Ускорение 13g убило Милен Цветков

] Автомобилът на Милен Цветков “Субару Форестър” е спрял на червен светофар на кръстовището на ул. “Хенрик Ибсен” и бул. “Черни връх”. В него се врязва джип “Ауди Q7”, който е с двойно по-голямо тегло и се движи с 80 км/ч. След удара автомобилът на Милен Цветков се завърта на 90 градуса и застава в средата на кръстовището, а джипът продължава напред и вдясно и се блъска в предпазната ограда на входа на метростанция “Витоша”.
Автомобилът на Милен Цветков “Субару Форестър” е спрял на червен светофар на кръстовището на ул. “Хенрик Ибсен” и бул. “Черни връх”. В него се врязва джип “Ауди Q7”, който е с двойно по-голямо тегло и се движи с 80 км/ч. След удара автомобилът на Милен Цветков се завърта на 90 градуса и застава в средата на кръстовището, а джипът продължава напред и вдясно и се блъска в предпазната ограда на входа на метростанция “Витоша”.

Ускорение около 13 пъти по-голямо от земното ускорение погубило журналиста Милен Цветков. Това сочат първоначалните данни от катастрофата. Този извод като възможен потвърди пред “Труд” проф. Станимир Карапетков, зам. ректор на Техническия университет, председател на Съюза на автотехническите експерти, автор на множество научни статии и автотехнически експертизи.

Първоначалните данни сочат, че автомобилът “Субару Форестър” с тегло по каталог за този модел от 1250 кг на Цветков е бил спрян на червен светофар. В него се удря автомобил “Ауди Q7” с тегло от 2000 до 2200 кг, според модела, в който седят водач и още двама пътници. По сведения от очевидци вторият автомобил удря първия с 80 км/ч и без спирачен път. Колата на Милен Цветков изминава 20 метра, а след сблъсъка аудито продължава и спира в защитна ограда до входа на метростанция “Витоша”. Скоростта на автомобила “Субару” от 0 км/ч мигновено e възможно да стане 50 км/ч (изчислява се в зависимост от вида на предавателната кутия и в какво положение е била тя преди удара). За времето за изменение на скоростта, респ. за времето на удара средно от около 0,1 секунди, автомобилът при скорост след удара 50 km/h придобива ускорение над 138 метра за секунда на квадрат, тоест ускорение, което е над 13 пъти по-голямо от земното ускорение - 9,81 метра за секунда на квадрат.

] Проф. Станимир Карапетков, председател на Съюза на автотехническите експерти: При удар отзад предпазният колан не помага
Проф. Станимир Карапетков, председател на Съюза на автотехническите експерти: При удар отзад предпазният колан не помага

“Не желая да коментирам конкретно казуса с Милен Цветков, защото е в процес на разследване, а и освен това разполагам само с данни от медиите. Но мога да говоря по принцип за този тип катастрофи, при които е налице удар отзад, - обясни професор Карапетков пред “Труд”. - При подобни пътнотранспортни произшествия хората, които са в автомобила, загиват от преносни инерционни сили, които предизвикват силно натоварване на вътрешните органи и възможно движение на тялото. Тези сили са толкова по-големи, колкото по-голямо е ускорението. Може да си представите за какво ускорение говорим, когато от покой скоростта стигне до 20-30 или 50 км/ч за 0,1-0,2 части от секундата. Тук доминиращо значение имат не абсолютната стойност на скоростта, а нейното изменение за времето на удара, респ. ускорението, което придобива автомобилът за това време.

Ако се ударите със 140 км/ч в друг автомобил, не челно, а с малка контактна площ и с малко изменение на скоростта за времето на удара, напр. да загубите скорост 10-15 km/h, но запазите управление, може и изобщо да не пострадате. Ако обаче се ударите дори и с 40 км/ч в дърво или стълб и автомобилът остане до него, настъпват сериозни травми, много вероятно и смърт. При сблъсък отзад има няколко характерни особености. Първата е, че предпазният колан почти не помага. Човекът загива от т. нар. камшичен удар, при който главата се оттласква силно назад, а тялото се движи напред със седалката. Другият смъртоносен фактор са разкъсванията на вътрешните органи под действие на инерционните сили. В зависимост от големината на ускорението възникват вътрешни кръвоизливи, порязава се първо слезката, после черният дроб, сърцето и т. н.”, разказа още проф. Карапетков пред “Труд”.

