Търговци притискат купувачите с таймер на свалената цена
Гръмките намаления и оферти на кампанията за Черен петък често ни правят жертва на нелоялни търговски трикове. Потребителски организации и контролни органи предупреждават да сме бдителни, за да не платим по-скъпо закупените стоки или да се окажем подведени от качеството им.
“Много хора сега ще тръгнат на Черен петък и навсякъде ще ги посрещат кредитни агенти или онлайн ще има бутон за купуване на изплащане, т. е. на кредит. Хората, особено младите, се поддават, защото намалението е само днес и сега. И като нямат пари купуват на кредит, за да не изпуснат офертата. Но ако намалението ти е, примерно 10% или 100 лв., ти ще вземеш кредит, който като го върнеш, ще си надплатил 500 лв.” Това заяви пред “Труд news” председателят на “Активни потребители” Богомил Николов. Той уточни, че най-добре в деня на големите намаления да имаме списък на нещата, които искаме да купим, за да избегнем импулсивни ненужни покупки само заради “лов на проценти”.
Николов е забелязал, че с добавяне на часовник с обратно броене до офертата онлайн, търговците притискат купувачите: “Принципът е, че всеки търговец иска да ти отнеме времето за размисъл, слага ти таймер, праща ти съобщения. По този начин те притиска, не ти дава време да мислиш, а трябва ти за, примерно два часа, да си купил продукта, иначе край. Това е нелоялен похват, вместо да си рекламира качествата на продукта, търговецът ти създава стрес”, заяви още Николов. Той поясни, че цените от Черен петък обикновено си остават такива, защото или са на стари модели или некачествен продукт.
“Тази година се отличава по това, че Черният петък е много по-късно, на 29 ноември. А в момента вече текът реклами навсякъде за 15 ноември, т. е. две седмици по-рано. Така някои компании създават погрешното впечатление у хората, че е на 15 ноември. А следващата седмица ще има най-вероятно още повече намаления от днес и се получава нещо като няколко “черни петъка”. Създава се впечатлението, че само сега може да купим изгодно, а не е така.”
От своя страна Габриела Руменова, основател на платформата “Ние потребителите” заяви пред “Труд news”, че често в тази кампания може да попаднем на физически лица, които са решили не да ни продадат нещо, а просто да ни измамят.
“Правят това със страници в социалните мрежи не да ни продадат нещо, а да вземат наши лични данни и банковите ни карти”, заяви тя и посочи, че другият вариант е да си купим стоки, които са фалшиви. “Има един нов доклад на Европейската комисия за миналата година, за задържани в 140 милиона фалшиви стоки в ЕС”, заяви Руменова.
Тя посочи нов търговски трик, според който намалението е подвеждащо: “Ако на витрината пише 50% + 20% отстъпка, се внушава на клиента, че това е 70% отстъпка. Но не, ако това са 100 лв., намалени наполовина стават 50 лв., на тях сваляме още 20% и остават 40 лв., а не 30 лв., както щеше да е, ако намалението бе 70%, сметна Руменова.
Според потребителските платформи разликата от Черния петък в Европа и у нас е в по-големите и масови намаления и в глобите за продавачите за нелоялни търговски практики. Съветват санкциите при установени нарушения да бъдат увеличени.
Зачестяват жалбите в КЗП за фалшиви стоки от сайтове, имитиращи брандове
КЗП предупредиха за забавяне на пратките със седмици.
“Внимавайте за фалшиви сайтове и винаги проверявайте сигурността на страницата, преди да въведете лична информация или данни за кредитната си карта. Зачестяват жалбите от измамени потребители, закупили стока от сайтове имитиращи известни брандове, като: geoxbulgaria.com, nikebulgaria.com, assicsbulgaria.com, lacostebg.com и др. Сайтовете се хостват извън територията на ЕС и измамниците не могат да бъдат установени.” Това заявиха пред “Труд news” от Комисията за защита на потребителите. От там предупреждават, че няма причина цените на един и същ продукт в един онлайн магазин да са в пъти по-ниски, отколкото са в останалите магазини, заради което съветват за бдителност за нереално примамливи оферти.
Поясняват, че често търговецът обявява намаление на търсен продукт, от който има много малка наличност. Той се изчерпва в рамките на секунди, а потребителите не успяват да поръчат или да си го купят във физическите магазини.
“При пазаруването на Черен петък са натоварени не само търговците, но и куриерските дружества. Очаквайте сериозно забавяне на поръчките, понякога до 2-3 седмици”, предупреждиха от КЗП. От там призовават търговците да спазват законовите задължения при обявяването на съобщенията за намаления.
“Кампаниите традиционно се провеждат през последния петък на ноември, но напоследък все повече магазини удължават периода на намаленията като “Черен уикенд” или дори “Черна седмица”, казаха от комисията и поясниха, че извършват планови проверки на множество онлайн и физически магазини за техника, облекла, обувки, кожени изделия, детски и спортни стоки и др., рекламиращи предстоящи промоции.
Предпочита се техника
Веселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново
Великотърновци споделят, че за Черния петък са предвидили бюджет средно от около 600 лева. Проучвания сочат, че привържениците на търговските намаления се канят да пазаруват предимно техника за дома-телевизори, лаптопи, мобилни телефони. Други са предпочели да инвестират в различни електроуреди и домакински пособия, както и в услуги.
От седмица търговските обекти във Велико Търново популяризират усилено чрез брошури, листовки и реклами неустоими оферти, които този път ще продължат повече от един ден.
Намаленията стартират от 20% и достигат до 70%.
Големите магазини, които очакват сериозно струпване на клиенти от дни стягат солидна организация за безопасно пазаруване чрез стриктно спазване на мерките за сигурност. Увеличават местата за паркиране пред магазините. Инсталирани са камери и е увеличен броя на охранителите, които ще следят за реда.
Намаленията са просто зимни
Светлана Василева,
Труд news, Благоевград
Платената предварително стока често идва различна от показаното в сайтовете.
Черен петък е буквално черен за някои, които се доверяват на онлайн сайтове за търговия на дрехи. Поръчваш евтини дрешки за деца или дами, гледаш снимките -красоти, а получаваш некачествени парцали. Проблемът е, че сайтовете търсят предварително плащане, ако искаш да получиш от 30 до 60% намаление, а пътят за връщане и рекламация е дълъг. Това споделят млади жени от Благоевград, които казват, че вече трудно се доверяват на онлайн търговията.
В търговската мрежа също има уловки. Пишат на витрината 70% намаление, а вътре само няколко стоки имат такова. Обикновено това е залежала и стока демоде, липсват и всички размери.
В момента най-търсени са климатици, телевизори и друга бяла техника. Но и там намаленията са символични, а не каквито се очаква на истински Черен петък. “Отстъпка от 200 лева не е голяма за климатик, това си е просто зимно намаление”, оплакват се гражданите.
Търговци съветват да се определи предварителен бюджет
Бойка Атанасова,
Труд news, Атина
Често търговците предлагат високи отстъпки за ограничен брой стоки, което може да подведе клиентите да направят импулсивни покупки.
Черният петък не е нещо ново за гръцкия пазар. От 60-те години гръцката индустрия за търговия на дребно е пионер в промоционалните политики с така наречената “Разпродажба”, известна като “Седмица на промоциите”. Черният петък навлиза в гръцкия пазар от 2018 година.
Доколко са реални цените на стоките можем само да гадаем, защото проблемът на потребителите е основно психологически, коментират гръцки търговци. Именно затова преди на кампаниите за Черен петък се обръща медийно внимание относно капаните, които залагат търговците, често нарушавайки закона, като комбинират проценти от различни отстъпки, за да представят по-големи намаления.
По време на разпродажбите гърците съветват потребителите, предварително да определят бюджета си. Да направят пазарни проучвания и определят продуктите, от които може да се интересуват. Да отбележат цената им, за да могат по-лесно да добият реална представа за размера на намаленията, които ще бъдат обявени.
Важно е клиентите да обръщат внимание на продуктите, а не само на процента отстъпка. Често търговците предлагат високи отстъпки за ограничен брой стоки, което може да подведе клиентите да направят импулсивни покупки.
Също е важно да бъдат много внимателни, когато предоставяте лична информация и плащат с кредитни и дебитни карти, съветват гърците.
По време на Черния петък и намаленията в края на годината, се създават най-много фалшиви страници в социалните мрежи и най-голям риск от измами.
Италианци и французи снимат предварително сцените
Румен Михайлов,
Западна Европа, специално за “Труд news”
Вероятността за измама е малка.
Според една статистика на Европейската асоциация на потребителите, по време на Черния петък в края на ноември и съпътстващите го обикновено два-три дни, понякога търговците в не малко страни от западната част на Стария континент регистрират оборот, много близък до този през следващите продължителни и големи зимни намаления през януари. Обещаното сваляне на цените не само, че варира в рамките на “човешките” 30 - 40%, а не цели 50-70%, като при големите намаления, но то е общо взето контролируемо.
Съответно вероятността за измама на клиент с добре отворени очи чрез цени, повишени върху етикетите и задраскани с изписването на практика на предишните, е много малък. Та какво правят с цел да не бъдат прекарани от Черния петък примерно италианците или французите? Ами напоследък обикалят предварително обявилите участие в инициативата търговски обекти и най-вече тези с интересуващи ги стоки, като маркират обикновено с телефоните си техните цени.
После, в самия петък на така наречените големи намаления, те отиват в магазина, сверяват промяната на цената върху етикета с тази върху направената предварително снимка, след което ако им изнася - купуват. Подобен начин на действие обикновено изисква време, но то от напоследък не се жали, тъй като изведнъж се превръща в пари. А нали някой беше казал, че точно времето е пари?!
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш