Празнично шествие изпълни улиците на Свищов по повод 24 май По традиция денят започна с поклонение на гроба на д-р Георги Атанасович

Над 3 000 шуменци на празнично шествие Кметът Любомир Христов поздрави съгражданите си

Юнкер: Истината е, че Гърция влезе в еврозоната с фалшива статистика

Българска парламентарна делегация e на аудиенция при папа Франциск

Учителката Красимира Бакалова получи наградата на името на Аргира Жечкова

Министър Красимир Вълчев: Азбуката, езикът и книжовността са спойката и опората на националната ни идентичност

Тереза Мей обяви, че ще подаде оставка на 7 юни

Фестивалът „Софийски музикални седмици“ представя уникалния културен живот на София

Половин век от първата си лекция отпразнуваха в същата аудитория възпитаници на Стопанска академия Участниците в срещата учредиха нов алумни клуб с името „НОУД ’73”

Йорданка Фандъкова: Невежеството ражда страх, а страхът – омраза и конфликти

Генералният директор на ЮНЕСКО Одри Азуле: Честит празник и да живее България!

Президентът Радев: Българската писменост е наш щит

Най-бързите нокаути на профиринга

Риболовен турнир ще зарадва великотърновските деца

Вечната и святата… и… Навършиха се 28 г. от смъртта на Елисавета Багряна

Краят на евтините коли Малките модели скоро ще бъдат изместени от устрема на производителите към електромобили

Производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

Стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика

ЕС налага все по-строги норми за вредните емисии

Коли като VW up, Opel Adam и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.

Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа – истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.

На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече.

Причината е ясна за всички: Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 г. всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6.

На европейско равнище обаче елекромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.

При Daimler и VW през 2025 г. всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта – до 2030 г. цели 50 % от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като Opel Adam или VW up.

Първият проблем е физически. Купувачите, според опита на производителите, искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.

Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологиите за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. VW предлага електрически вариант на най-малкия си модел – E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време – дори и по-малко.

Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4000 до 6000 евро, което е половината цена на един мини-автомобил. Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на VW с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 000 евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 000 евро, а пробегът е едва 160 километра.

Шефът на VW Херберт Дийс обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос. „Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид“, каза той.

Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид.

*Публикуваме материала със съкращения.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (7)

  1. Ха ха ха ха ха ха!!!!
    Ти да видиш – НАИСТИНА НИ ПРАВЯТ НА МАЙМУНИ!!!

    Нефтът и ВСИЧКИ НЕФТЕНИ ПРОДУКТИ СА ПО-ЛЕКИ ОТ ВОДАТА!!!
    Приемаме, че 1 литър нафта е РАВЕН на 0.8 кг (за сравнение – 1 литър ВОДА е равен на 1 КИЛОГРАМ).
    И ПРИЕМАМЕ, че ВСИЧКИТЕ ТЕЗИ 0.8 кг нафта са всъщност 0.8 кг ВЪГЛЕРОД!!!
    Сега вземаме разхода на ГОРИВО (нафта) на една таратайка на 20 години.
    Да речем МЕРЦЕДЕС БЕНЦ E-200 с двигател с работен обем 2.151 cm³ и четем:
    Разход на гориво1
    6,3 l/100 km (комб.)
    8,5 l/100 km (в градски условия)
    4,9 l/100 km (извън града)
    Емисии на CO21 – 165 g CO2/km (комб.)
    И сега ЗАПОЧВАМЕ ДА АНАЛИЗИРАМЕ:
    Първият закон в ХИМИЯТА гласи, че ЕДНО ВЕЩЕСТВО НЕ СЕ ГУБИ И НЕ СЕ ПРОМЕНЯ – само ПРЕМИНАВА ОТ ЕДИН ВИД В ДРУГ!!!
    Затова РАЗХОДЪТ В ГРАДСКИ УСЛОВИЯ е 8.5 литра= 6.8 КИЛОГРАМА НАФТА или по друг начин – двигателят може да отдели при изминаването си в градски условия 100 километра САМО 7 КИЛОГРАМА ВЪГЛЕРОД!!!
    Е добре, но ако за 100 километра може да ИЗХВЪРЛИ В АТМОСФЕРАТА 7 кг въглерод – то тогава за 1 километър може да „изхвърли САМО 70 ГРАМА!!! Т.е. АВТОПРОИЗВОДИТЕЛЯТ СЕ Е ЗАСТРАХОВАЛ ДВОЙНО, „изписвайки“ 165 грама СО2 за 1 килопметър пробег!!!
    Ето затова автопроизводителите в Германия казват, че ЕЛЕКТРОАВТОМОБИЛИТЕ СА ЛУДОСТ!!!
    Но срещу ЛУД СЪС ВЛАСТ (Наполеон, Сталин, Хитлер … ) ЦЕЛИЯТ СВЯТ Е БЕЗСИЛЕН!!!
    ЗЕЛЕНИТЕ ЛУДИ днес са СЕГАШНИТЕ И БЪДЕЩИ Наполеони, Сталини и Хитлери ВЗЕТИ ЗАЕДНО!!!