 

Шофьорът в ареста за 72 часа, задържаха и син на депутат

Гешев разпореди разследването да е на специален отчет

] Кадър от видеорегистратор на автомобил, който е заснел джипът да преминава на червено край НДК преди няколко месеца.
Кадър от видеорегистратор на автомобил, който е заснел джипът да преминава на червено край НДК преди няколко месеца.

Шофьорът Кристиан Николов е с повдигнато обвинение за тежката катастрофа. Днес следобед той бе изведен от ареста на 4-то РУ и отведен в сградата на СДВР. Там му бе повдигнато обвинението и той бе задържан в ареста за 72 часа. Пред журналисти той отказа всякакъв коментар, криеки лицето си с качулка. Адвокатът му също не пожела да говори пред медиите.

По разпореждане на главния прокурор Иван Гешев, разследването в Софийската градска прокуратура на катастрофата, е взето на специален надзор от Върховна касационна прокуратура. Държавното обвинение разпореди на Икономическа полиция да провери произхода на средствата, с които е закупен джипът. Обект на инспекция ще са и родителите на водача. Именно по две разследвания, започнали под ръководството на Гешев, от година и половина в ареста е бизнесменът Миню Стайков, който е съдружник на майката на шофьора.

Днес в интернет пространството беше припомнен клип за шофьори нарушители, заснети в София. На един от кадрите се вижда джип с регистрационен номер СА2772ХА (какъвто е номерът на джипа, ударил Милен Цветков), да преминава на червен светофар до НДК. Според полицаи досега Кристиан Николов имал само едно нарушение като водач и то било незначително.

Заради катастрофата за 24 часа бе задържан и синът от първия брак на депутата от ГЕРБ Лъчезар Иванов. Той бил пътник в джипа. При катастрофата се уплашил и избягал, но днес се предал в полицията.

 

Коментар на юриста

Почти е изключено по казуса да има условна присъда

По първоначалните данни, изнесени в публичното пространство, произшествието е настъпило по вина на водач, който е шофирал след употреба на наркотични вещества или техни аналози, карал е с превишена за населеното място скорост и не е намалил и спрял на червен светофар, от което по непредпазливост е настъпила смъртта на Милен Цветков. Всичко това представляват груби умишлени нарушения на правилата за движение и деянието е се квалифицира по чл. 343, ал.3 НК, като предвиденото наказание е от 3 до 15 години лишаване от свобода, а ако случаят бъде квалифициран като особено тежък, е от 5 до 20 години лишаване от свобода. Деянието е непредпазливо, а не умишлено причиняване на смърт, обясни пред “Труд” юрист, експерт по наказателни дела, който обаче не пожела името му да се цитира, тъй като към момента не разполага с достатъчно данни по казуса.

“По тази квалификация споразумение с прокурора не се допуска съобразно чл.381, ал.2 НПК, тъй като с престъплението е причинена смърт - независимо дали умишлено или по непредпазливост. Допуска се обаче съкратено съдебно следствие, ако подсъдимият признае изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, тъй като забраната за провеждане на такова следствие е единствено и само за умишлено, не и непредпазливо причиняване на смърт, каквото е в случая деянието. Законовата възможност при тази хипотеза (чл. 371, т. 2 НПК) е при постановяване на присъда и определяне на размера на наказанието, то да бъде намалено с 1/3 (чл. 58а НК).

Възможността за постановяване на условна присъда съществува, тъй като законодателят е предвидил такава възможност за причиняването на смърт по непредпазливост. Предвид грубите умишлени нарушения на правилата за движение обаче, ако деянието бъде доказано по несъмнен начин от органите на досъдебното производство, и ако не са налице многобройни или изключителни смекчаващи отговорността обстоятелства, по-вероятно е да бъде постановена ефективна, а не условна присъда. В какъв размер ще е тя, зависи от конкретиката по делото, установените факти и процесуалното поведение на дееца.

