На 22 май 2019 да почерпят

„Парцелгейт” се развихри в Полша Премиерът си купил имот на шесторно по-ниска цена

След градушката в Горна Оряховица кметът свика кризисния щаб Градоначалникът е разпоредил незабавна проверка на щетите

Атанас Скатов се завърна от Хималаите

Министър Захариева: Германия счита България за важен партньор и за много силна проевропейска държава

Серенай Саръкая и Керем Бурсин се разделиха

КФН: Изплащането на 10 лева обезщетение на наследници на загиналите в катастрофа край Своге е противозаконно

Народът му отпуска края – харчи за курорт, техника и ремонти Увеличаваме разходите си по-бързо от останалите европейци

ЦСКА не се предава, титлата между Разград и „Армията“

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 22 май 2019

Ники Лауда – Майсторът на резките завои

Инж. Пламен Панчев, основател на Тракия икономическа зона (ТИЗ), пред „Труд“: 2000 специалисти искат да правят фарове в завода на “Мерцедес”

Разширяват завода за части за самолетите Airbus в Пловдив

Пловдив е ярък пример за развиващ се индустриален, български град, който събира както чужди, така и български компании с една цел – да правят успешен бизнес. Тракия икономическа зона (ТИЗ) е една от тези зони, в които вече работят над 180 български и чужди компании, някои от които световни лидери в своите области. От основателя на публично-частното партньорство разбираме какви нови заводи да очакваме в зоната през 2019 г., какви инвестиции те ще направят и как тези фирми се справят с липсата на кадри. Той разкрива и дали България вече е готова да посрещне толкова мащабен инвеститор, като „Фолксваген“.

– През 2018 г. Тракия икономическа зона (ТИЗ) отчете 150 млн. евро инвестиции. Ще разкажете ли кои са проектите, г-н Панчев?
– В зоната през 2018 година заработи първият в България завод за самолетни части на френската компания „Латекоер“ (Latecoere), водещ доставчик в самолетната индустрия. В момента компанията удвоява капацитета си и през 2019 г. площта на предприятието ще нарасне с нови 4000 кв. м. Инвестицията в сградата и машини е на стойност 5 млн. евро. По план от септември ще започне производството на нос за самолетите Airbus. Сега се произвеждат шкафове за авиационно оборудване за няколко модела на Airbus. През 2018-2019 г. в ТИЗ се реализират още 21 инвестиционни проекти, някои от тях нови, а други са поредното разширение. Това са на българските фирми „Биомашиностроене“, „TVT“, „Елко Мес“, „ЕНКО Пластикс“, „Интерлинк Груп“, „Стинг“, „EURO MIX“, „Цима-99“, „Куков&Ко“, „Имоти онлайн“, „Реал М“ и „Volvo Group Trucks“, немските компании „Humanita“, „Kaufland“, „Willi Elbe Gelenkwellen“, „Mecalit“, „VEM“, „Мото-Пфое“, италианската „Zobele“ и английската „William Hughes“. Първа копка на високотехнологичен завод за задните светлини на „Мерцедес“ направиха на 28 юни 2018 г. министърът на икономиката Емил Караниколов и Ахмет Байрактар, президент на „одело Фарба Лайтинг Груп“. Турската компания строи в индустриална зона „Куклен“, част от Тракия икономическа зона. Чрез регистрираната у нас „Одело България“ тя ще инвестира до 2023 г. Поетапно 40,6 милиона евро в 3 завода и парк за поддоставчици. Голяма част от компаниите, които са в зоната, непрекъснато инвестират в оборудване, в увеличаване на персонала, в усвояване на нови производства и продукти. Факт е, че вече инвестиралите тук, продължават да инвестират втори, трети и дори четвърти път.

– Какво очаквате да се случи през 2019 г.?
– Стабилността на България в международен план води до голям инвеститорски интерес. В момента преговаряме с пет чуждестранни компании – две турски, две италиански – едната, от които с интерес да вложи пари и в професионалното образование, и една немска. Три, четири са и потенциалните родни инвеститори.

– Защо чуждите инвеститори избират Тракия икономическа зона за своите заводи. С какво ги привличате?
– С многото работа, която предварително сме свършили. Те виждат, че идват в една работеща бизнес среда. Имат пред себе си примера на успешно случилите се вече инвестиции в зоната – на над 180 компании. Няма по-добра от тази реклама. Помага ни и фактът, че общините Пловдив, Марица, Куклен, Раковски, Първомай, Асеновград, Калояново, Родопи, Стамболийски, с които през 2014-та подписахме Меморандум за сътрудничество при развитието на ТИЗ, ни съдействат непрекъснато.

