Стотици учебни автомобили блокираха центъра на София
Протестът спря увеличението на часовете по кормуване и оскъпяването на шофьорските курсове
Отлага се следенето с GPS
Инструктори от цялата страна блокираха с 400 учебни автомобила центъра на София и надделяха в преговорите с чиновниците от две министерства - образователното и транспортното.
Резултатът от протеста е, че часовете по кормуване засега остават 31 и няма да се увеличават на 42. Въвеждането на GPS система за следене на учебните коли дали ходят на извънградски маршрути и по магистралите, се отлага. Разширява се съставът на работните групи, които да подготвят промени в учебната документация и правилата за провеждане на теоретичната и практическа подготовка на кандидат-шофьорите. Очаква се новата нормативна уредба да е готова след около 6-7 месеца, дотогава автошколите продължават да работят по сега действащите правила.
Точно 12 ч на обед площад “Батенберг” бе напълно блокиран от подредените удна до друга коли с буквата “У”. На предните им стъкла стояха плакати “Ние нямаме къщи за гости!” ,“Не на корупцията в изпита!”, “Нова учебна документация, а не увеличаване на часовете”. Повечето номера бяха софийски, но имаше и от други краища на България.
Представители на протестиращите бяха приети първо от министъра на образованието Красимир Вълчев, а после той дойде и на срещата в транспортното министерство при колегата му Росен Желязков.
“Няма тарифа за цената учебния час, а всяка автошкола сама определя, като я съобразява с амортизацията и оборудването на автомобила, заплатата на инструктора, цената на горивото и т. н., но не може един час по практика да е по-евтин от 20-25 лв., независимо в коя част на България”, каза пред “Труд” Емил Ковачев. Неговата автошкола е с 4-ма инструктори и работи в Бургас и Айтос. Членуват в Националния съюз на автоинструкторите, а на протеста той е дошъл с колеги от други школи от Бургаско.
“Един курс излиза около 700-800 лева с включени всички такси. Ако часовете по практика станат 42, автоматично цената му минава над 1000 лв., приблизително до 1200 лв.”, изчислява Ковачев. За него това означава, че по българските пътища ще започнат за карат много повече хора без книжка, които да застрашават и себе си и останалите на шосето.
“Няма никакъв проблем един курсист да вземе допълнителни часове, самите ние го съветваме за това и разбира, че е за негово добро, а не ние да печелим. Всяка школа си прави вътрешен изпит и ако той не го издържи, задължително взема най-малко 4 допълнителни часа. Ако бъде скъсан на другия изпит - отново. Има хора с различни възможности да възприемат и да се ориентират. Затова в Германия са измислили да има едни 12 часа в началото, след които се прави оценка на курсиста и се подготвя план, по който да продължи обучението му”, добавя инструкторът от Айтос и Бургас.
Едно към едно
За нас това е рекет и корупция
“Ние не сме против контрола, но контрол трябва да има върху качеството на обучението, а не толкова върху обема часове. Основно ни изкара на улицата заповедта, подписана от министъра на образованието, завишаване на часовете по практика и свързването имс така наречения е-контрол, тоест - електронен контрол върху работата на преподавателите по практически умения. За нас това е корупция и рекет”.
Стефан Малковски, председател на Националния съюз на автоинструкторите
Вижте си изпита!
“Обучаваме младите шофьори така, както трябва. Нали 60-70% от тях си вземат изпита от първия път. И когато от министерството на транспорта започнат да говорят, че инструкторите са виновни за слабата подготовка, ние им отговаряме: “Вижте си изпита!” В нито една европейска държава практическите часове не са повече от 30-35. А който има нужда, и в момента може да се взима допълнително часове”.
Малинка Бондаренко, зам. председател на Съюза на българските автомобилисти
Не подкрепяме протеста
“Не подкрепяме този протест. Направи се една безсмислена подписка и всеки се подписваше, където намери. Да, този протест е срещу т. нар. селфита. Моите колеги не четат, че транспортният министър обяви, че няма да има селфита. Създават се много нови организации от по 4-5 човека - Български не знам си какъв съюз, които защитават лобистки интереси. Основно тежките катастрофи стават извън големите градове и по магистралите, защото шофьорите не знаят как да сменят предавката, не знаят как да влязат на магистралата, не знаят нищо за нощно шофиране”.
Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш