По улиците на квартал „Люлин“ е пълно с пешеходци (СНИМКИ)

Погребват жертвите на коронавируса, майка и дъщеря, без близки, само със свещеник

Премиерът Борисов: От 19 ч. утре пада карантината в Банско (ВИДЕО)

Над 8000 пенсионери получиха безплатни маски във Варна

Първият оздравял от COVID 19 е лекар, изписаха го

Туроператорите във Великобритания: Парите за провалените пътувания да се връщат след 4 месеца

Министър Димитров: Боклук от София пътува за Враца, Сливен и Бобов дол

Гасиха 11 пожара само през почивните дни в Сливен и областта

Супермоделът Адриана Лима: Сърцето ми е с Ню Йорк Красавицата гледа „Роки” по време на изолацията

ТЕЦ „Бобов дол“ гори на денонощие по 20 т. отпадъци

ВАП сезира КЗК за разликата в цената на петрола на международните пазари и на бензина у нас

Производители на вафли дариха 100 000 лева на болницата в Горна Оряховица

Как изглеждаше футболът преди 20 години

Катастрофа затруднява движението при км 10 на АМ „Хемус“ към София

15 са досъдебните производства за нарушаване на карантина в Сливен

Магистрала М5 – най-ценният трофей на Асад Международният път е отвоюван след осемгодишни боеве

Снимка: Архив

Повратен момент във войната със Сирия

Магистралата М5 е може би един от най-ценните трофеи в гражданската война в Сирия и след осемгодишни боеве отново е под контрола на сирийския президент Башар Асад.

Сирийците наричат магистралата Дамаск-Алепо просто „Международния път”. Свързвайки най-големите сирийски градове, тя е от ключово значение за всеки, който контролира страната.

Асад постепенно започна да губи контрола над М5 след 2012 г., когато различните бунтовнически групировки започнаха на свой ред да завладяват части от страната. Протестите срещу управлението на неговото семейство избухнаха година преди това на фона на вълна от бунтове в арабския свят. Това скоро прерасна в гражданска война, след брутални репресии на правителството срещу инакомислието и интервенцията на чужди сили.

За подкрепяните от Турция антиасадовски бунтовници магистралата беше крайъгълен камък за запазването на целостта на контролираната от тях територия и за задържането на правителствените сили. Загубата на М5 представлява смъртоносен удар върху опозиционните бойци, чийто контрол върху последните парчета земя в Северозападна Сирия вече започва да изглежда все по-несигурен. Тя е стратегическа магистрала, която тръгва от Южна Сирия, в района на границата с Йордания, и продължава в северна посока чак до град Алепо, намиращ се близо до турската граница.

Четиристотин и петдесет километровата магистрала свързва четирите най-големи града на Сирия – Дамаск, Хомс, Хама и Алепо – пресичайки провинция Идлиб.

Преди войната М5 беше пътна артерия с важно стопанско значение, захранваща основно индустриалното сърце на Сирия Алепо. Според експертни оценки в пика на предвоенния търговски бум в Сирия всеки ден по нея са били транспортирани стоки за 25 милиона долара.

Магистралата беше пътят, по който се превозваха цялото жито и памук от сирийския Изток и Север към останалата част от страната.

Боевете близо до магистралата продължават, а голяма част от провинция Идлиб си остава в бунтовнически ръце. Но превземането u ще допринесе много за възстановяването на връзките между контролираните от правителството райони, след като те бяха прекъснати с години.

/БТА/

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.