Арестуваха младеж, умъртвил теле Непълнолетният злосторник удушил животното, докато се опитвал да го открадне

Обвиниха 27-годишен, буйствал в кръчма в Горна Оряховица

Посланикът на САЩ в Москва: Самолетоносачите в Средиземно море са „100 хиляди тона международна дипломация“ и сигнал за Русия

Ограничават движението на камиони над 12 тона в пиковите часове на 25 и 29 април

ООН: Повече цивилни афганистанци са убити от проправителствените сили, отколкото от талибаните

Съдът намали присъдата на бившия президент Лула да Силва

Данаил Кирилов: Трябва идентичност в режима на търсене на отговорност от “тримата големи“

Мъжът на Аня Пенчева изкачва Еверест с „Шушана”

Какъв е единственият начин съпругът ви да си спомни за годишнината от сватбата ви?

Главният прокурор взе на специален надзор разследването срещу Лютви Местан

Мария Габриел: ГЕРБ няма основания за повече тревожност, знаем как се носи отговорност

Изоставеното в Пловдив бебе е било в кашон, няма данни за родителите

Младен Червеняков, бивш посланик в Черна гора: Необходима е промяна в политиките на Балканите

Броят на задържаните за нападенията в Шри Ланка достигна до 58 души

Цветелина Пенкова, № 3 в евролистата на БСП, пред „Труд“: Не познавам Сорос, камо ли да съм негов човек

КРИБ иска отлагане на ТОЛ системата до 2020 г.

Снимка: Архив

Във връзка с публикувания проект за проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние и интегрирането на системата, ръководството на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България – КРИБ счита, че преди всичко е необходимо да бъдат взети предвид становищата на всички засегнати страни.

В КРИБ членуват най-големите български и международни превозвачи като например Съюзът на международните превозвачи – СМТ в качеството си на сдружение, представляващо повече от 480 транспортни дружества, които притежават над 10 000 ППС с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т., Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт – БАСАТ (товарни и автобусни превозвачи), като засегнати ще бъдат над 12 000 автобусни фирми. В КРИБ членуват и най-големите представители на другата засегната пряко или косвено част от българската икономика, а именно възложителите на превози, търговците на превозваните стоки, крайните потребители и др. Не на последно място пряко ще бъдат засегнати и вътрешнофирмените доставки, които представляват огромен процент от вътрешните превози в страната.

Цялостното становище на КРИБ по отношение на въвеждането на ТОЛ системата е положително (КРИБ бе сред основните инициатори), но при условие, че бъдат спазени изискванията за равномерно въвеждане и пропорционалност на таксуването за всички участници в движението, така както е заложено в Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 година за изменение на Директива 1999/62/ЕО относно заплащане на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определена инфраструктура.

С цел оптимизиране на транспортната система в съответствие с общата транспортна политика на Европейския съюз следва да бъде преосмислен обхватът на таксуваните участъци от републиканската пътна мрежа. В така предложения обхват са включени 92% от първокласните пътища в страната, а с третокласните пътища делът се равнява на 82% от цялата пътна мрежа, за които ще трябва да се плащат такси за изминато разстояние. Това включва автомагистрали, пътища клас I, II и III. Така България става единствената страна в Европа, в която се таксуват автомагистрали, първокласни, второкласни и третокласни пътища. Същевременно България е на първо място в Европа по транспортен дял на транзитен трафик (40%), което означава, че в страната ни транзитният трафик има най-голямо негативно влияние върху пътната мрежа. По-тази причина по-приемлив вариант би бил в обхвата на системата да бъдат включени само автомагистралите и онази част от пътищата от клас I, които са част от транс-европейската пътна мрежа. По този начин системата за
таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар. Освен това към настоящия момент интегрирането на системата за събиране на таксите не е свързано с Национална агенция за приходите и Агенция „Митници“,
което е предпоставка за основателни съмнения относно прозрачното събиране и разходване на сумите. В тази връзка предвидената цел за събиране – 1,3 млрд. лева на година изглежда повече от съмнителна. Още повече ако се вземе предвид оценката на основния консултант, че АПИ има капацитет да усвоява годишно не
повече от 800 млн. лева. А към планираните приходи от ТОЛ таксите трябва да се добавят и 300 млн. лв. от винетките.

Също така преди въвеждане в експлоатация на системата следва да бъде направена оценка на въздействието, която със сигурност ще бъде основание както за преосмислянето на обхвата й, така и за плавното и поетапното въвеждане на системата.

Към настоящия момент обаче най-важното обстоятелство е, че системата не е готова и няма да бъде готова преди края на първо тримесечие на 2020 година. По тази причина събирането на ТОЛ такси в аванс или на „зелено“ граничи с въвеждането на нов данък или просто с престъпление.

Във връзка с гореизложеното КРИБ и неговите секторни сдружения настояват за отлагане на стартирането на ТОЛ системата до началото на следващата година или по-точно докато не бъдат изпълнени горните условия. В допълнение, за да се гарантира ефективността на системата, е задължително да бъде публикуван Доклад за ефективността на системата след извършените 6 месечни тестове, описани по техническото задание към публичната процедура за ТОЛ системата с цел да не бъдат допуснати технически затруднения при стартирането на последната, което да доведе до блокирането на транспорта в България. Все още са пресни впечатленията от провала на старта на системата на електронните винетки и свързаната с този провал
лавина от оставки в правителството.

В заключение КРИБ и неговите секторни сдружения изразяват своята готовност да предоставят технически и експертен ресурс на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за изготвяне на аргументиран и задълбочен план за действие.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.