България е в дъното на класацията по възраст на автопарка от страните в Европейския съюз. Това показват данни от анализ на Евростат за 2018 г.
До 5 години са около 5% от автомобилите (около 160 хил.), до 10 години - 10% (около 400 хиляди коли), между 10 и 20 години - 60% (близо 2,4 милиона броя) и над 20 години - около 25% (близо 1 млн. автомобила).
През миналата година у нас са регистрирани около 35 хиляди нови автомобила при първа регистрация за около 15 млн. броя в страните на ЕС, което за страната ни е дял едва от 0,2%.
Регистрираните нови коли у нас на възраст до 2 години за миналата година са били около 1,7% от общия брой на автомобилите. У нас има регистрирани между 3,5 млн. и 4 млн. броя автомобили, но тези цифри търпят корекции, тъй като всяка година в страната ни се внасят по около 100 хил. коли втора употреба, в същото време в КАТ се дерегистрират няколко десетки хиляди автомобила.
Страната ни е на едно от последните места в ЕС и по регистрирани автомобили на 1000 жители - едва 393 коли, което е близо два пъти по-малко от лидера Люксембург - 670 коли на 1000 жители, сочи европейската статистика.
Най-висок дял регистрирани нови автомобили ;на възраст до 2 години е отчетен в Люксембург - 25% . Следват Дания - 24%, Белгия - 22%, Швеция - 20%, Австрия също 20%. На другия полюс най-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години е регистриран в Полша- 40%, Естония - 28%, България -25%, Малта, Литва и Румъния по 20%.
В категорията най-моторизирана нация, тоест брой леки коли на 1000 жители, лидер отново е Люксембург - 670 автомобила на 1000 жители, следват Италия с 625 автомобила на 1000 жители, Финландия - 617 автомобила, Малта - 61, и Кипър - 609.
В другия край на скалата, с особено ниска степен на моторизация, е позиционирана Румъния - 261 автомобила на 1000 жители, Унгария - 355, Латвия - 360, Хърватия - 390, България -393.
Топ 5 на страните с най-висок брой регистрирани автомобили в ЕС за миналата година се оглавява от Германия - 3,4 млн. нови регистрации, Великобритания - 2,3 млн., Франция - 2,1 млн., Италия - 1,9 млн., Испания - 1,3 млн.
Данните на регистрираните нови автомобили по вид гориво сочат рязък скок на колите на бензин - промяна от 50% на сто до 57% на сто в рамките на една година. Делът на колите на дизел е паднал драстично от 45% до 35%, отчита още данните на Евростат.