Нова схема за измами в онлайн платформите за продажби

Пандемията значително увеличи броя на онлайн транзакциите и нападателите се възползват в пълна степен от нарастващия интерес на хората към интернет покупки. Последните, най-чести опити за измами можете да разпознаете по това, че организаторите се опитват да „изнесат“ разговора с продавача извън официалния канал за съобщения например в платформа за продажби на стоки и услуги. В момента, в който потенциален купувач ви насочи към друг канал на комуникация (SMS или друго приложение за съобщения) различни от официалните съобщения в платформата, то това със сигурност е сигнал за нередност, споделят тя. 

„Съветваме потребителите да бъдат много внимателни къде оставят банковите си данни и винаги да поддържат разговора на лични съобщения в платформата, за да можем да им помогнем в случай на измама“, апелират от платформата.

Експертите съветват да запазите данните за банковата си карта за себе си. Избягвайте всякакво авансово плащане, независимо от претекста и не публикувайте данните за вашата карта на отделен сайт, предоставен като линк. Дори и с логото на платформата.

Погледнете внимателно всяка връзка, на която сте помолени да кликнете, особено ако я получите чрез SMS или други съобщения, извън официалния сайт на платформата Доверете се на инстинкта си, ако съобщението предизвиква подозрение. Текст, написан с много граматически грешки и/или с предупредителен тон, който ви моли да вземете незабавно решение, трябва да бъде третиран с най-голяма предпазливост и внимателно проверен.

"Труд" засече и конкретен случай на измама в една от големите платформи за продажба на стоки и услуги: "Здравейте, този път ви пиша с предупреждение във връзка с точене на пари от карта. Пускам обява за бюро. След 2 часа ми пишат на вайбър, че искат да купят бюрото. Някаква рускиня пише на развален български. Пращат ми линк, който да отворя. Той е супер реален и е с лого на платформата. Пише ми, че е пуснала парите за бюрото. Отварям линка, но за да получа парите, трябва да си въведа номера на картата. Правя го и ми излиза, че трябва да въведа код. Като аз си мисля, че трябва да ми го изпратят на телефона от платформата. Но всъщност трябва да се въведе статичният код от картата. Днес мъжът ми си гледа движенията по картата и вижда блокираните суми, които са в някаква украинска сметка".

В коментарите в поста виждаме и други ужилени потребители. "На мен преди време ми се случи нещо подобно. Имах обява в за детска количка за продажба за 1000лв. Писа ми жена на английски, че била от Естония ( първо нещо, което ме замисли). Искаше да купи количка с куриер, тя щяла да ми изпрати, даже ми даваше 600 евро за количката, сама го предложи. Въобще не ме пита за състоянието, за забележки директно искаше да ми плати, като ми искаше IBAN, BIC, email. Усъмних се и обяснявам, че за превод е нужен само IBAN, доста въпроси започнах да задавам и ме блокира".

 

 

Коментари

Задължително поле