Милиардери харчат купища долари в стремежа си да останат безсмъртни
Клиники предлагат интравенозни системи с плазма от млади донори
45-годишният Брайън Джонсън, милиардер от Силициевата долина, е обсебен от идеята да си върне младостта и да остане биологично на 18 години завинаги. За целта той е създал лаборатория в дома си в Калифорния, където всеки ден провежда стотици тестове и експериментални подмладяващи процедури.
Бизнесменът не е сам в обсебващия си стремеж към младостта. Джонсън е един от многото в плеяда от богати, успешни и влиятелни мъже в Силициевата долина, които са натрупали състоянието си в ИТ и сега са решили да оспорят основния закон на Вселената. Какви трикове използват милиардерите, за да удължат живота си, и как успяват да продадат идеята за безсмъртие?
Надпревара с времето
45-годишният Брайън Джонсън е обсебен от идеята да си върне тялото на 18-годишен.
Жаждата за вечен живот и търсенето на еликсира на младостта не е нова. Подобно на унгарската красавица лейди Батори, живяла през 17 век и пиеща кръвта на своите прислужници, Брайън Джонсън използва кръвта на млади мъже, за да обърне стареенето. Единствената разлика между тях е в методите: милиардерът няма нужда да отнема живота на други хора, а манипулациите се извършват в добре оборудвани кабинети под наблюдението на лекари. Журналистката Ашли Ванс присъства на процедура, по време на която Джонсън си прелива кръвта на 17-годишния си син Талмидж.
„От Талмидж се извлича литър кръв и с помощта на устройство тя се разделя на отделни компоненти - плазма, червени кръвни клетки, бели кръвни клетки и тромбоцити. След това Брайън преминава през същия процес и плазмата на сина му се инжектира във вената му“, пише Ванс.
Бизнесменът приема надпреварата със старостта много сериозно. Той е превърнал семейното си имение в медицински център с персонал от 30 лекари, а живота си в скъп експеримент, струващ два милиона долара годишно. Всеки аспект от живота му - сън, диета и упражнения - е подчинен на резултатите от медицинските изследвания. Дори през нощта тялото му се наблюдава от устройства, а дните му са посветени на безброй процедури за подмладяване. Сега 45-годишният милиардер има сърцето на 37-годишен, кожата на 28-годишен и белодробния капацитет и физическата подготовка на 18-годишен.
Скъпи процедури
Липсата на доказателства за подмладяващия ефект на кръвта не пречи на хората да печелят пари от една привлекателна теория. През 2016 г. предприемчивият възпитаник на Медицинския факултет на Станфорд, Джеси Карамзин, открива клиниката „Амброзия“. Името намеква за вечен живот, но всъщност заведението предлага интравенозни системи с плазма от млади донори на цена от 8000 долара за литър.
Най-известния клиент на Карамзин е съоснователят на платежната система PayPal, рисковият капиталист и основател на няколко биотехнологични стартъпа Питър Тийл. През 2014 г. той обявява, че иска да доживее до 120 години и тества върху себе си различни медицински лайфхакове, за да постигне целта си - например, пие хормони на растежа.
През 2016 г. Тийл хвали продуктите на „Амброзия“, което предизвиква световен интерес към вампирската причудливост на калифорнийските богаташи. Въпреки медийния шум, няма официална реакция към подмладяването с кръв. Но три години по-късно, през 2019 г., Американската агенция по храните и лекарствата предупреждава за опасностите от кръвопреливанията за борба с болестта на Алцхаймер и Паркинсон. „Няма доказана клинична полза от прилагането на плазма от млади донори за лечение, смекчаване или предотвратяване на тези състояния. Освен това съществуват рискове, свързани с употребата на който и да е плазмен продукт“, пише Агенция по храните и лекарствата на САЩ.
Карамзин е изненадан и възмутен от предупреждението, но все пак затваря клиниката. Няколко месеца по-късно обаче, новият му медицински и козметичен център, Ivy Clinic, отваря врати. Подобно на „Амброзия“, той предлага на клиентите различни манипулации с кръв, но вече не рекламира подмладяващия ефект на процедурите.
Печеливша индустрия
Кръвният бизнес на Карамзин е само малка част от бързо развиваща се и печеливша индустрия. Според оценките на международната изследователска група IMARC Group, до 2028 г. световният пазар на продукти против стареене ще нарасне с почти 47% в сравнение с 2022 г. и ще възлиза на 98,6 милиарда долара. Козметичните компании заемат водеща позиция в тази област, но фармацевтичните и техническите гиганти постепенно навлизат в индустрията.
Например, Verily, компания, част от Alphabet (Google), получава милиард долара през 2022 г. за разработване на технически продукти за здраве. Освен компании, пазарът за подмладяване се формира от IT инженери, натрупали огромни богатства. През 2013 г. те обещават, че ще намерят начин да живеят вечно, и създават Calico, компания с капитал от 1милиард долара, за да търсят лек за старостта.
Те канят най-почитания привърженик на безсмъртието в Силициевата долина Реймънд Курцвайл, да се присъединява към тях. Инженерът вярва, че човечеството ще премине през четири етапа по пътя към вечния живот. „За известно време ще бъдем хибрид на биологично и небиологично мислене, но с увеличаването на облачното ни съхранение, небиологичният интелект ще стане преобладаващ. Тогава наличието на едно тяло ще се счита за анахронизъм“, твърди Курцвайл, изобретател и футуролог. Въпреки екстравагантния екип и огромния бюджет, почти нищо не се знае за откритията на Calico. Запознатите с дейността ѝ не крият разочарованието си: еликсирът на вечния живот все още не се вижда.