На 22 януари 2019 да почерпят

Западът против глобализацията И Путин няма да участва в срещата в Давос

Задължават със закон президента на Киргизстан да носи националната шапка

Георг Георгиев: Поне година таксите за българите във Великобритания няма да бъдат променяни

5-годишно дете почина от пневмония след прекаран грип

Ципрас: Македонците разграничават своята идентичност от древногръцкото наследство

Транспортната комисия в ЕК решава за бъдещето на пакета „Мобилност“

ЕС отхвърля възможността за преговори с Лондон по сроковете на предпазния механизъм

Седмица на македонското кино стартира в София

Красиви изпълнения на кънки откриха ледената пързалка в Благоевград (СНИМКИ)

Талибаните и специалния пратеник на САЩ разговарят в Катар

Москва обеща ответни действия заради новите санкции на ЕС по случая „Скрипал

МВР: Шофирайте с повишено внимание в района на Ихтиман по АМ „Тракия“

Илюзията „Титаник“ никога не потъва Премиера в сатирата на пиеса от Христо Бойчев

Фалшификации с ТЕЛК разкрити от прокуратурата МВР и НОИ (обзор) Пенсионери по инвалидност не знаели от какво са болни

Поддържаща актриса на всички времена Водещият кинокритик на в. „Гардиън” избира една сред пет велики носителки на Оскар

 

 

Подкрепящите актьорски изпълнения често носят златото на филма. Най-често те са неравномерни и непризнати, дискретно подкрепящи действието, но същевременно са двигателната сила в една лента.

Водещите актьори винаги се нуждаят от изключителна и съгласувана подкрепа в техните собствени изпълнения. Звездите не могат да свършат работата си без много интелигентната, но принципно непретенциозна работа на второстепенните актьори, които са по-долу в списъка с имената. Всички велики актьори знаят това, а може би в сърцето им е заложен страхът да не бъдат изпреварени – или от по-възрасните или от по-младите.

Ако разгледаме списъка на носителите на “Оскар” в тази категория през годините, е невъзможно да не забележите ролята на политиката за раса и пол. Жените получават тези награди за образи на слуги или на второстепенни герои, защото играят поддържащи роли както в живота, така и в изкуството. И все пак тези роли могат да бъдат преобразяващи и разрушителни.

Оскарът за най-добрата поддържаща актриса на Хати МакДаниел я превърна в легенда. Първата афроамериканка, спечелила наградата “Оскар” за ролята й на робинята Мами в филма от 1939 г. “Отнесени от вихъра”. Общоизвестно е, че за нея нямаше място до Кларк Гейбъл и Вивиън Лий на главната маса в нощта на Оскарите. С доста затруднения нощният клуб “Коконът Гроув” в Лос Анджелис беше убеден да прекрати политиката си на сегрегация и да й позволи да влезе. Самата Макданиел заяви, че се е вдъхновила от собствената си баба, робиня в плантация, точно като показаната във филма. Това беше велико актьорско изпълнение, макар че след това се превърна в нейно амплоа за остатъка от кариерата й.

Глория Греъм е звезда, чиято репутация трябваше да се възстановява след кинолентата “Филмови звезди, не умирайте в Ливърпул” и нейния ужасен край. Но брилянтният й талант е показан в във филма “Лошия и Красавицата” на Винсент Минели от 1952 г. Там тя е Розмари, лекомислена съпруга на намиращия се в затруднение сценарист, съзнателно съблазнена от безмилостен филмов магнат, изигран от Кърк Дъглас, за да саботира работата на нейния съпруг. В нейните дразнещи, хапливо остроумни реплики има нещо абсурдно и като че ли в Греъм има малко от актрисата Мей Уест, но с далеч по-тъмен реализъм.

Филмът на Питър Богданович “Последната прожекция” е един от шедьоврите на американската нова вълна и никой не допринася толкова много за величието му през 1971 г., колкото Клорис Лийчман, която играе Рут – меланхолична, самотна, секси възрастна жена, в чието мълчание пулсира неизказан копнеж и съжаление за любовната й история със Сони, изигран от Тимъти Ботъмс.

Нейната класа и грация карат ролята й да блести. Кариерата на Лийчмън започва през 40-те години на миналия век, но продължава енергично до настоящия момент с телевизионна роля в “Шоуто на Мери Тайлър Мур” и появата й в “Танцувай със звездите”. Но тази роля безспорно бе нейният шедьовър.

Тилда Суинтън е уникална фигура в модерното кино, артистична икона, филмова звезда, продуцент и инициатор на нови проекти. В съдебния трилър на Тони Гилрой от 2007 “Майкъл Клейтън” тя има нетипична роля. Въпреки че е известна с енигматичните си силни роли, тук тя играе ролята на слабохарактерна и изглеждаща виновна фигура. Тя е Карън, адвокат на нечистоплътна голяма фармацевтична компания, която е принудена да защитава работодателя си и е способна да извърши много лоши неща, но изглежда съвестта й е затормозена. Това е едно привлекателно изобразяване на злото в корпоративния свят.

Виола Дейвис беше дълбоко впечатляваща фигура и в “Прегради”, адаптация на пиесата на Огъст Уилсън през 2016 година. Тя е Роуз, съпругата на Трой, изигран от Дензъл Уошингтън, бивш бейзболен играч, който е принуден да си вади хляба като боклукчия. Това би могла да е неблагодарна роля, но Дейвис я зарежда с интелигентност и почтеност.

 

Дензъл Уашингтон и Вайола Дейвис в „Прегради”.
Дензъл Уашингтон и Вайола Дейвис в „Прегради”.

И Оскарът отива при Вайола Дейвис

За чистата й класа и стил в „Прегради”, за нейното грамотно, премислено и страстно изпълнение. Тя е едно от най-чистите и харизматични имена в този списък и всъщност една от най-харизматичните актриси, работещи сега.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.