, която се гаври с героите от Сръбско-българската война -1885 г., те тръгнали да ръсят суперлативи за нейния постановчик Джон Малкович. Такова морално падение може само в България да се случи. Нека Малкович иде в Белград да постави подобна пиеса, която се гаври с техните герои и бит. Сърбите ще го изгонят с камъни и няма да му позволят втори път да дойде в тяхната столица.

Виктор Стоянов, председател на фондация “Македония”: Осмива всички наши национали идеали

Възмутен съм от пиесата, която Джон Малкович ще режисира в Народния театър “Иван Вазов” от 7 ноември “Оръжията и човекът”, в която авторът Бърнард Шоу грубо осмива българската армия, българския народ и всички наши национали идеали. Не очаквах ръководството на Народния театър да позволи пиесата, след като за 131 години никога не позволихме да се гаврят с паметта ни, поне вкъщи. Изказвам подкрепа към всички възмутени българи, които активно застанаха против провеждането на представлението в България, също изказвам подкрепа и за Съюза на българските писатели, които в открита позиция призоваха пиесата да се отмени.

Д-р Тодор Чобанов, историк и бивш зам.-кмет на София по културата: България е схващана като част от Ориента

Всеки творец има право да се изявява по свой начин, от своя страна всички граждани имат право да не са доволни от неговото творческо решение. За мен много по-проблемен от сюжета на пиесата е човекът Бърнард Шоу, който, макар и носител на Нобелова награда, е известен почитател на Сталин, защитава НКВД, оправдава масовия глад в СССР. Той е носител на всички колониални субективни виждания на английското общество, България е схващана като част от Ориента. Не е нормално да спираме пиесата, но не значи, че трябва и да сме доволни и да я харесваме. Много харесвам г-н Малкович, бих го посъветвал внимателно да подбира.

Преди век наши студенти освиркват комедията в Берлин и Виена

Росен Тахов

Премиерата на “Оръжията и човекът” е на 21 април 1894 г. в лондонския театър “Авеню”. Тук избухва и първият скандал. При една подигравка с “българската нация” актьорът по инерция произнася “английската”. “У-у-у!”, дюдюка чистоплътната публика. Скандалът винаги е реклама и пиесата се играе с успех следващите седмици.

През 1903 г. цензурата забранява комедията във виенския “Бургтеатър”. Намира я неудобна заради Илинденското въстание. Ние се намесваме в разправиите след Първата световна война. Тогава преживяваме катастрофа и националното самочувствие на българина е особено чувствително.

През 1921 г. наши студенти освиркват комедията в Берлин и Виена. И в двата случая протестите започват при сцената с библиотеката. “Позор! Позор” - скандират оскърбените. - Прекратете представлението! Няма да търпим това, във войната ние бяхме съюзници на Германия и Австрия!” В Берлин спектакълът временно е прекратен, а във Виена е свален от репертоара.

През 1924 г. в германската столица отново се готвят да вдигнат завесата с конфликтната пиеса. Българската легация моли директора на театъра да не рискува, защото нашите студенти са на щрек. Той отказва, но нарежда в текста да бъдат направени “някои съкращения”. След постановката Бърнард Шоу обвинява българите в липса на чувство за хумор. Не били способни да се надсмиват над себе си.

Откъс от „Оръжията и човекът“

Петков: Как си, скъпа?

Катерина /жена му/: Ох, обичайните възпаления на гърлото, нищо друго.

Петков /убедено/: Защото си миеш врата всеки ден, колко пъти да ти казвам.

Катерина: Глупости, Пол!

Петков /пие кафе и пуши цигара/: Не са на добро тези нови обичаи. Всичкото това миене не е добро за здравето, не е природно. Имаше един англичанин във Филипополис, който се миеше със студена вода всяка сутрин, като станеше. Отвратително!Всичко това идва от англичаните: климатът им ги мърси толкова много, че постоянно се мият. Виж баща ми! Цял живот не се е къпал и живя до 98 - най-здравият човек в България. Не ми е дерт да се умия веднъж седмично за пред хората, но всеки ден си е направо смешно.

Катерина: Още си варварин по душа, Пол. Надявам се, държал си се прилично пред руските офицери.

Петков: Постарах се колкото можах. Не забравих и да им кажа, че имаме библиотека.

Катерина: Ох, ама не им каза, че имаме и електрически звънец в нея. Накарах да ни го поставят.

Петков: Какво е електрически звънец?

Катерина: Натискаш едно копче, нещо издрънчава и Никола тутакси идва.

Петков: Що да не му извикаш?

Катерина: Цивилизованите хора никога не викат слугата. Това го научих, докато те нямаше.

Петков: Добре, чакай да ти кажа и аз какво научих. Цивилизованите хора не си простират прането на видимо място, така че би било добре всичко това да го преместиш.”

На друго място също става дума за библиотеката на семейството.

 “Райна: Знаете ли какво е библиотека?

Мъжът: Библиотека? Стая, пълна с книги.

Райна: Да, ние имаме такава, единствената в България.”

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения