На 21 април 2018 да почерпят

Химическите инспектори на ООН все още не са посетили Дума

Гергана Орлова след инцидента с ранената полицайка: Върнах се в миналото незабавно. Бях изненадана и разочарована През 2003 г. жената преживява същия ужас

И в България се открива Институт за изучаване на Холокоста

Италиански съд наложи тежки присъди на мафиоти и бивши държавни служители

Вдигат паметник на кан Тервел около НДК Грандиозни чествания за 1300г. от победата над арабите при Константинопол

Азербайджанска красавица фенка на 100 Кила Певицата беше на двудневно посещение в България, за да представи песента си „X My Heart“

САЩ определи Русия и Китай като „дестабилизиращи сили“

Турската Централна банка е изнесла златния си резерв от Федералния резерв на САЩ

Антитерористично учение се състоя на полигона „Ново село“

Три нарушения – пак на изпит за книжка МВР организира курсове и прави регистър на джигитите

Парите за пенсия носят доход до 6,1% Инфлацията изяжда спестяванията за старини

Вижте акцентите от броя на “Труд” в събота, 21 април 2018

Министър Ангелкова пред WTTC: В последните две години туризмът в България отчита ръст от над 25% Във всеки проект за развитие на туризма участват местните хора, общините и бранша

Президентът Румен Радев: Цветанов трудно осмисля това, което чете  (ОБЗОР) Държавният глава обяви, че кампанията му отдавна е отчетена пред Сметната палата 

Спартан лети като Еър форс 1

Непредвидени финансови разходи наложили смяна на Еърбъса със Спартан. Качват на борда представители на избрани медии

Президентът Румен Радев няма да лети за Брюксел с „Еърбъс А-319”, а с военния „Спартан”. „Поради непредвидено съкращаване на разходите по посещението на държавния глава в Брюксел на 30 и 31 януари, водената от президента делегация няма да използва правителствения еърбъс. Вместо това ще се използва самолет „Спартан”. Това гласи официалното съобщение от прессекретариата на държавния глава. По тази причина от президентството ще вземат на борда представители само на избрани медии – БНТ, Би Ти Ви, Нова ТВ, БНР и БТА.

Както вече беше съобщено, на 30 и 31 януари 2017 г. президентът Румен Радев ще направи първото след встъпването си в длъжност работно посещение в Брюксел. На 30 януари българският държавен глава ще има срещи с председателя на Европейския съвет Доналд Туск, с председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер и с председателя на Европейския парламент Антонио Таяни. На 31 януари президентът ще разговаря с генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг, ще има и други важни срещи.

Очакваше се това да е и първата мисия на Авиоотряд 28 с новия български президент на борда. Оказа се обаче, че полетът на държавния глава и на екипа му до Брюксел ще бъде на борда на военнотранспортния самолет „Спартан”.

02-14
Спартанският интериор на самолета „Спартан“. Снимка: Огнян Стефанов, Pan.bg

Справка на „Труд” в специализирани авиационни сайтове показва различни данни за цената на един летателен час за двете машини. При еърбъса един час във въздуха може да струва около 7000 долара, а според други източници – 4000 долара. Зависи какво се включва в цената – във втората е само горивото и заплатите на пилотите и другия персонал, а в първата влизат и общата поддръжка, амортизация и летищните такси.

При военнотранспортния „Спартан” един летателен час излиза около 2500 долара. Но той лети със скорост от 580 км/час и съответно полетът до Брюксел ще е по-продължителен, отколкото с „Еърбъс А-319” (900 км/час). Така в крайна сметка българският „Еър форс уан” ще се окаже военният „Спартан”.

Авиоотряд 28 понастоящем разполага с два самолета и три вертолета. Освен еърбъса, фалкона и двата хеликоптера Ми-8 има на разположение още един хеликоптер „Аугуста”, който обаче е собственост на Гранична полиция и вероятно заради това не е предмет на обществената поръчка за авиокаско.

Спартан

02-spartanПроизводител – „Аления Аеронавтика“ – Италия
Първи полет – 1999 година, в експлоатация от 2005 година
Екипаж: Двама пилоти и щурман при необходимост
Капацитет: 60 войници или 46 парашутисти десантчици, или 6 човека медицински персонал и 36 места за ранени
Двигатели: 2 Ч Rolls-Royce AE2100-D2A турбовитлови
Максимална скорост: 602 км/ч, крейсерска – 583 км/ч.
Максимална далечина на полета: 5930 км
Имаме три броя на въоръжение във ВВС

 

Инциденти с щастлив край

Нарекоха ги „Куцото Ту“ и „Куцото пате“

2-tu
През август 2010 година „Куцото Ту“ бе обявено за продан, а през 2013 година бе продадено за 400 000 долара на фармацевтичния бос Веселин Марешки.

30 януари 2008 г. Делегация начело с президента Първанов лети за официално посещение в Мексико. Правителственият Ту-154М каца за презареждане на Азорските острови. След излитането предният колесник не може да се затвори и това налага обратно кацане. Визитата в Мексико е отменена, а самолетът е кръстен „Куцото Ту”. 12 февруари 2015 г. Фалконът с премиера Бойко Борисов на борда получава сигнал за проблем с колесника и се осуетява полет до Брюксел. Нарекоха го „Куцото пате”.

