Без галактически сблъсък между ПСЖ и „Реал“

На 18 септември 2019 да почерпят

Плеймейтката Марешка с шокираща победа в „Игри на волята“

Предадоха се двамата мъже, издирвани за погрома в столичния бар

Локализиран е пожарът край Велинград

„Антична Сердика“ става част от игрите и заниманията на децата

САЩ и Беларус ще възстановят напълно дипломатическите си отношения

Тео Ушев получи нова награда

Европейската агенция по лекарствата проверява препаратите, съдържащи ранитидин

Прокуратурата погва техническия шеф на БНР (обзор) Пламен Костов ще отговаря за престъпление по служба

Москва и Анкара договарят нови „перспективни оръжия“

Министър Ангелкова обсъди развитието на балнео туризма с водещи лекари

Инж. Стоян Братоев: Най-добрият кмет на София е този, който е направил най-много за метрото

Наши Миг-29 в съвместна тренировка с румънци и канадци

Горивата може да поскъпнат с до 10 ст.

Който харчи най-малко гориво или ток, печели

От поразяващата уста на Христо Стоичков излезе знаменитият лаф „Който играе – печели, който не играе – не печели”. Ако трябва да перифразираме тази футболна аксиома за автомобилизма, тя ще звучи така: „Който кара бързо – печели, който не кара бързо – не печели”. Именно бързината (комбинирана с издръжливост и проходимост в някои дисциплини) е най-важното качество в моторните спортове.

Къде остава обаче икономичността? В повечето случаи тя е стъпкана от стотиците коне в двигателите. Конструкторите на състезателни коли търсят начини да намалят разхода на гориво, за да увеличат пробега с едно зареждане. Но в крайна сметка цялата им работа е подчинена на бързината, защото победител е този, който пръв премине финалната линия. Има обаче и едно голямо състезание, в което победител става не най-бързият, а най-икономичният автомобил. Това е екомаратонът на Shell, най-мащабната по рода си в Европа надпревара за енергийно ефективни превозни средства. В нея участват студенти и ученици от целия свят, като проектират конструират и се състезават с най-пестеливите коли на света. Тук познатата фраза ще звучи така:
„Който мине най-голямо разстояние с най-малко гориво или ток, печели”.

unnamed-2
Направо не е за вярване колко далеч могат да стигнат изобретените от студентите коли с един литър в резервоара. По регламент в състезанието се допускат автомобили с двигатели с вътрешно горене или с електрически мотори. За не повече от 43 минути те правят минимум 8 обиколки на писта със средна скорост над 25 км/ч. На база на изразходваното гориво или енергия се изчислява колко може да измине превозното средство. Екомаратонът създава зашеметяващи рекорди като постижението на швейцарски студенти, чийто автомобил с горивна клетка на водород е в състояние да преодолее 3836 км с еквивалента на 1 литър бензин. Представете си – да стигнете от Париж до Москва с 1 литър гориво!

unnamed-1

С горивна клетка е и колата на най-опитния наш отбор на студентите от софийския Технически университет. Те и останалите два български отбора в предстоящия екомаратон в края на май в Лондон представиха своите изобретения на събитие в столичната зала „Арена Армеец”. Конструкторите от Техническия университет са си поставили задача да изминат 300 км само с един кубичен метър водород, призна мениджърът на отбора Пламен Пунов. Техническият университет 3 пъти е заемал престижното второ място в Европа в своята категория „Градски тип“ автомобили. Рекордът им е 229,2 километра с един кубичен метър водород, но сега амбицията им е да задминат психологическата граница от 300 км. Тяхната кола се нарича „Феникс”.
„Направихме редица подобрения за предстоящото състезание в Лондон – разкри още Пламен Пунов. – Имаме нови спирачки, окачване и два нови електродвигателя, които да захранват поотделно всяко от задните колела. Автомобилът тежи около 90 кг.“

Другите два български отбора в екомаратона са на Русенския университет „Ангел Кънчев” и на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров” в Чепеларе. Те се състезават в категорията прототипи с електрическа батерия.
Младите конструктори от Чепеларе се гордеят с постижението от миналата година, когато пилотът Силвестър Ботев записа рекорд за най-бързо излизане от автомобила по време на техническата проверка – 2,97 секунди.
„Подобно на колегите от Техническия университет, тази година и ние се стремим да изминем разстояние от 300 километра с един киловатчас енергия, което на практика означава да стигнем до София – разказа инж. Тодор Лазаров, ръководител на отбора. – Цялата електроника ни е нова, имаме нова батерия, която е по-лека, а също и колекторният блок.“

Създадените от младите български конструктори екологични коли ще покажат качествата си на специално изградена градска писта в олимпийския парк „Куин Елизабет” в Лондон. „Тазгодишното ни участие в екомаратона е по-специално именно защото е юбилейно – под номер десет – признаха единодушно родните студенти и ученици. – За 10 години научихме безценни уроци, но и показахме истинския потенциал на българските инженери за преобразяване на транспорта. Тук е моментът да изразим своята признателност към Shell-България за подкрепата при подготовката ни през всички тези години.“

През есента в Истанбул ще има още едно събитие от екомаратона за дебютанти. Там новите отбори ще могат да тестват и да правят подобрения по своите коли, преди да станат част от голямото състезание. Ще участват и три новосформирани български отбора. Те са от Професионалната гимназия по механотехника в Русе, втори екип от Русенския университет „Ангел Кънчев“ и от Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Казанлък.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.