“Левски” предлага работа на красавици

Варна е декор във финала на “Привличане”

Миланов и ЦСКА напред в Лига Европа

Треньорът на „Рома към играчите: Исках половината да ви сменя

Мъри готов да напусне „Астана“

Бившият шеф на Общинска банка Александър Чакалски временно оглави „Топлофикация София“

Теменужка Петкова: Темата българската страна да бъде купувач на ЧЕЗ не стои на дневен ред

Цар Симеон II прие в двореца “Врана” бившия премиер на Македония проф. Владо Бучковски

Разкриха подпалвач, изпепелил „Лада” на съсед в монтанско село

100 000 лева гаранция за бившия финансов министър Стоян Александров

Утре у нас пристига сръбският президент Александър Вучич

Съдебната охрана в Монтана протестира, раздаваха бонбони

Илияна Йотова връчи български документи на спасителя от Лим Сафет Баличевац

Задържаха петима, докато произвеждат синтетичен наркотик

Поздравихме Кувейт за Националния празник Посланикът у нас Н. Пр. г-н Якуб Ал Атиики даде грандиозен прием в хотел „Маринела”

Димитър Маргаритов, КЗП: Потребителите вярват повече на родните онлайн търговци

Европейските потребители имат по-високо доверие на онлайн търговците, базирани в собствената им страна, отколкото на тези в чужди държави. Това посочи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритовпо ТВ „Европа” при коментар на данните от последни проучвания в Европейския съюз, според които интересът към онлайн търговията продължава трайно да расте.

Доверието на потребителите в онлайн търговците от собствената им държава е над 70%, докато към тези от друга страна е близо 58%.

Според Маргаритов по-голямото доверие към онлайн магазините у дома е свързано с обективни обстоятелства и с някои от бариерите пред пазаруването от търговци от друга държава.

„Невинаги чуждестранните сайтове позволяват да платим с наши платежни инструменти. Друга възможна причина е, че понякога отказват доставка в страната, която е различна от тази, в която те самите оперират”, даде пример той и допълни: „В Европейската комисия и в Европейския парламент се работи много сериозно за създаването на т. нар. правила срещу геоблокирането. Целта е на територията на целия ЕС по един и същи начин търговците да могат да предлагат на еднакви цени своите стоки и услуги, без значение какви са границите. По данни от проучване на ЕК повече от 6% от анкетираните посочват като основна причина за въздържанието от покупки от чужди онлайн магазини именно пренасочването им към сайт в тяхната държава с различни цени”.

Други бариери са възникнал по време или след покупката проблем или отказ за доставка до държавата на потребителя.

Председателят на КЗП обърна внимание на това, че доверието в онлайн търговията е свързано също така и с коректността на търговците и познанията относно потребителските права. Той посочи, че сред най-съществените и често срещани нарушения при проверките на контролния орган е или липсата на информация на сайта за правото на отказ от покупката в 14-дневен срок, или опити този срок да бъде съкратен изкуствено и недопустимо. От друга стана, по думите му не всички потребители знаят, но все повече го разбират на какво имат право при онлайн търгуване.

„Затова институциите трябва да продължаваме активно да прокламираме тези права на потребителите и да ги информираме за това, че ако някой се опитва да ги ограничи, трябва да сигнализират при нас, за да може да се извършат проверки и не само справедливостта да бъде възстановена, но и санкцията да бъде наложена. А това от своя страна да доведе до извода, че не трябва да се спекулира с правата, които европейският и световен законов ред е дал на потребителите, когато пазаруват в глобалната мрежа”, коментира Маргаритов.

В тази връзка той отбеляза, че наред с контролната дейност, комисията развива и редица кампании, свързани с превенцията. „Когато имаме възможност, винаги приемаме поканата на медиите, за можем да уведомим потребителите за основните нарушения, които сме констатирали, да дадем някои съвети, за да ги улесним при избора им на различни стоки и услуги. А положителната тенденция е, че според европейски проучвания гражданите стават все по-информирани за потребителските си права и все по-склонни да ги отстояват”, каза в заключение председателят.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете