На 22 октомври 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за вторник, 22.10.2019

Трима контузени в „Игри на волята“ Славяни отново ще спят в лукс

Фейсбук с нови правила за сигурност за предстоящите президентски избори в САЩ

Путин предлага помощ на Африка без условия

Еди Рама отхвърли искането на опозицията за оставка

Нетаняху върна мандата за съставяне на правителство

Испанската полиция разби банда обирджии, ограбвали домове на футболисти

Руски хакери се маскирали като ирански Атакувани били поне 35 държави, като в 20 нападенията били успешни

Христо Иванов и Атанас Атанасов приемат гаврата на Тома Белев с еврейския народ Лидерите на „Демократична България“ не искат да вземат мерки срещу кандидата им за общински съветник в София

„Пепел от рози“ получи френска награда

Протест пред френското посолство у нас в подкрепа на Северна Македония за ЕС

Вдигат заплатите с ускорени темпове

Колко месеца имам право на обезщетение като безработен

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 22 октомври 2019

Загиналият командир на „Пантер“ е бил заклещен във вертолета на 2 м под водата

Флотилен адмирал Мален Чубенков, зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков, зам.-началникът на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов и командващият ВМС контраадмирал Митко Петев /от дясно на ляво/ дадоха висока оценка на действията на спасителните екипи след катастрофата с военния вертолет „Пантер“.

Загиналият командир на вертолет AS „Пантер“-565 MB кап. Георги Анастасов е действал така, че е спасил живота на двамата си колеги и е предотвратил риска от огромна трагедия. Това обяви след разговор с двамата оцелели членове на екипажа командващият ВМС контраадмирал Митко Петев ден след тежкия инцидент в края на тактическото учение „Черно море 2017“.

На 9 юни в 12,28 ч, минути след края на последната бойна задача вертолетът ударил с витлото си предната дървена мачта на фрегатата „Дръзки“ и отчупил 20 см от нея. Кап. Анастасов, който посмъртно бе повишен в майор със заповед на военния министър Красимир Каракачанов, успял да изтегли машината встрани от фрегатата със 130-членен екипаж и поел курс към брега, но вертолетът загубил устойчивост и паднал в морето на 7 мили източно от устието на р. Камчия. „Намирах се на „Верни“, на 8-10 мили южно от района. Веднага заповядах „Дръзки“ да започне операция по спасяване на море. За 7 минути от фрегатата отплава лодка „Зодиак“ с лекар и водолаз“, разказа командващият учението и командир на флотилията от бойни и спомагателни кораби на ВМС флотилен адмирал Мален Чубенков.

На 4-5 м спасителите забелязали бордовият инженер кап. Павел Симеонов, който успял да излезе от „Пантер“-а. Прибрали го в лодката, а пристигналият моторен катер 221 спасил втория пилот кап. Анатолий Апостолов. Командирът обаче бил заклещен в хеликоптера на дълбочина от около 2 м. Въпреки разлетия край катастрофиралата машина керосин водолазът ст. лейт. Димитър Бахчеванов се гмурнал, успял да пречупи една от вратите на вертолета и да извади пилота. От удара той получил съчетана гръдна травма, в дробовете му имало и морска вода. Спасителите започнали да го реанимират още на борда на лодката, а след това на фрегата близо час му правили сърдечен масаж, поставили му и адреналин.

На брега лекари от Военноморска болница също се борили, за да възстановят сърдечната му дейност, но без успех. „9 юни беше черен ден за флота и за страната. Загубихме един достоен офицер“, подчерта Чубенков. Той добави, че друг военен хеликоптер е имал готовност да отлети от базата, за да превози пострадалия командир. „Прецених обаче, че фрегатата „Дръзки“ ще стигне по-бързо до Морска гара, защото тя беше на 10 мили от Варна и вече плаваше на пълен ход“, каза флотилният адмирал.

