Недофинансирането на армията остава

Новият бюджет за отбрана е под очакванията

Това, че се движим към двата процента от БВП за отбрана през 2024 г. с 1,58 на сто за 2019 г., е добра оценка за проекта на държавния бюджет. Но очакванията на основата на нуждите са много повече. Засега те не се покриват от заложените числа. И не предвещават раздяла с констатацията за недофинансиране на армията, която години наред намира място в правителствените доклади за състоянието на отбраната и въоръжените сили.

Според мотивите към проекта са осигурени средства за поддържане и развитие на националните отбранителни способности и способностите, свързани с колективната отбрана, в т.ч. за изпълнение на одобрените от Народното събрание инвестиционни проекти за модернизация „Придобиване на нов тип боен самолет“, „Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб“ и „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“. Постигането на споменатия процент се дължи на голямата, както коментират някои, разходна част от 1,839 млрд. лв. Добре е, все пак да се знае, че за Министерството на отбраната, т.е. за нуждите на войската, остават само две трети от тази сума или 1, 277 млрд. лв.

Голямото увеличение на парите за МО в сравнение с миналата година е... 84, 192 млн. лв. Макар че в Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2% от брутния вътрешен продукт на Република България до 2024 г. е записано: „За преодоляване на ниските нива на окомплектованост на структурите с личен състав, Планът предвижда увеличение на бюджета за отбрана в размер на 97 676 хил. лв. за 2019 г. Ежегодно до 2024 г. включително ще се осигуряват допълнителни средства за персонал. Това цели повишаване на социалния статут на военнослужещите, мотивацията на личния състав и привлекателността на военната професия“. Преди месец и нещо министърът на отбраната Красимир Каракачанов беше казал, че са му необходими поне 200 милиона отгоре, за да поддържа наличната техника и да увеличи военните заплати. Ще трябва, обаче да се справя с по-малко от половината. Още повече, че това увеличение е само в перото за персонал. Капиталовите разходи са застинали на тазгодишното ниво от 55, 364 млн. лв. А се очаква до края на годината или в началото на следващата да има договор за възстановяване на танковете Т-72 и на бойните машини на пехотата. В рамките на три години следва да бъде възстановена летателната годност на цялата щурмова авиация. Предстои изпълнението на втория конкретен договор с РСК „МиГ“, с който се изпълнява рамковото споразумение до 2021 г. Има проект за възстановяване на Л-39. До края на годината трябва да бъде подписан договор за ремонта на хеликоптерите Ми-24 и Ми-17. Докъде ще стигнат парите? Или отново ще отчитаме, например, малко летателни часове на пилотите поради неизправна техника.

Социалните очаквания от новия бюджет също не се оправдават. Базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност на военнослужещите и другите служители в сектор „Сигурност“ остава и през следващата година 380 лв. За разлика от минималния размер на основната заплата за най-ниската длъжност, предвидена за заемане от държавен служител, който нараства от 510 на 560 лв. Т.е. няма да има сериозна промяна на размера на военните заплати. Обещанато 10-процентно увеличение на възнагражденията на военнослужещите, а както става ясно вече, и на цивилните служители, трябва да се изпълнява с тези малко повече от 84 милиона. А се надяваме числеността на армията да расте. Няма промяна и в размера на обезщетенията, които се полагат на съпругите (съпрузите) на военнослужещите, които са ги последвали при преместването им в друго населено място и поради това са прекратили трудовите или служебните си правоотношения. Той остава 340 лв. Както и за безработните съпруги (съпрузи) на военнослужещите, участващи в международни операции и мисии. При минимална работна заплата от 560 лв. такова обезщетение е най-малкото обидно. Всичко това се случва в началото на кампанията, която Министерството на отбраната започна за привличане на военнослужещи и попълване на големия некомплект. Липсата на атрактивен социален пакет в бюджета обрича усилията на неуспех. Както се казва, този филм вече сме го гледали. За съжаление, разбира се.

Почти е сигурно, че параметрите на проекта няма да се променят. Такова чудо не е ставало. Обикновено в парламента, в т.ч. в Комисията по отбрана, се констатира, че парите за войската не са достатъчни на фона на задачите от национално и съюзно естество, но в края на краищата се случва това, което е написал финансовият министър.

 

За процентите

Оказва се, че разчетните проценти от БВП за отбрана в държавния бюджет са нещо относително. За тази година например те са 1,55. Стана така обаче, че планираните 371 млн. лв. в централния бюджет за трите основни проекта за модернизация на армията няма да бъдат изхарчени. Не за друго, а защото договорите няма да бъдат сключени до края на тази година. Така че на изхода на 2018 г. тази, едва ли не, заветна цел, т.е. процентите падат. Няма данни неусвоените средства да са препланирани за ремонт на наличната техника, каквито очаквания имаше.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари