Турция удължи извънредното положение в страната с още 3 месеца

Ограничено е движението за всички превозни средства през Троянския проход

Тир се обърна на пътя Монтана-Видин

С лихвоточки да се плащат данъци Жилищно-спестовните влогове ще може да се наследяват

Двоен самоубийствен атентат в Нигерия взе най-малко 12 жертви

Президентът награди разузнавачи посмъртно Депутатът Таско Ерменков с отличие от министъра на отбраната

Пълна каша с Истанбулската конвенция Няма нужда от нов превод, документът се ратифицира на езика, на който е договорен

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 18 януари 2018

Искрен Веселинов: Ние от ВМРО сме категорични, че няма да подкрепим Истанбулската Конвенция, независимо колко превода и бъдат направени

Болниците искат парите си от НЗОК по съдебен път Въпреки решението на съда, здравната каса отказва да плати надлимитната дейност

Училища и градини с по-ниски сметки за парно Потребили сме по-малко топлоенергия през декември

Без субсидии за хора с увреждания, ако имат фирма Отпускат до 20 хиляди лева на кандидат за започване на собствен бизнес

Населението на Велико Търново се увеличава За кратко време жителите на старата столица са се увеличили с 1000 души

Прокуратурата образува досъдебно производство по случая с дъщерите в Свищов Анкета е показала, че са лица в риск, а нямат личен лекар

Слаба охрана улеснила атентата на летището в Сарафово Никой не е забелязал терориста, поставил бомбата в автобуса с израелски туристи

МВР лъже за жертвите на пътя Грешна статистика изкарва лятото най-безопасно

Сбърканите данни влизат в анализите на всички институции

МВР лъже съзнателно за броя на убитите и ранените при автомобилни катастрофи. Пропуските са били констатирани още в първите месеци на тази година, но шефовете във ведомството решили да си затраят, научи “Труд”.

Благодарение на грешната статистика лятото на 2017 г. е с рекордно малко жертви. Може би настина загиналите и ранените са по-малко, но няма кака това да се докаже при сегашните методи за събиране на информация на КАТ.

Според статистиката за летните месеци юни, юли и август тази година са загиналите в катастрофи са общо 180 при 233 за същия период на 2016 г. Това поставя лято 2017 наравно с рекордните 2012 г. и 2013 г., когато жертвите са съответно 179 и 181.

За настоящия месец данните са още по-розови – 28 жертви до 15 септември, при 64 и 70 съответно за 2012 г. и 2013 г. Рекордът за септември е от 2011 г. – 51 убити.

Във всекидневните бюлетини на МВР за пътната обстановка обаче има и друга графа – ранени с опасност за живота. Само от началото на месеца има 19 души, през юни те са били 42, през юли – 36, през август – 52. На първо число всеки месец обаче данните се “зануляват”. И няма сила, която да накара МВР да включва и починалите в болница до 30 дни след произшествието на пътя.

През февруари т.г. двама експерти по информация и анализ в Главна дирекция “Национална полиция” решили “на своя глава” да проверят какво се е случило с близо 2000 души, записани “с опасност за живота” през 2016 г. Оказало се, че 39 от тях са починали в рамките на 30 дни след пътния инцидент. Следователно статистиката за 2016 г. не е със 708 загинали, а със 747. Когато експертите докладвали на началниците си, никой не си мръднал пръста да промени докладите. Така или иначе за миналата година България е на първо място в ЕС, за фуражките няма значение дали жертвите са 99 или 106 на 1 млн. души от населението. Единствената мярка, която последвала, била някаква инструкция до Областните дирекции на МВР да бъдат по-стриктни при събирането на информация от местните болници.

Наредба № I-183 от 2002 г. за условията и реда за взаимодействието между контролните органи на МВР и лечебните заведения при оказване на помощ на пострадали при ПТП постановява в центровете за спешна медицинска помощ да се води амбулаторен дневник за пострадалите. Там се нанася информацията за последиците от травматичното увреждане на пострадалия на 30-ия ден от инцидента. Данните би трябвало да се съхраняват 3 години.

Независимо от съществуването на наредбата, няма разписан ред за предоставяне на събраната информация и използването й от МВР. А и полицейските служби изобщо не отправят запитвания към десетките общински, държавни и частни болници как върви лечението на ранените. Разчита се единствено на информация от спешните центрове. В Бялата книга на Обществения съвет по пътна безопасност е записано, че по данни на МЗ за 2013 г. са лекувани 15 000 ранени при катастрофи, докато МВР отчита 8776. Дори да има някакво застъпване от предходната година, то не би могло да е почти двойно, казват експерти.

Другата пробойна е при полицейските дознатели. Те работят по досъдебни производства за тежка телесна повреда. Ако до 30 дни настъпи смърт случаят се преквалифицира. Но дознателят не си прави труда да съобщи този медицински факт в съответната Областна служба на КАТ, за да бъде променена статистиката.

Пътната полиция не проявява никаква инициатива да поиска данни от застрахователите колко обезщетения за убити и ранени се плащат годишно. Най-малкото могат да сравнят тези данни със своите случай по случай. Току виж се окаже, че статистиката е съвсем различна.

Сбърканата статистика на МВР отива в парламента, в Министерския съвет и по министерствата, в агенции като “Пътна инфраструктура”, “Автомобилна администрация”, в общините. И така на базата на грешни данни се вземат важни решения.

 

Изключват починалите с инфаркт

От статистиката, която води МВР в края на всяка година стриктно се изключва един определен брой загинали, за които при аутопсията е бил открит инфаркт. Само че и това се прави тенденциозно, твърдят експерти пред „Труд”. Човек може да получи инфаркт при тежка катастрофа, а може и докато кара, да свие встрани от пътя и да почине, без изобщо да причини сблъсък. За полицията това е едно и също.

През 2016 г. се констатират 30 случая повече на починали от инфаркт, които се изваждат от статистиката, което в пъти повече от други години.

 

Богдан Милчев, бивш шеф на КАТ София:

Разрешиха да не се регистрира всяко ПТП

Богдан МилчевПроблемът е, че на базата на грешната статистика на МВР се вземат решения за намаляване на пътно-транспортните произшествия, включително и за промени в законодателството.Ясно е, че се изкривяват данните за починалите 30 дни след произшествието. Изваждат се от статистиката и много повече починали от инфаркт. От опит мога да кажа, че за последните над 10 години в София случаите са били най-много по два годишно, докато през 2016 г. са осем. С поправките на Закона за движение по пътищата, влезли в сила от 21 януари т. г. отпадна необходимостта всяко ПТП да бъде регистрирано в “Пътна полиция”. Това се отнася до т.нар. “лееки катастрофи”, но отново статистиката няма да е коректна, а оттам и противодействието на аварийността по пътищата няма да е ефективно.

 

По данни от 2016 г.

Водим черната класация в ЕС

България почти всяка година е начело на черната класация в ЕС за смъртност в катастрофи. С 99 убити на 1 млн. жители за 2016 г. сме 3 пъти над страни като Швеция, Холандия, Англия, Дания. Плътно зад нас е само Румъния.

Евросъюзът има поставена цел да намали двойно жертвите до 2020 г. спрямо 2010 г. До средата на периода обаче намалението беше с 5000 (под 20%). През април страните членки се договориха да поемат ангажимент за двойно намаляване на убитите на пътя до 2030 г. спрямо 2020 г.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (9)

  1. Айде сега, веднага мвр-то лъжело било. Ми вижте ес директивите. Може пък журналистът да е с ретроградно комунистическо мислене и логични неевроатлантически очаквания.

  2. Когато парцаля Борисов и свинефермата му герб са на власт, всичко е лъжи и айдушко крадене.

  3. Това е ГЕРБаджийска доктрина. Не е само в МВР. Същото се отнася за чистотата на водата в тръбите и по плажовете. Същото се отнася и за чистотата на въздуха в градовете. Същото се отнася и за броя на неграмотните циганета. Същото се отнася и за заплатите на независимата съдебна ВЛАСТ. КРИЯТ И ЛЪЖАТ. За съжаление нямаме независими медии .

  4. ОК МВР ЛЪЖЕ. НЕ ПРЕДПРИЕМА НИЩО.НО КАТО ИЗЛЯЗА НА МАГИСТРАЛАТА И КАТО ВИДЯ КАК СИ МЕРЯТ ПИШКИТЕ С КОЛИ И НАИСТИНА ОСЪЗНАВАМ ЧЕ БЪЛГАРИНА Е ТЪПАК. И ТО НЕ ОБИКНОВЕН ТЪПАК А ПЪЛЕН ТЪПАК С ДИПЛОМА. ОБРАЗЦОВ ТЪПАК

  5. Богдън МФилчев пак се напъва за голем пост, след като разби КАТ София откъм кадри заедно е Иво Мялков. Ние Боби знаем, че навън е трудно, особено ако се разчита да си оценяван по знания и възможности? Но Боби, ние знаем твоята история на каналите

  6. Тука при нас меверето/КАТ/си има хранилка. Чакат няколко патрулки на гюме да превишиш скоростта на движение и…хоп-актче!Пътят е съсипан,още е от времето на бай Тошо,но това не е толкова интересно. Важното е да има фиш. Жертвите на пътя няма да спрат,докато не се оправят пътищата,да се сложат необходимата маркировка,камери и знаци.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.