По негово разпореждане всички лодки от останалите кораби участници в учението се насочили към района на катастрофата, за да събират отломки и да охраняват вертолета. Със спомагателния кораб „Протео“ пристигнал и водолазен екип, който въпреки вълнението от 2 бала успял да удържи машината да не се понесе по течението на юг. Операцията по изваждането на „Пантер“-а стартирала в 15,10 ч. 100-тонният плаващ кран „Антей“ на Портови флот-Варна вдигнал вертолета и в 2,25 ч в събота го приземил успешно в пункта за базиране-Варна. Спецкомисия от представители на звеното за разследване на авиационни инциденти във военна полиция и от командването на ВМС е започнала разследване на причините за инцидента, поясни зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков.

Според него докладът на експертите трябва да е готов до 30 дни. Отсега обаче експертите отхвърлят вероятността вятърът да е причинил удара в мачтата на „Дръзки“. До финала на разследването всички полети от авиобаза „Чайка“ се спират, подчерта зам.-началникът на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов. Той и командващият ВМС контраадмирал Митко Петев дадоха висока оценка на аварийно-спасителните дейности на море и изказаха съболезнования на близките на загиналия майор Анастасов. След поклонение той ще бъде погребан в неделя в 12 ч в родния си град Ямбол. „Загубих приятел. Той беше първият командир на екипаж на „Пантер“, който обучихме тук. През 2011 г. бе един от най-добре подготвените втори пилоти, а през 2014 г. стана командир. Водеше ритмична и системна подготовка. Но професията е високо рискова“, коментира подп. Милен Хинтоларски, главен експерт в щаба на ВМС. Според медиците от ВМБ оцелелите колеги на майор Анастасов са в стабилно състояние и въпреки вдишаните дим и вода скоро ще бъдат изведени от реанимация.

Контраадмирал Митко Петев, командващ ВМС:
Няма съмнения за техническа неизправност

Контраадмирал Митко Петев, командващ ВМС
Контраадмирал Митко Петев, командващ ВМС

 

Разследването ще установи причината за тежкия индицент, но засега нямаме съмнения за техническа неизправност на вертолета. Ден по-рано той изпълни успешно и без забележки много по-тежка задача с 2 вертикални нальота от борда на фрегатата „Дръзки“. Няма основание да сме недоволни от качествата на вертолетите „Пантер“. За съжаление, състоянието на увредената машина едва ли ще позволи тя да бъде ремонтирана. Независимо от тежката загуба като моряк благодаря от сърце на спасителните екипи, които предотвратиха трагедия. Благодаря и на стотиците граждани и десетките организации, които се обадиха да изкажат съучастие в този тежък ден. Всичките партньори на ВМС се отзоваха с помощ, за да овладеем ситуацията. В морето не остана нищо, което е принадлежало на флота. Паралелно с разследването започва проверка на летателната техника на ВМС, а психолози работят с летателния състав на авиобаза „Чайка“. Това ще е наш приоритет в близко бъдеще. Дълбоки съболезнования към близките на загиналия майор Георги Анастасов!

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Не виждам за къф чeп са ни въртолети кат си имаме евроатлантически партнери отвсякъде, a путин и без това си има стабилна колона у нас. Мераклиите да ходят да си мрът в кабул.

  2. Кмнтр, ти си абсолютен кретеноид. Седи си по-близо от салатата и ракията и стига си ръсил мозък, нщстнк. Лека му пръст на момчето! Бог да го прости!

    1. Оди си давай цялата заплата за такива да се трепят. Много малко си видял, та да ме съдиш.

  3. Груба пилотска грешка, разрушила един хеликоптер за 50 млн лева, и подложила на смъртна опасност целия екипаж на хеликоптера, а и не само – ами ако поради „порив на вятъра“ беше паднал на палубата на кораба?
    Имало е хиляди начини да се избегне този сблъсък с кораба, и даже един начинаещ летец би избегнал тази колизия само като вдигне хеликоптера с 10 метра. Налице е нарушаване на всички правила на безопасност и всички устави.
    Просто бездарен летец, и за награда сега го повишават!!! По политически съображения!!!

  4. Като си карам дрона ако има вятър гледам да съм по кротък че кацам ненадейно. Вече е вятъра виновен не пилота което ме оправдава във всички случай когато ми се смеят и казват никакъв пилот не си….

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.