Големите градове у нас са наситени с площи
Новооткритите търговски центрове в Европа достигнаха най-ниското си ниво за последните 24 години, показва проучване на глобална консултантска компания. През 2018 г. в Европа са открити общо 2,6 млн. кв.м търговски площи, което е спад с 28% спрямо предходната година. Обемът е съпоставим с активността на пазара през 90-те години, когато отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа. България не е изключение от общия тренд, като през последните години предимно се завършваха замразени проекти или се отваряха площи след модернизация.
“Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс”, коментира Иван Граматиков, мениджър “Търговски площи” в консултантска компания.
Пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал своята зрялост, показват данните на глобалната консултантска компания. Общо предлагането възлиза на 168,1 млн. кв.м, което създава силно конкурентна среда за инвеститорите.
В опитите да задържат своите позиции, те фокусират усилията си върху преустройства и нови вътрешни разпределения с цел превръщането на проектите им в модерни търговски и развлекателни центрове.
Наситеният пазар води и до ясна поляризация между успешните проекти и локациите със затихващи функции, които се нуждаят от цялостна промяна, за да оцелеят. Експертите очакват все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Инвеститорите в Европа все повече откриват потенциала на хибридните формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части. Нараства интересът и към ритейл парковете.