– Как се справят компаниите с липсата на персонал, било то висококвалифициран или нискоквалифициран? Учебният ви център в Пловдив заработи ли?
– Ще ви дам конкретен пример, за вас оставям изводите. Екипът на „Одело България“, която изгражда завод за фарове на „Мерцедес“, след кратка пиар и рекламна кампания, само за месец получи 2000 автобиографии от специалисти, кандидатстващи за 100 работни места. Първите 20 вече бяха на обучение в Турция, и впечатлили домакините с добрите си професионални знания и умения. Всъщност, за да няма проблем с кадрите, ние работим вече пет години по този въпрос. В тази насока е и европроектът на „Клъстер Тракия икономическа зона“ за учебен център в зоната. В момента се изработват програмите за него съвместно с фирмите от зоната. Центърът за квалификация и преквалификацията на кадрите активно ще заработи от есента. Екипът на „Клъстер Тракия икономическа зона“ изготвя и десетгодишна програма за дългосрочно и устойчиво развитие на професионалното средно образование с оглед нуждите на съществуващите индустриални предприятия при нас. За първи път заедно създаваме ефективен механизъм за сътрудничество и координация между представители на професионалните училища, на техническите университети, водещите компании, общините и институциите, имащи отношение към професионалното образование. Цели се осъвременяване на учебните програми, както и на инфраструктурата – сградна и техническа, на професионалните гимназии. Проектът залага и на повишаване знанията и компетенциите на учителите, привличането на млади учени в ключови за индустрията в региона дисциплини. Една от най-важните цели на програмата е повишаване на интереса на децата и родителите към професионалното образование като цяло.

– Разкрийте ни какъв нов завод може да очакваме в Пловдив?
– В края на 2018 година турско-немската компания „Шпинер“ (SPINNER) започна нов завод за машини с цифрово-програмно управление. „Шпинер България“ ООД получи от Българската агенция за инвестиции сертификат „Инвеститор „Клас А“ в края на януари 2019 г. за инвестиция в размер 10 млн. лв. и назначаване на 100 нови служители. Имаме сериозен български инвеститор в областта на преработката на храни, който е в подготвителна фаза. Стартирането на това предприятие ще доведе до стабилизиране на производството на зеленчуци и плодове. Българските земеделски продукти са качествени и интересът към тях расте и затова нашите фирми инвестират в преработвателната промишленост. А и в Пловдив е Университетът по хранителни технологии, който захранва бранша с добри специалисти. Южнокорейската „Hanon Systems“ придоби канадския производител на автомобилни компоненти „Магна“, който има завод в зона „Раковски“, част от ТИЗ. Преди дни представител на зоната посети Корея и се срещна с новия собственик. Тази година се надяваме южнокорейската компания да стартира разширяване на завода си тук.

– Разбра се, че „Фолксваген“ е оглеждал терен. Какво може да очакваме от срещите ви?
– Най-добрият начин да помогнем тази инвестиция да стане факт, е да запазим конфиденциалност. България вече е готова да посрещне толкова мащабен инвеститор. Всички държавни институции и бизнесът работят заедно изключително усилено, за да се случи това.

– Какви са проблемите пред развитието на индустриалните зони?
– Инфраструктурата, обучението и квалификацията на кадри, професионалното образование, свързването с науката. Не случайно започнахме учебния център за квалификация, програмата за професионално образование и „Тракия Тех“ – платформата за дигитална трансформация на традиционните индустрии, с цел утвърждаването на зоната като място за високотехнологични инвестиции. За нас това са проекти – основа за следващия етап на развитие на икономическата зона – обединяване на образование, наука, иновации, което ще подпомогне и продължи устойчивото ни развитие.

– С какво може да ви помогне държавата, а не го прави?
– Нека обърнем въпроса – да кажем какво прави. В държавата има промяна – работим много добре с Българската агенция за инвестиции, Министерствата на икономиката, на Образованието, на Труда и социалната политика, както и с Областна администрация – Пловдив. Заедно подготвяме хъб „Тракия икономическа зона“, с който да решаваме социалните въпроси и професионалното образование, за да сме още по-привлекателни за инвеститорите.

– Защо екип на швейцарската национална телевизия снима репортаж за „Тракия икономическа зона“ и Пловдив? С какво впечатление останаха те?
– Тракия икономическа зона винаги е привличала интереса на международните медии, заради постигнатия успех и благодарение на нашия пиар Катя Стайкова. Телевизията засне новите строежи на различните фирми в зоната. Репортерът Петер Балцли бе впечатлен от кратките срокове за реализиране на инвестициите, които са малко постижими в други страни. Той се фокусира върху построения само за девет месеца завод на турско-немската компания за производство на фаровете на „Мерцедес“. Ден по-рано компанията зае първо място в категория „Инвестиция на зелено“ в тазгодишната надпревара „Инвеститор на годината“, организиран от Българската агенция по инвестициите. Водещият световен бизнес ежедневник „Файненшъл Таймс“ няколко пъти излезе със статии за предимствата на зоната, същото направи и най-големият австрийски бизнес ежедневник Wirtschaftsblatt, немското списание за икономика „OWC-Verlag fur Au?enwirtschaft GmbH“, китайската агенция Синхуа. Екип на белгийската телевизия VRT-NIEUWS пристигна специално в Пловдив, за да снима предприятия в зоната, а немското обществено радио ARD излъчи специален репортаж за успеха на „Тракия икономическа зона“.

Нашият гост
Инж. Пламен Панчев е основател на “Тракия икономическа зона” (ТИЗ), която със своите 10 700 000 кв. м площ е най-мащабната и устойчиво развиваща се индустриална зона в Източна Европа. Панчев е председател на Съвета на директорите на “Сиенит холдинг” АД, първия частен разработчик на индустриални зони в България. През 2013 г. Панчев обединява под “Тракия икономическа зона” (ТИЗ) шестте индустриални зони около Пловдив. През същата година създава и “Клъстер Тракия икономическа зона”.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (11)

  1. като прочетох за 2000 специалиста… и се хванах за корема от смях.
    тоя явно е от същия дол кат дисидента плевнелиев…

    1. Как дразнят успехите на другите, нали „кмнтр“? Как ни гризе червеят на завистта, единственото автентично българско чувство. Как ни подтиска собствената ни некадърност, глупост и мързел. Едвам свързваме двата края с мъка изкараните тролски копейки.

      1. ц.
        факти.
        пп. на кмнтр никога не му се е налагало да е и четворно до свързването на двата края…

  2. DOBRE E,KOGATO 4UZDESTRANNI INVESTITURI INVESTIRAT V BALGARIJ!NO,
    ,,EFEKTIVNOSTA,,OT TJXNITE INVESTITZII,TRJBVA DA SE IZMERVA,NE SAMO S
    RAZRITITE RABOTNI MESTA,A I S,,DALGOSRO4NIJT PLAN,,NA BIZNESA,RAZME
    RA NA PECHALBATA I PLATENITE DANATZI,RAZMERA NA,,REINVESTITZIITE,,!

    1. Ц. Не е добре, защото инвестирането на пари е и инвестиране във влияние, което означава по малко суверенитет.
      Ма де акъл у прост селски лешпер да го вдене?

      1. Дрис-льо, пак о-с-р-а написания коментар. Нали затова фашистка русия се натиска да строи у нас всичко – ЗАРАДИ ВЛИЯНИЕ. Ама ти си тъп мангал и не схващаш, че говната ти се лепят на мутрата на шефа ти.

  3. I,,INVESTIRANETO NA VLIJNIE,,KAKTO I,,IZNOSA NA KAPITALI ILI PECHALBA,,-MOZE DA BADE-
    REGULIRANO!TAKA PRAVJT VSICHKI NORMALNI DARZAVI!NO,TRJBVAT-DARZAVNITZI S UM I PAT
    RIOTIZAM!

    1. Ц. В пряка връзка са и където има регулации на влияние няма инвестиции.
      Изключение няма.

  4. Милиарди се наливат в България ,Фолксваген мисли да инвестира .
    Но форумния Ганьо ,който не може да свърже двата края е изключително знаеш и разбира се не може да каже едно браво на държавата или на човека спомогнал да се подобри нещо

    1. Станко, ти да не си от ония 2000 специалисти, кандидати да правят фарове след обучението в турция?
      На такъв ми мязаш…

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.