Търговската война САЩ-Китай настъпи

Китайският вицепремиер Лу Хе (вляво) се ръкува с американския министър на финансите Стивън Мнучин във Вашингтон в петък.

Пекин също обяви, че предвижда въвеждането на ответни мерки

Обявената от американския президент Доналд Тръмп в началото на седмицата ескалация на търговската война между САЩ и Китай настъпи в петък с обявеното увеличаване на митата от 10 на 25% върху вноса на китайски стоки на стойност над 200 млрд. долара, предадоха световните агенции.

Новите такси засягат продукти от 5700 категории, сред които прахосмукачки, празнични осветления, предварително сготвени зеленчуци, автомобилни резервни части и интернет-модеми. Великобритания и Франция бяха сред първите световни сили, които реагираха на ескалацията с изявления, че “никой не печели от търговски войни” и че конфликтът между Вашингтон и Пекин е “най-голямата заплаха за световната икономика”.

Нововъведените мерки са с гратисен период от две седмици и няма да засягат компании, чиито продукти са били процес на доставка преди въвеждането на новите мита. Същевременно на обявяването на американските санкции, във Вашингтон пристигна китайска търговска делегация, водена от китайския вицепремиер Лу Хе, смятан за дясната на ръка на китайския президент Си Дзинпин по икономически и търговски въпроси. Хе предаде на администрацията на Тръмп писмо от държавния глава на Китай, в което последният призовава американския си колега да намерят миролюбив изход от създадената криза.

Преговорите във Вашингтон продължават до тази сутрин, като според наблюдатели основната спънка пред подписването на търговско споразумение между САЩ и Китай е отказа на китайските власти да включат договорките в законодателството на страната. Става въпрос в частност за приемането на американски жалби за кражба на интелектуална собственост и търговски тайни, ограничаване на достъпа до финансови услуги и манипулация на пазарите. В отговор на ескалацията на напрежението от американска страна Пекин също обяви, че предвижда въвеждането на ответни мерки на новите мита, които според експерти, за да са успешни, ще трябва да са насочени извън търговската сфера, заради ограничения внос на продукти от САЩ на пазара в Поднебесната империя.

Коментари

Задължително поле