Орбан: Ако Турция пусне бежанците, ще трябва да използваме сила, за да защитим границите си

Транспортират в „Пирогов“ 16-годишна, пила по греша сода каустик

Аз-приятелят като поетическа сплав

Доведеният син на Стефан Данаилов: Лекарите го поставиха в медикаментозна кома, за да не се мъчи

Рекорден брой от 196 150 посетители отчита музей „Етър”-а в Габрово Статистиката е за деветте месеца на годината

Китай: С Вашингтон сме в „първа фаза“ от изготвянето на търговското споразумение

Осигуровки за шефове в няколко фирми

Верижна катастрофа затруднява движението край Мездра в посока столицата

Джина Стоева и Ивена отново запяха заедно

Външно: Препоръчваме на българите да не пътуват до Каталуния заради протестите, опасността е голяма

Съдът разпореди ново разследване за смъртта на дете на училищна площадка Родителите на 8-годишния Красимир продължават да водят гражданско дело за 600 000 лева срещу община Велико Търново

35 души са загинали при катастрофа с автобус в Саудитска Арабия

Зрелостниците ще учат за изборни манипулации и радикализация

В XI и XII клас учениците ще могат да изучават предмета „Гражданско образование“. Работните варианти на учебните програми бяха представени днес от министъра на образованието и науката Меглена Кунева и са публикувани на сайта на МОН. Програмите ще бъдат предмет на обществено обсъждане през 2018 година и дотогава в тях могат да попаднат други нови актуални теми, съобщават от Министерство на образованието и науката.

Новите програми, които ще заменят изучаването на предмета „Свят и личност“, са с по-голяма практическа насоченост, изтъкна министър Кунева.

В XI клас има тема “Гражданите, политиката, демокрацията“ с подтеми „Свобода, граждани и власт“. Тук учениците трябва да могат да разграничават типовете демокрация (пряка, представителна и демокрация на участието в граждански организации).

В подтема „Политика, демокрация и върховенство на закона“ акцентът е към избирателната система –различаване на мажоритарна, пропорционална и смесена, ще се учи какво е мажоритарен и преференциален вот. Програмите ще формират демократични ценности у учениците с теми за вредата от купуването и продаването на гласове и манипулации на изборни документи. Идеята е още в училище младите хора да възприемат тези практики като корупционни.

Задача на гражданското образование е да подготви  младите хора да разпознават политическия популизъм и медийни манипулации, посочи министърът.

Има тема „Аз и моята гражданска позиция“, насочена към това учениците да умеят да оценяват ролята на неправителствения сектор в гражданското общество, да познават формите на граждански контрол и да са мотивирани да участват в тяхното прилагане.

Доста по-подробно е предвижданото обучение по въпроса за основните социални групи и общности, спецификата на техния светоглед, ролята на езика, религията, етническата принадлежност и традициите за социална обвързаност.

По темата за малцинствата учениците трябва да могат да различават различните видове идентичност – културна, национална, етническа, гражданска. Обучението включва и разпознаване на случаи на дискриминация по полов, религиозен, етнически расов признак, а също и на хора с увреждания. Целта е учениците да могат да се ориентират в причините за противоречията между отделни етнически и религиозни общности. Целта е учениците да бъдат убедени, че трябва да се противопоставят на насилието, да се стремят към решаване на конфликтни ситуации градивно.

В програмите са включени теми за европейските традиции и ценности, като целта е те да могат да определят мястото на България в световната култура, да осъзнават своята европейска идентичност и правата на и отговорностите на европейското гражданство.

В XII клас се въвеждат теми за глобалните проблеми, които засягат и България – тероризъм, ксенофобия, етническо напрежение и радикализация. Това включва и проблема с бежанците, емиграцията и имиграцията. Въвеждат се нови понятия като хуманитарно право, глобално образование, устойчиво развитие.

Нов акцент е социалната политика и социалното партньорство. По темата „Гражданите и икономиката“ младите хора, преди да завършат средно образование, ще трябва да се подготвени да анализират същността и необходимостта от регулацията на пазарната икономика, да познават основните трудови, социални и осигурителни права. Учениците се насочват към ориентиране на пазара на труда, към данъчните политики, но и към солидарността като принцип и др. Въвеждат се понятия линия на бедност, типове социална помощ.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.