Търсят евтини и такива на цена между 10 хил. и 30 хил. лв.
Някои хора се усетиха навреме
Колите втора употреба поскъпнаха с 20-30 на сто заради проблема с доставките на чипове за производителите на автомобили. Вносителите на стари коли в България няма откъде да купят стока, а малкото налични автомобили в автокъщите в Западна Европа са твърде скъпи и на твърде много километри. Това обясни за “Труд” Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили.
Производството на автомобили в Западна Европа е ограничено заради забавянето при доставката на части, което наложи пандемията, и почти няма готови нови коли за продажба. Ако някой иска да купи нова кола от производителите, прави заявка и започва да чака. “Чака се между 6 и 8 месеца, за някои марки дори година. Това пречи да има автомобили втора употреба на пазара”, каза Любомир Доросиев. В резултат автокъщите в Западна Европа вече са вдигнали цените поне с 30%. Липсата на стока наложи повишението на цените, обясни Доросиев.
В резултат повечето внасяни употребявани коли в България влизат в страната с 30% по-висока цена. Която веднага се калкулира и в крайната цена за клиентите. Заради дефицита на пазара, повечето автокъщи, които имат налична стока, купена на по-ниски цени, също продават автомобилите поне с 20% по-скъпо.
Въпреки поскъпването автокъщите имат добри продажби. Основната причина за това е, че много хора са се усетили какво предстои с цените и са побързали да купят автомобил, докато на пазара има повече предлагане. Затова автокъщите в страната са имали доста работа. Сега обаче отново е изгодно да се купува, защото ситуацията на пазара на употребявани коли е много по-добра от това, което може да се очаква. В страните от Западна Европа просто няма стари коли за продажба. Някои български търговци ходят до Италия и се връщат без нито един купен автомобил. Цените там вече са доста по-високи от тези, на които българските търговци продават автомобилите, дори след направеното увеличение.
Освен че са по-скъпи, изборът на автомобили в автокъщите в Западна Европа е малък. Може да се намери някой залежал автомобил, но той например е на над 200 хил. км. Такива коли обикновено се нуждаят от ремонт и търговците няма как да гарантират на клиентите, че са в добро състояние.
По отношение на предпочитанията на купувачите в България има разлика между малките и големите градове. В малките населени места купуват предимно много евтини автомобили. А от автокъщите в големите населени места най-често купуват коли в ценовия клас от 10 хил. до 30 хил. лв., каза Любомир Доросиев. По-рядко има сделки с по-скъпи автомобили, но и за тях има търсене на пазара.
Няма достатъчно чипове
На пазара има дефицит на чипове.
Може да минат една-две години докато доставките на чипове за автомобилите се нормализират, каза Любомир Доросиев. Проблемът с чиповете е от доста време насам. Всичко започна от това, че в началото на пандемията продажбите на нови коли намаляха и производителите на автомобили свиха поръчките на чипове.
Производителите на коли не държат части на склад, те поръчват точно толкова компоненти, колкото са им нужни за създаване на предвидените автомобили.
Когато производителите на коли спряха поръчките на чипове в началото на пандемията, компаниите за производството им се насочиха към други клиенти. Пандемията доведе до ръст в търсенето на най-различни джаджи - от смартфони до геймърски конзоли, и производителите на такива устройства се превърнаха в новия любим клиент на онези, които се занимават с производството на чипове. Сега производителите на коли искат да купят чипове, но няма кой да им ги достави. Това доведе до рязко намаление на производството.
През септември са регистрирани само 1446 нови автомобила
Спад с 42,6% на годишна база
През септември в страната са регистрирани само 1446 нови коли, при 1823 през същия месец на миналата година и 2522 през септември 2019 г.
През септември в България са регистрирани само 1446 нови коли, обявиха от Европейската асоциация на производителите на автомобили. За трети пореден месец продажбите са по-малко спрямо предходния.
През юни регистрираните нови коли в страната са 2953 броя, през юли са 2763, през август намаляват до 1905, а през септември са само 1446. През септември сделките са с 51% по-малко спрямо юни. А спрямо същия месец на 2019 г., преди пандемията от Covid-19, спадът на продажбите на нови автомобили през септември е с 42,6%.
Една от причините за това са проблемите с производството на коли. Но освен това покупките на нови автомобили са отражение на това какви са доходите на хората и какви за очакванията им за следващите месеци. При наличието на високи доходи и сигурна работа хората купуват нови коли. Но несигурната икономическа ситуация в страната охлажда желанието на хората и фирмите да инвестират пари в нов автомобил. Когато хората не знаят дали ще имат работа след няколко месеца и как ще платят сметките си за ток и парно, не мислят за нови коли.
Това се потвърждава и от данните за продажбите в другите страни от ЕС. Спад на сделките с нови коли през септември има в повечето държави от ЕС. Но въпреки намаленото производство в някои страни има ръст на сделките. Това са например Кипър (+12,1%) и Естония (+8,2%). А в повечето държави от ЕС спадът в продажбите е по-малък, отколкото в България.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш