Телевизии на кръстопът

Нападките срещу участници в „Панорама“ само издигна реномето на предаването

Най-хубавото нещо, което съм видял на малкия екран в последно време е - невероятно, но факт! - една реклама. Става дума за селяните от Житница, които рекламират своята продукция от кренвирши - нашенско, забавно, трогателно. Песъчинка в телевизионната програма, но може би сочи пътя.

Всички очакваме по какъв път ще поеме Би Ти Ви с идването на новия си собственик, чешкият милиардер Петер Келнер. На първо място - ще съхрани ли, както обеща, онези ценности, направили новините на Би Ти Ви уважавани още от началния „американски” период на телевизията? Това ще зависи до голяма степен от евентуалните промени в ръководството на новините. В момента редакционната политика на Би Ти Ви се определя от страна на управляващите като опозиционна и подкрепяща протестите. Келнер няма причини да проявява конформизъм. Но дали въобще го интересува този въпрос? И дали пък не е сключил някаква сделка да препродаде покупката си на някой по-удобен за властите? Разбира се, зрителите се вълнуват и дали ще обнови развлекателната програма, която се крепи на турските сериали, няколко рутинни риалити шоута и на безобиден хумор в някога водещите програми. Шоуто на Цитиридис дойде в името на очистването от чалгата и грубия хумор, но се превърна в парад на чалгаджийството, а някакви хора играят някакви игри и никой не може да разбере за какво им е смешно. Както и в „Мармалад” и в други подобни. Чуждото по принцип на сериозната политематична природа на Би Ти Ви предаване „Папараци” съвсем се обезличи с фалшивата усмивка и кресливо говорене на Мария Игнатова. В публицистиката все още за най-голям подвиг се смята заядливият тон на разговор с опозицията. Богато и шарено наследство го чака г-н Келнер.

Новости и в Нова телевизия, пак отнасящи се до собствеността, този път до нейното разширяване. Придобивките са телевизията „Канал 3”, две музикални телевизии и 4 радиа. Амбициозните планове на ръководството са да развие Канал 3 като информационен с преки включвания, каквато беше практиката, когато там беше Сашо Диков. Като инвестира в неговото качество, разбира се. Г-н Домусчиев, доказан бизнесмен, постигнал големи успехи в създаването на футболен отбор, очевидно опитва различни пътища за издигане рейтинга на телевизионната му компания. Този път е сложен и изпълнен с препятствия. В неделното предаване блесна разследващият журналист Васил Иванов, но почти изчерпа репертоара си. Грешката, която се прави у нас е, че журналистическите разследвания се поддават на ритмично планиране. Разследването не е приоритет на определени журналисти, просто някои го правят по-добре. Иначе журналисти, като героите от аферата Уотъргейт, би трябвало да правят само по едно разследване на всеки президентски мандат. А пък „Маскираният певец” е разтеглено без мярка, с разбития тандем от водещите комици и трагикомичното жури сваля ореола на целия екип, както и на самата телевизия. Постиженията в костюмите и балета не достигат. Разбира се, има и безспорни постижения като това на Мая Костадинова като водещ на неделното предаване, което има амбицията да конкурира Би Ти Ви по същото време на излъчване. Очакваме с интерес и новото предаване с водещ Михаил Дюзев. Не от всеки добър радиоводещ става и телевизионен, но търсенето предполага и рискове.

Обсадата, на която е подложена БНТ и по-специално нападките срещу участници в „Панорама”, само издигна реномето на предаването, което води плуралистична политика още от началото на прехода. Е, вярно е, че на участниците е необходима повече смелост, на пък изглеждат по-героично.

Коментари

Задължително поле