Със свръхзвукова скорост: Китай създава лазерен двигател за неуловими подводници

Представете си подводница толкова бърза, че може да изпревари всяко торпедо, предназначено да прихване подводницата. Това не е фантазия. Китайски инженери създават нов двигател, който ще направи възможно създаването на най-бързите подводници в света.

Подходът за създаване на нов двигател е абсолютно революционен: той включва използването на „лазерни витла“. В същото време лазерите моментално загряват водата и създават малки експлозии, които тласкат подводницата напред. Теоретично такава технология е описана отдавна. Но не беше възможно да се приложи, защото всяка подводница, която го използваше, щеше да бъде лесно открита. Китайците обаче успяха да решат този проблем.

Използването на лазери като задвижващи системи е предложено за първи път през 1972 г. за космически кораби, пише Popular Mechanics.

Технологията за атмосферно пътуване е доста проста и ясна: долната страна на самолета се обработва с лазер, който прегрява въздуха под него, създавайки плазма, която взривява въздуха и изхвърля устройството нагоре. Атмосферното лазерно задвижване е тествано само върху мащабни модели при контролирани условия и все още не е довело до действителен пилотиран космически кораб. Но методът не е забравен.

Изследователи от инженерния университет в Харбин предлагат да се използва този „лазерен“ метод за свръхбързо преместване на обекти под вода. За целта повърхността на подводницата трябва да бъде покрита с мрежа от оптични влакна, по-тънки от човешки косъм. След това оптичното влакно се „пробива“ с лазерни лъчи, захранвани от източник на енергия от 2 MW.

Лазерите създават плазма, която изпарява всяка вода, с която влезе в контакт, произвеждайки тяга. Изпарението също така създава слой от мехурчета, през които подводницата може да премине с много по-малко триене от нормалната морска вода.

Такъв подводен лазерен двигател може да генерира до 70 хиляди нютона енергия. За да бъде ясно, това е като свръхзвуков изтребител или хиперзвукова ракета.

Инженери от университета в Харбин, смятат, че такъв двигател може да бъде инсталиран на китайски подводници.

Теоретично те могат да пътуват по-бързо от скоростта на звука. Освен това такива двигатели ще бъдат абсолютно безшумни. За разлика от използваните днес, те имат много движещи се и следователно шумни компоненти: турбини, скоростни кутии, витла.

Тази комбинация от скорост и безшумност ще направи китайските подводници неуязвими.

Подводници тип 094 клас Jin в момента носят бойно дежурство в Китай. Те са много подобни на съветската Делта-3.

Китайските аналози обаче са по-малки и носят по-малко оръжия. Западни анализатори смятаха, че руското конструкторско бюро "Рубин" е допринесло за проектирането на китайски подводници, но това предположение не беше потвърдено.

Корпусите на първите подводници от клас Jin бяха положени в началото на 2000-та година и влязоха в експлоатация през 2021 г. Появата на подводниците тип 094 на въоръжение в китайския флот съвпадна с появата на универсалния десантен кораб тип 075 и разрушителя тип 055.

Пекин никога не е разкривал публично точния брой на построените от него подводници с балистични ракети. Освен това подводниците нямат видими номера на корпуса. Така че никой не знае колко подводници Jin има в момента в китайския флот.

Лодките тип 094 могат да носят общо 12 междуконтинентални балистични ракети Julang-2, изстрелвани от подводници.

Смята се, че тези ракети носят по една ядрена бойна глава с обсег от приблизително 9000 километра. Възможно е подводниците да са оборудвани и с ракети Julang-3, които имат обсег вече от 12 хиляди километра. Това означава, че те са в състояние да достигнат територията на Съединените щати.

Пекин редовно използва своите подводници Jin за патрулиране в Южнокитайско море, напълно въоръжени като средство за ядрено възпиране срещу Съединените щати.

Въпреки това, както пише National Interest, тези подводници все още са възпрепятствани от значителни нива на шум, което ги прави откриваеми и подкопава техния стелт. Ето защо Китай разработва нови подводници тип 096, които ще бъдат абсолютно безшумни.

Напълно възможно е на тях да бъде монтиран лазерен двигател. Всички подробности за проект 096 обаче са забулени в тайна.

Западните анализатори могат само да предполагат, че новите подводници ще влязат в експлоатация преди края на десетилетието.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Азия