    1. Не включваш в сметките въздуха в горивната смес…
      Иначе съм съгласен, че „зелените“ са яко рекетьори.

      1. Въздухът в горивната смес е КИСЛОРОД, който се използва в двигателя за ИЗГАРЯНЕТО НА ВОДОРОДА (1/4 от използвания обем)!!! Плюс АЗОТ (2/3) от използвания обем! Плюс въглеродния двуокис, който няма и 1/10 от използвания обем въздух и в който СЪЩО ИМА КИСЛОРОД!!!
        Но за повече подробности прочети СЛЕДВАЩИЯ КОМЕНТАР на коментара!

  2. Тълкуваш химията грешно.
    CO2 е смес от един атом въглерод и два кислород.
    На твоите 70г въглерод е редно да добавиш и 140г. кислород.
    Ако се измерваше само въглерода щях да се съглася със сметките ти, макар че са малко бакалски, а знаеш че на пазара не излизат.

    1. ТИ тъкуваш химията ПОГРЕШНО!!!
      Става въпрос за ОБЕМНО ТЕГЛО!!!
      По друг начин казано КОЛКО Е ТЕЖЕСТТА НА ЕДИН ВИД ВЕЩЕСТВО В ЕДИНИЦА ОБЕМ!!!
      В химията е прието за ЕДИНИЦА ОБЕМ – 1 КУБИЧЕСКИ САНТИМЕТЪР (1 см3).
      ОБЕМНОТО ТЕГЛО ВЕЩЕСТВО за този 1 см3 обем е РАЗЛИЧНО ЗА РАЗЛИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА!!!
      Самият ВЪГЛЕРОД се дели на ДВЕ ВЕЩЕСТВА по различната си АТОМНА РЕШЕТКА!
      Първият вид ВЪГЛЕРОД е така наречения ГРАФИТ , който е с обемно тегло 2.5 ГРАМА НА 1 см3
      Вторият вид въглерод е ДИАМАНТА, който е с 4 ГРАМА на 1 см3.
      Обемното тегло на КИСЛОРОДА е ПРЕНЕБРЕЖИТЕЛНО МАЛКО спрямо въглерода защото е някъде около 0.016 ГРАМА на см3!!!
      Ето защо казах в коментара си, че ПРИЕМАМЕ, че теглото на НАФТАТА Е РАВНО САМО НА ТЕГЛОТО НА ВЪГЛЕРОДА!!! Защото иначе ВЪГЛЕРОДА В 1 ЛИТЪР няма да е 7 кг, а ще е (спорно, разбира се) ПО-МАЛКО и от 6 кг!!!
      Така, че 1 атом въглерод тежи приблизително около 100 атома кислород!
      Ето затова ТИ ГРЕШИШ казвайки, че 2 атома кислород тежат колкото 1 атом въглерод!!!
      2 атома КИСЛОРОД тежат НУЛА НУЛА НУЛА….
      Прочети за ОБЕМНИ ТЕГЛА НА ВЕЩЕСТВАТА и ще разбереш, че на практика 1 КУБИЧЕСКИ МЕТЪР ВЪЗДУХ тежи 1 кг.
      А 1 КУБИЧЕСКИ МЕТЪР ВЪГЛЕРОД тежи НАД 2 ТОНА!!!

  3. СО2 не е вреден, той е ХРАНА за растенията! Идиотизмът с въглеродния диоксид(какво му беше на двуокиса???) идва от лъжата, наречена „глобално затопляне“. Много, много по-вредни са другите емисии на автомобилите, не въглеродните…

  4. Когато се наруши балансът между двата енергийни монопола (течни горива и Ел. Енергия) е възможно да настъпят международни и политически сътресения (войни). Към настоящият момент превес имат течните горива в световният енергиен баланс. По тази причина, повече от двадесет години се търси начин за повишаване, както на потреблението, така и на цената на ел. Енергията в световен мащаб.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.