БНБ съветва: Банките да затегнат кредитните условия Предупреждават, че при вдигане на лихвите ще се увеличат лошите заеми

Поръчваме по интернет стоки от столични пазари Планира се ремонт на Женския пазар и първият пазар изцяло за български стоки

Входът за Столичния зоопарк става 6 лв. Строят нови заграждения за чакали и хиеновидни кучета

Сблъсък между две коли уби мъж и жена в Ловешко

40 деца са блокирани на хижа „Алеко“ на Витоша заради непочистен път

286 екобомби цъкат в складове с отрови За унищожаването им трябват милиони левове

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 17 декември 2018

Луис Гарсия, европейски шампион от 2005 година, ексклузивно пред „Труд“: „Ливърпул“ подцени ЦСКА и за малко много да съжалява

Силният снеговалеж и непочистените пътища оставиха стотици хора в задръствания (СНИМКИ и ВИДЕО)

Сменят и софтуера към касовите апарати 4 лв. на месец за програма за управление на продажбите

Обвиниха Шакира в избягване на данъци Певицата не платила налог върху 14.5 милиона евро

Румен Радев: Йордания трябва да бъде подкрепяна от България и от ЕС, защото има реален принос в борбата с нелегалната миграция

Хиляди сърби на протест срещу Вучич Опозицията свика демонстрация заради “авторитарното управление” на президента

Протестиращи срещу миграцията влязоха в сблъсъци с полицията в Брюксел

Откриха телефон на самоубил се шеф на КАТ Не е открито предсмъртно писмо

Жълтите таксита станаха на 110 години Цветът е избран за разпознаваемост и се налага почти по целия свят

Характерните за Ню Йорк жълти таксита.

През август преди точно 110 години в Ню Йорк тръгва първият таксиметров автомобил. Това е първото такси в историята на САЩ.

До 1907 г. таксиметровите автомобили по света са предимно черни.

На 13 август през същата година Хари Алън внася в Ню Йорк първите за Щатите модерни таксита от Франция. С една иновация – боядисва ги в жълто, за да са забележими и разпознаваеми. По това време американските автомобили са предимно червени и зелени. Така жълтите коли се превръщат в запазената марка на Ню Йорк и до днес.

Целта на Хари Алън за разпознаваемост е напълно постигната. Жълтото се идентифцира с таксиметрова кола навсякъде по света, въпреки че днес повечето от автомобилите са в най-различни цветове.

Таксита в Тайланд.
Таксита в Тайланд.

В Лондон например съвременните таксита, също както едно време, са черни. Отпред на покрива им е разположен жълт надпис Taxi. Ако свети, значи е свободно и може да бъде наето.

Барселонските таксита пък са с черен цвят и жълти врати.

Изключително нестандартни са такситата в Банкок. Те са в най-различни цветове – розови, оранжеви, лилави, зелени, дори шарени. Фирмените коли и тези, които се отдават под наем, са едноцветни.

Ако в България по пътищата срещнете бежов “Мерцедес”, да знаете, че това е “пенсионирано” такси, внесено от Германия.

В София от няколко години сред традиционните жълти коли се срещат и зелени таксиметрови автомобили, което е знак, че са с хибриден двигател.

Германия въвежда
таксиметровите
броячи

Първият таксиметров автомобил „Даймлер-Виктория“, създаден от Фридрих Брун. Снимка Уикипедия
Първият таксиметров автомобил „Даймлер-Виктория“, създаден от Фридрих Брун. Снимка Уикипедия

Краят на 19 век поставя началото на новата, модерна епоха в таксиметровия бизнес. Появяват се колите, задвижвани от бензин, както и специалното устройство, отчитащо таксата за изминато разстояние.
Първото возило с такова устройство е колата “Даймлер-Виктория”, създадена от германския изследовател Фридрих Вилхем Густав Брун през 1897 г. в Щутгарт.
Новите, вече усъвършенствани автомобили тръгват из улиците на Лондон, Париж, както и в другите големи европейски градове.

 

 

Началото е преди четири века

Рисунка на двуколката на Джоузеф Хенсъм.
Рисунка на двуколката на Джоузеф Хенсъм.

Платеният превоз от точка до точка води началото си от Лондон и Париж още от далечния 17 век. Тогава се появяват първите публични наемни файтони, легализира се плащането за коли, теглени от коне.
По-късно, през 1834 г., англичанинът Джоузеф Хенсъм създава Hansom cab – двуколка, която е много по-малка и бърза от дотогавашните файтони с 4 колела. Обемът й позволява да бъде теглена само от един кон, което е и значително по-евтино. За изключително кратко време новото изобретение се разпространява из големите европейски градове – Париж, Берлин, Санкт Петербург.

 

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.