Над 60 души са евакуирани заради изригване на вулкана Майон във Филипините

11 души са ранени при атака срещу офис на хуманитарна организация „Спасете децата“ в Афганистан

Елена Йончева: Големият проблем на корупцията е, че тя тръгва от горе

Цвета Караянчева: Дебатът по вота на недоверие беше безинтересен, а мотивите несериозни

Внасят сигнал в прокуратурата срещу ръководителката на дома за деца с увреждания в Габрово заради насилие

Димитър Маргаритов: КЗП ще проверява зимните курорти поне месец и половина

Делян Добрев с нови обвинения: Елена Йончева е свързана с офшорни компании и кухи фирми

Директорът на училището, където учител удари ученик: Аз съм срещу насилието

Премахнаха 230 трошки от улиците на Шумен

Почина научнофантастичната авторка Урсула ле Гуин

От форума в Давос: Киберзаплахите и мръсният въздух са основните проблеми пред световната икономика

Тръмп ще призове Ердоган за „деескалация на ситуацията“ в Африн

Жителите на айтоското село Мъглен ходят в кал близо десетилетие заради недовършена канализация

33 загинали и над 70 ранени при терористично нападение в Бенгази

В София са направени обработки със смеси срещу заледяване

Който харчи най-малко гориво или ток, печели

От поразяващата уста на Христо Стоичков излезе знаменитият лаф „Който играе – печели, който не играе – не печели”. Ако трябва да перифразираме тази футболна аксиома за автомобилизма, тя ще звучи така: „Който кара бързо – печели, който не кара бързо – не печели”. Именно бързината (комбинирана с издръжливост и проходимост в някои дисциплини) е най-важното качество в моторните спортове.

Къде остава обаче икономичността? В повечето случаи тя е стъпкана от стотиците коне в двигателите. Конструкторите на състезателни коли търсят начини да намалят разхода на гориво, за да увеличат пробега с едно зареждане. Но в крайна сметка цялата им работа е подчинена на бързината, защото победител е този, който пръв премине финалната линия. Има обаче и едно голямо състезание, в което победител става не най-бързият, а най-икономичният автомобил. Това е екомаратонът на Shell, най-мащабната по рода си в Европа надпревара за енергийно ефективни превозни средства. В нея участват студенти и ученици от целия свят, като проектират конструират и се състезават с най-пестеливите коли на света. Тук познатата фраза ще звучи така:
„Който мине най-голямо разстояние с най-малко гориво или ток, печели”.

unnamed-2
Направо не е за вярване колко далеч могат да стигнат изобретените от студентите коли с един литър в резервоара. По регламент в състезанието се допускат автомобили с двигатели с вътрешно горене или с електрически мотори. За не повече от 43 минути те правят минимум 8 обиколки на писта със средна скорост над 25 км/ч. На база на изразходваното гориво или енергия се изчислява колко може да измине превозното средство. Екомаратонът създава зашеметяващи рекорди като постижението на швейцарски студенти, чийто автомобил с горивна клетка на водород е в състояние да преодолее 3836 км с еквивалента на 1 литър бензин. Представете си – да стигнете от Париж до Москва с 1 литър гориво!

unnamed-1

С горивна клетка е и колата на най-опитния наш отбор на студентите от софийския Технически университет. Те и останалите два български отбора в предстоящия екомаратон в края на май в Лондон представиха своите изобретения на събитие в столичната зала „Арена Армеец”. Конструкторите от Техническия университет са си поставили задача да изминат 300 км само с един кубичен метър водород, призна мениджърът на отбора Пламен Пунов. Техническият университет 3 пъти е заемал престижното второ място в Европа в своята категория „Градски тип“ автомобили. Рекордът им е 229,2 километра с един кубичен метър водород, но сега амбицията им е да задминат психологическата граница от 300 км. Тяхната кола се нарича „Феникс”.
„Направихме редица подобрения за предстоящото състезание в Лондон – разкри още Пламен Пунов. – Имаме нови спирачки, окачване и два нови електродвигателя, които да захранват поотделно всяко от задните колела. Автомобилът тежи около 90 кг.“

Другите два български отбора в екомаратона са на Русенския университет „Ангел Кънчев” и на Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров” в Чепеларе. Те се състезават в категорията прототипи с електрическа батерия.
Младите конструктори от Чепеларе се гордеят с постижението от миналата година, когато пилотът Силвестър Ботев записа рекорд за най-бързо излизане от автомобила по време на техническата проверка – 2,97 секунди.
„Подобно на колегите от Техническия университет, тази година и ние се стремим да изминем разстояние от 300 километра с един киловатчас енергия, което на практика означава да стигнем до София – разказа инж. Тодор Лазаров, ръководител на отбора. – Цялата електроника ни е нова, имаме нова батерия, която е по-лека, а също и колекторният блок.“

Създадените от младите български конструктори екологични коли ще покажат качествата си на специално изградена градска писта в олимпийския парк „Куин Елизабет” в Лондон. „Тазгодишното ни участие в екомаратона е по-специално именно защото е юбилейно – под номер десет – признаха единодушно родните студенти и ученици. – За 10 години научихме безценни уроци, но и показахме истинския потенциал на българските инженери за преобразяване на транспорта. Тук е моментът да изразим своята признателност към Shell-България за подкрепата при подготовката ни през всички тези години.“

През есента в Истанбул ще има още едно събитие от екомаратона за дебютанти. Там новите отбори ще могат да тестват и да правят подобрения по своите коли, преди да станат част от голямото състезание. Ще участват и три новосформирани български отбора. Те са от Професионалната гимназия по механотехника в Русе, втори екип от Русенския университет „Ангел Кънчев“ и от Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Казанлък.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.