Неприятно ни изненада здравният министър, обясни Диян Стаматов
Искали са тестове близалки, за да става като на игра
Директори и учители определиха като неприятна изненада решението на здравния министър Стойчо Кацаров за вида на тестовете, които ще се прилагат от 1. до 4. клас, както и предложения не много ясен алгоритъм на взимане на пробите от децата, отчитането на резултатите и последващите действия, ако има положително дете. Те са събраха на брифинг, за да посочат затрудненията, с които ще се сблъскат от следващата седмица, когато би следвало малките ученици да се върнат присъствено.
Диян Стаматов, директорът на едно от големите столична училища 119. СУ, обясни, че първата неприятна изненада от Кацаров е, че той е избрал вид тестове за малките ученици, които трудно ще могат да се приложат и са по-подходяща за ученици над 16 години.
“Очаквахме да са близалки и децата да ги ползват много игрово, а не в тази сложна последователност”, каза Стаматов и показа малки епруветки, пипети и други части от теста, с които едно малко дете трудно ще се справи.
Второто затруднение ще дойде заради резултатите. “Този тест се предполага, че трябва да е готов за 10-20 минути. Но всъщност на едни клас ще му трябва поне час, а това обезсмисля безопасната среда, защото след 15 минута в едно помещение, вече не е безопасно. След това класът трябва да излезе навън и стаята да се дезинфекцира. За едно голяма училище това са 20-20 паралелки. Ако има положително дете от всеки клас, се получава голяма група деца, които ще чакат родителите си да ги вземат, за да ги заведат на PCR”, посочи Стаматов.
По думите му всичко е много хубаво замислено, но “не е адекватно подредено в хронологичната последователност нито на възрасти, нито на образователните институции”.
“За да няма неизказани думи, за мен това е упрек към здравния министър, който не се съобразил с очакванията на възможностите на деца от 1. до 4. клас. Около себе си той има експерти, в които трябва да се вслушва”, допълни той.
15,4 млн. лв. към МОН
Пари за противоепидемични мерки
Учителите ще отговарят за тестването на децата.
15,4 млн. лв. ще получат училищата и детските градини за справяне с пандемията през ноември и декември, реши МС. Парите ще бъдат разпределени по два критерия - брой паралелки или групи и брой ученици или деца в съответната образователна институция. Тези пари могат да бъдат използвани за противоепидемични мерки, включително за тестване на персонала без “зелен сертификат” с антигенни тестове, както и за допълнителни възнаграждения на учители и непедагогически специалисти, които участват в тестването на децата.
Предвидени са средства за 1 паралелка по 107 лева и за 1 ученик по 11,71 лева - допълнително, се разбра след Отрасловия съвет в МОН в сряда.
Днес служебният просветен министър обясни, че родителите, които откажат да тестват децата си и решат да ги задържат вкъщи, ще се превърнат в домашни учители. Педагозите няма да могат да правят втори учебен ден за тях, организацията на който зависи от училището и възможностите му.
Зам. здравните министри с подробности за зеления сертификат
Чакат експертите да напишат становища по проблема
Заместниците на Стойчо Кацаров - д-р Златанов и д-р Томов обясниха, че имало положителна тенденция.
“В рамките на тази седмица това ще бъде обсъдено и другата седмица ще има решение по въпроса с издаването на зелен сертификат, на хора, които имат антитела. Това се разбра от думите на зам.-здравните министър д-р Александър Златанов и д-р Тома Томов.
До края на седмицата здравното министерство чакало експертни становища по темата и след това щяло да вземе решение по темата, което щяло да бъде експертно, а не политическо. От МЗ се похвалиха, че зеленият сертификат давал резултати.
“Положителността на тестовете на база 14 дни започва да намалява. Със зеления сертификат отчитаме, че много дейности сега работят, които иначе биха спрели напълно. Имахме среща с всички регионални здравни инспекции и впечатлението е, че мерките се спазват и това дава резултат. Сега изискването за тест позволява хората да бъдат диагностицирани навреме”, каза д-р Златанов.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш