Истинският провал в образованието

Във всяко трето училище учениците са изкарали под „Среден“ 3,00 на матурата по БЕЛ

„Слаб“ 2,00 в 27 школа

Новата учебна година и поредните парламентарни избори неизменно ще повдигнат отново въпросите за качеството на образователната ни система и какво тя предоставя. За съжаление фактите към момента не говорят добре, а действия за реална промяна не се забелязват.

Вече коментирахме последните данни за средния успех на матурите по БЕЛ по области, но какво се случва в отделните училища? За част от тях държавните зрелостни изпити се оказват непреодолимо препятствие.

От 950 училища, в които ученици са се явили на задължителния ДЗИ по български език и литература, в 307 (близо една трета) средният успех на учениците е под „Среден“ 3,00. В тях са се обучавали 6455 деца или около 15% от всички завършващи средно образование.

189 от тези 307 училища са професионални гимназии, 102 - средни училища, 14 - спортни училища и 2 - духовни училища. В 27 училища средният успех на матурата е точно „Слаб“ 2,00 - това означава, че нито един ученик в тях не е издържал успешно зрелостния изпит и няма да получи диплома.

Разпределението на тези 27 училища по видове показва, че 13 от тях са средни училища, 13 - професионални гимназии, а 1 е спортно училище - на практика няма значение видът на училището.

Това, разбира се, не са единствените училища, но в тези 27 няма нито един успешно издържал матурата по родния си език и това вече е системен проблем. Тези училища, както и цялата система всъщност, символизират провалът на държавата да осигури каквото и да било качество на образованието за тези деца и ако ще се предприемат мерки, е добре да се започне точно от тях, особено ако този провал не е еднократно явление, а се повтаря във времето.

Но какво може да се направи? Може би трябва да се започне с поставяне на ясни, точни и измерими цели какво искаме да постигнем - например да няма нито едно училище като горните 27. Измерване на резултатите съгласно поставените цели - възможно е матурите да не са достатъчно добър измерител на качеството, може би има нужда от по-често или по-различно проследяване?

*Със съкращения

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Образование