 

През 1948 година пилот бяга със самолет в Турция

Авиоотрядът кръстен на 28 години от преврата на 9 септември

Историята на правителствения авиоотряд е прелюбопитна. Малцина знаят, че числото в името му идва от годишнината от преврата на 9 септември 1944 г. през 1972-ра, когато е създаден.

Russland, He 111
Бомбардировачът Heinkel He-111 е преоборудван в пътнически.

Дотогава за обслужване на държавния и партиен елит са използвани самолети на подчинение на други ведомства. След 9 септември 1944 г. и до края на Втората световна война единственият в българската войска бомбардировач Heinkel He-111 (на снимката) е преоборудван в пътнически и става основен самолет за обслужване на висшето командване на войските и за военно-дипломатически мисии. Остра потребност от гражданско въздухоплаване се появява през 1946 г., когато българска правителствена делегация трябва да участва в международни срещи, свързани с края на Втората световна война. Налага се спешно преоборудване в Държавната самолетна фабрика в Ловеч на десантно-транспортен Junkers Ju 52/3m в пътнически. 14-членна българска делегация, водена от Васил Коларов, през април 1946 г. отлита за Прага, на другия ден за Копенхаген и след това за Париж.

„Юнкерс 52/3м” на гражданската авиация е ползван само веднъж от Георги Димитров по маршрута Варна – София. На 15 май 1948 г. главният инспектор пилот Никола Александров на Дирекция въздушни съобщения избягва в Турция с предназначения за правителствен He111. След това бягство на 30 юни 1948 г. е проведен и терористичният акт от бившия летец от въздушните войски Страхил Михалакиев, при който самолетът Ju 52/3m е отклонен за Турция.

Впоследствие за нуждите на правителството се използва самолет Ли-2. Машината е обслужвана от военни пилоти и се съхранява под засилена охрана в хангара на северния район на летището. След смяната на Вълко Червенков през 1956 г. новият първи партиен ръководител Тодор Живков се доверява на военните.

Доставката на 2 самолета Ил-14 през 1956 г. за гражданската авиация налага преподготовка на български летци за експлоатацията им. Известно време лидерите летят с Ил-18, който поставя своеобразен рекорд в началото на 70-те, когато с Живков на борда лети чак до Ню Йорк. Авиоотряд 28 е използвал и самолети Ту-134, Ту-154, Як-40, Ан-24 и др.

 

Когато гръм удари, как ехото заглъхва

„Бистришки тигри“ и ловен туризъм

Нищо не последва от разкритията на анкетната комисия

02-3
Вертолет Ми-8 на правителствения авиоотряд.

През 2013 година избухна поредният скандал с авиоотряда. Оказа се, че правителствени самолети и вертолети са използвани не по предназначение. Най-екзотичните дестинации според тогавашната парламентарна анкетна комисия са били София-Рилски езера, Варна-Шабла, София-Ловни стопанства, София-Безмер. А също и че отборът на Бойко Борисов „бистришките тигри“ е летял с еърбъса до Варна. Тогавашният шеф на авиоотряда хвърли оставка, но данданията отмина и в крайна сметка нищо не последва от разкритията на анкетната комисия.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (14)

  1. Бойко борисов се е изгаврил с Радев, на слабоумния -о-л-и-г-о-ф-р-е-н- плювнелиев му вдигнаха бюджета, а на Радев намалиха, за да има повече за крадене.

  2. Може да се спести от заплати за летци, като Радев сам си кара самолета

    1. Така е. Може също да се спести от излагация, ако разговорите проведе преводачката, понеже нема да пелтечи докато чете какво й е написано. А Радев да измие самолета през това време.

        1. Аз съм зает човек, за да ти помагам. Викни сестра си, тя го умее това със сигурност. ;–))

  3. И защо “Спартан”-ът да не лети като правителствен самолет,кое му пречи? Ген.Радев може да го пилотира,какъв е проблемът?

  4. За спартанска държава спартански президент и съответно спартанска каруца. В страната на чудесата сме все пак.

  5. С каквото и да отиде в Брюксел новият президент съм сигурен, че няма да ни излага като оная шушумига росен.

      1. Как няма да е точен коментара. Дет се вика Велемир ти дава рублите на края на месеца.

  6. Припомням на забравилите, вкл. в Труд /дето правят справките/, че първото пътуване в чужбина на Плевнелиев беше ПОЛУЛЕГАЛНО, в Афганистан и с американски военен самолет.

  7. Припомням на забравилите, вкл. в Труд, дето правят справките, че първото пътуване на Плевнелиев в чужбина беше особено – непредизвестено, в Афганистан и с американски военен самолет.

  8. ТОЗИ СЛУЧАЙНИК ДА ПОМИСЛИ КАК ЩЕ ВЪРНЕ НА НАРОДА ПАРИТЕ ЗА ИЗДРЪЖКА НА Т.НАР. първа дама!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.