Бившият съпруг на Виктория Маринова: Не знам как ще погледна Северин Красимиров

14-годишно момче скочи от 4-ти етаж след семеен скандал в Роман

Лимузината на Путин – за продан Всеки богаташ може да купи Aurus Senat

Засякоха неправоспособен водач да управлява пиян нерегистриран мотор в Свищов Дрегерът отчел 3,07 алкохол в кръвта му

МЕТРО България отбеляза 20 години с голямо събитие за над 1000 гости Фондацията, Теодоси Спасов и 100 каба гайди се погрижиха за празничното настроение

Иван Нейков: Хората, които не са подали документи за пенсиониране, да изчакат до намирането на решение

Борисов обеща избираемо място за СДС в евролистата на ГЕРБ

Спецпрокуратурата и КПКОНПИ с акция в община Червен бряг, разследват кмета Данаил Вълов

Преразглеждат лиценза на самолетите Боинг 737 МАХ

Земетресение с магнитуд от 5,8 по скалата на Рихтер е регистрирано в Турция

И не само заради пенсиите ще става зле

Защо Валери Божинов и Николай Михайлов не са едновременно титуляри за „Левски“?

Калоян Паргов: Време е Фандъкова да спре да раздава оценки на БСП и да се погрижи за шофьорите Цветан Цветанов и столичният кмет да оставят гражданите сами да решат кой върши работа и кой си приписва заслуги, призова председателят на БСП - София

Румен Петков: Елена Йончева постъпи некоректно със Станишев, приемайки да бъде водач на листата на БСП

Димо Гяуров за самообгазилите се полицаи: Когато се издъниш, трябва да си признаеш

Одри Мотупи, главен изпълнителен директор на SystemicLogic Group, пред „Труд“: Жените ще бъдат “агенти на промяната” в света на финансите Проекти като Smart Lady на Fibank са ключови за растежа на пред­приемачеството в България

„Най-важният урок, който научих, е, че трябва да изпитваш страст към онова, което правиш“. Това казва една успешна бизнес дама – Одри Мотупи, с която се срещаме в Банско. И допълва, че страстта е тази, която те тласка напред, помага ти да намираш правилните отговори на проблемите и да вземаш най-добрите решения. Питаме я как оцеляват жените във финансовия свят, контролиран от мъжете. Сблъсква ли се с предразсъдъците срещу дамите на високи постове и какви проблеми среща при осигуряването на финансиране за бизнеса си.

– Г-жо Мотупи, добре дошли в България. Какви са първите Ви впечатления от страната? Това първото Ви посещение у нас ли е?
– Благодаря ви, чудесно е да се намирам тук. Това е второто ми идване във вашата страна – преди близо две години отново бях в София. Точно, както при първата си визита, останах впечатлена от топлотата и гостоприемството на българския народ – това е първото, което се забелязва. Обичам тукашната храна и с нетърпение очаквам да опитам някои от вегетарианските ви ястия.

– Откриваме Ви в най-известния зимен курорт на България – Банско. Какъв е поводът за посещението Ви – бизнес или почивка?
– За съжаление, времето ми тук е ограничено и посветено на работата, но имам намерение един ден да се върна с моите дъщери и да се потопя по-пълно в историята и културата на страната ви. По-малката, Зоя, е запален скиор и шампион на ЮАР за девойки до 14 г. Аз не притежавам нейния талант, така че не съжалявам, задето съм тук през лятото!

– В световен мащаб дискусиите, свързани с женското предприемачество са все по-обсъждана тема. Често говорим за подценяване на жените в бизнеса, често виждаме и примери за успешни бизнес практики от тяхна страна. Разкажете ни, трудно ли е да си жена-предприемач в днешното време?
– Успешните бизнес дами са пример за всички нас и вдъхновяват много млади момичета да започнат собствен бизнес. Броят на жените предприемачи нараства, но според Глобалния мониторинг на предприемачеството за 2017/2018 мъжете все още ги изпреварват. Предизвикателствата са сериозни пред всички, но броят им често е по-голям при жените, отколкото при техните колеги – мъже. Понякога нещата опират до образователни възможности, където мъжете са по-привилегировани, а друг път до политика, където жените нямат същите права като тях. А понякога и просто до убеждението, че жените не са подходящи за определени отрасли, като например наука, технологии или строителство. Според мен, жените предприемачи срещат повече трудности и при достъпа до финансиране. Същото сочат и някои проучвания, включително докладът на ОИСР за 2016 г. Но тези нагласи се променят, а в някои страни като България има толкова жени предприемачи, колкото и мъже.

– Как започна Вашата кариера и какво научихте през годините, за да извоювате успеха, който имате сега?
– Започнах кариерата си като консултант по мениджмънт и отрано се научих да работя в екип, да преследвам високи резултати и да изпълнявам задачите в срок – все неща, които са ми от полза и до днес. Следващата фаза в израстването ми настъпи, когато се преместих в сектора на финансовите услуги, като служител в застрахователна компания, а също и в голяма глобална банка в Южна Африка. Тук научих как финансовите услуги имат потенциала да оформят обществата, държавите, целия свят – това наистина откриваше нови възможности пред моята кариера. Винаги съм обичала да помагам на бизнеса да си поставя стратегически цели и да ги постигна, и съм имала късмета да работя с много компании – както големи, така и малки. Най-важният урок, който научих, е, че трябва да изпитваш страст към онова, което правиш. Тя те тласка напред, помага ти да намираш правилните отговори на проблемите и да вземаш най-добрите решения. Мечтайте, живейте и обичайте мечтите си.

– В началото на тази година най-голямата българска банка у нас – Първа инвестиционна банка представи нова платформа за подпомагане на жените в бизнеса – Smart Lady. Освен финансиране за жени предприемачи, тази платформа предоставя много други услуги, подкрепящи дамите, в т.ч. – конференции и семинари, създаване на дамска бизнес общност с общи цели, гратисен период за погасяване на задължения по бизнес кредити по време на майчинство, медицински застраховки, и др. Има ли подобни платформи в Южна Африка и какво е Вашето мнение за такива проекти?
– Преди всичко трябва да поздравя Първа инвестиционна банка за въвеждането на тази важна платформа. Подобни проекти са фантастични и насърчавам всяка жена предприемач да се възползва от тях. Един от проблемите, с които се сблъскват жените в бизнеса, е липсата на мрежа от контакти – а тя се изгражда именно на събития като тези семинари и конференции. Предприемачеството често се разглежда като самотен път, при който нямаш достъп до финансиране, до делова подкрепа, нито дори до елементарни придобивки като медицинска застраховка. Частната инициатива е широко застъпена в Южна Африка, което се изразява и в многото женски инициативи – както във формалния, така и в неформалния сектор. Достъпът до финансиране обаче остава предизвикателство както за новите, така и за съществуващите начинания – един глобален проблем пред жените, който, ако не бъде решаван последователно, неизбежно ограничава растежа. Това обаче не пречи на жените да вярват, че могат да постигнат своите мечти. Иновациите и финансовите продукти и услуги от рода на платформата Smart Lady на Първа инвестиционна банка са от ключово значение за ръста на предприемачеството.

– Често ли се сблъсквате със стереотипи по отношение на работата на жените в „мъжкия” свят на финансите? Kaк се справяте с тях?
– Има редица примери за жени-ръководители във финансови компании както в Южна Африка, така и по света. Но те са по-скоро изключение. Особено на високите постове, те отстъпват по брой от мъжете, които често биват разглеждани като по-опитни и притежаващи по-добри лидерски умения в света на финансите. В хода на бизнес общуването много от тези стереотипи отпадат, но не винаги. Трябва да се справяме с това чрез професионално поведение и демонстриране на стойността, която добавяме към бизнеса. Ако се наложи, можем да атакуваме стереотипите и директно, като изтъкваме, че жените са също толкова способни и ценни за компанията, колкото и мъжете. През годините и аз съм се сблъсквала с подобни стереотипи, които са представлявали пречка за продължаващото ми израстване и развитие. Жените по света трябва да бъдат „агенти на промяната“ в света на финансите – важно е да се впрегне тяхната енергия за намиране на решения, които да отварят вратите пред още повече жени в бъдеще.

– Какви според Вас са двигателите на бизнеса в световната икономика и мислите ли, че съществуват съществени разлики между глобалните и локалните задвижващи сили на предприемачеството?
– Клиентите и техните нужди движат бизнеса, така че фирмите и предприемачите трябва да идентифицират настоящите и бъдещите потребности на клиентите, да създават нови такива и да разработват начини за задоволяването им. Днес дигиталните иновации със сигурност са основният фактор, определящ нуждите и поведението на клиентите. Същевременно, предприемачите трябва да притежават умения, достъп до финансиране и политики, които да им помагат при изграждането на бизнеса. Това важи навсякъде по света, но местните условия се различават значително, затова всяка общност има задължението да съдейства на своите предприемачи да развиват бизнеса си. Тук имаме един чудесен пример – Банско е известен като зимен курорт и предлага много уникални делови възможности. Това не е толкова обичайно при по-горещите климати, като този на Южна Африка. В Африка пък има възможност да се предлагат иновативни решения на голям потенциални клиенти, които още не са обхванати от банкирането. За да се направи това по рентабилен начин, са нужни модерни технологии и в този смисъл бъдещето е във финтех компаниите.

– Дигиталните технологии категорично оказват своето въздействие върху продуктите и индустрията. Смятате ли, че компаниите трябва да са проактивни и да се опитват да зададат посоката на развитие, или да бъдат статични и да се приспособяват към промените?
– Бъдете проактивни! Четвъртата индустриална революция е вече факт. Ние сме отвъд дигиталната епоха, така че някой чете настоящето и си мисли как да стане предприемач, нека да започне с обмисляне на начините за дигитализиране на услугите си. Знаем със сигурност, че по цял свят потребителите са привлечени от дигиталните продукти и иновации, които опростяват живота им и предоставят стойност на ниска цена. Днес банка като Първа инвестиционна може да ви обслужва без никога да влизате лично там. За трийсетгодишните, „банкиране“ означава именно това. Като предприемач аз управлявам фирмата SystemicLogic Group, която непрестанно предизвиква финансовите иновации с единствената цел да извади клиентите ми от зоната им на комфорт, като същевременно трансформира бизнеса и клиентските нужди.

– Как ще изглежда светът на финансовите иновации в бъдеще? А представяхте ли си го такъв, какъвто е в момента, преди 10 години?
– Някои от промените бяха ясни още преди десет години, като например мобилното банкиране. Но скоростта, с която финтех компаниите внедряват и развиват услуги в областта на разплащанията, е изключително висока. Не съм очаквала, че промените ще бъдат толкова радикални и ще се настъпват толкова бързо. Виждаме все повече цифрови решения в областта на финансите, като тенденцията ще продължава. Човешката намеса няма да изчезне напълно, но персоналът ще намалява. От друга страна, новите технологии ще направят банковите услуги достъпни за повече хора, което на свой ред трябва да стимулира икономиката и предприемачеството. Всичко е възможно – въвеждайки иновации, ние не само правим „старите неща“ отживели, но и създаваме подобрен достъп до услугите. Представете си бъдеще, в което достъпът до финансиране вече не е проблем.

– По презумпция банките са консервативни структури. Същевременно, именно те, с помощта на новите технологии и бизнес модели, правят едни от най-мащабните промени в нашия свят. Разкажете ни повече за Вашия опит в това отношение, можете ли да дадете примери за интегрирани иновационни решения в сектора, върху които работите?
– Банките са иновативни отвътре и имат много служители с новаторски начин на мислене – достатъчно е само да погледнем Първа инвестиционна банка. Спомням си как по време на първото си посещение преди две години приятно се изненадах от това как Fibank насърчава подобна култура във всички сфери на дейността си и не ме учудва, че именно тя наскоро стартира платформата Smart Lady. Иновационната стратегия в глобалните финансови услуги е чудесна новина за нас, защото SystemicLogic върши именно това – помага на далновидните лидери да способстват растежа на своя бизнес въз основа на иновациите. Да ангажират служителите посредством технологии, да тестват нови идеи и бързо да ги извеждат на пазара чрез прототипни продукти, повишавайки цялостната стойност за клиента и намалявайки производствените разходи. Вярваме, че ако всеки голям бизнес започне да мисли като стартиращо предприятие, той ще може да разгърне истинския си потенциал и да постигне своята визия. Работим с няколко финансови институции, като повишаваме разбирането им и ги насърчаваме да инвестират в бази данни, изкуствен интелект, роботика и автоматизация, платежни решения и анализ на данни, за да запазят своя пазарен дял и да увеличат клиентската си база.

Нашият гост
Одри Мотупи е родена в Уганда и израснала в Канада. В момента е изпълнителен директор на SystemicLogic Group, а преди това заема поста ръководител банково дело в Standard Bank Group.
Одри е сътрудник на Африканската инициатива за лидерство. През 2015 г. получава почетно членство от Международното общество за честта на Златния ключ и е обявена за една от най-влиятелните жени в Африка.
Има две дъщери – Мелита и Зоя.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.