Редът за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози, е установен в Наредба на МЗ, МВР и МП и следва да бъде стриктно спазен, за да бъде доказана по категоричен начин употребата на тези вещества, който е изключително важен квалифициращ елемент за постановяване на по-тежка присъда.

Органите на досъдебното производство следва да са внимателно и точно фиксирали и иззели следите, както и находките на местопроизшествието, за да бъде направена с максимална точност и без много вариации автотехническата експертиза, която да определи механизма на произшествието, мястото на удара, скоростта на дееца, както и да посочи по категоричен начин дали ударът е бил предотвратим.

 

Майката ще отговаря защо е дала ключовете на фирмения автомобил

Десислава Николова е съдружник на Миню Стайков

] Майката на Кристиан Николов - Десислава Николова
Майката на Кристиан Николов - Десислава Николова

Джипът, с който 22-годишният Кристиан Николов предизвика катастрофата, му бил подарък за абитуриентския бал преди години, разказаха близки до разследването. Аудито е собственост на фирмата на майката на младия мъж - Десислава Николова. Тя е съдружник на Миню Стайков и управлява компанията му за винопроизводство в Карнобат. Днес тя бе привикана на разпит в СДВР. “Изказвам искрените си съболезнования на семейството на Милен Цветков. Много съм разстроена от това, което се случи. Това е драма и за двете семейства. Идвам, за да съдействам на разследването”, каза преди да влезе в сградата на столичната полиция. Тя бе задържана, заради това че е дала ключовете от фирмения автомобил на сина си.

Най-вероятно джипът е купен със средства, усвоени по европейски програми. Общо около 500 000 лева е усвоила фирмата на майката “Десислава Пешева Комерс” по програмата за развитие на селските райони. Дружеството се занимава с лозаро-винарство. Един от спечелените проекти е за купуване на оборудване и съоръжения за обработка на лозя и е финансиран с 250 хил. лв. Фирмата не е публикувала счетоводни отчети от 2009 г., а субсидиите са усвоени след това. През 2019 г. прокуратурата започна разследване срещу Миню Стайков за източване на субсидии от ЕС. Според обвинението деца на негови близки били собственици на фирми, които усвоили неправомерно милиони левове. В момента делото е в съда, като сочен за лидер на престъпната група е Миню Стайков. Подсъдими са и чиновници от фонд “Земеделие”.

Самият Кристиан Николов е завършил столична немска гимназия и в момента бил студент в Германия. Имал книжка от 2016 г. Баща му Асен преди години е бил кандидат за депутат от НДСВ.

 

Милен Цветков в едно от последните си интервюта:

Не ми се умира между тенекии

“Не се страхувам от смъртта. Стига да не е болезнена, макар че при болка организмът излъчва толкова много адреналин, че тя се неутрализира. При всички положения не ми се умира между тенекии.” Това казва Милен Цветков в едно от последните си интервюта, дадени за бившия си колега Даниел Петканов.

Известният журналист е роден на 30 юли 1966 г. в София. Завършил е Софийския университет със специалност дефектология и специализира обучение на слепи. Започва кариерата си в БНТ като репортер на предаването “Ку-ку”. След това е в предаването “ТВ Неделник”. По-късно става водещ на “По света и у нас”. През 1995 г. напуска националната телевизия с обяснението, че там цари цензура. После работи като разносвач на месни продукти и е управител на пловдивско заведение. В началото на 1997 г. се връща в БНТ.

През 2000 г. е поканен в Нова телевизия за водещ на предаването “Здравей, България”. През есента на 2005 г. става водещ на ново предаване “Часът на Милен Цветков”. От 2009 г. отново се завръща в “Здравей, България”, където заедно с Лора Крумова води сутрешния блок. През януари 2010 г. напуска Нова телевизия. Завръща се в БНТ, където води предаването “Екип 5”. Година след това отново започва работа в Нова телевизия като водещ на “Часът на Милен Цветков”. През август 2018 г. от телевизията обявиха, че предаването е свалено от ефир, а Милен Цветков напуска телевизията. През пролетта на 2020 г. става водещ в новото предаване “Алтернативата” по ТВ1. Преди дни бе излъчено последния му епизод, който бе посветен на СОVID-19.

Коментари

Задължително поле