Суецкият канал навърши 150 години (ИНФОГРАФИКА) Идеята била замислена още от фараоните

България с исторически успех над Чехия

зраел, САЩ, Германия, Италия и Гърция проведоха военни учения за борба с руските С-400

Половината учители излизат в пенсия

Съсипаха от подигравки певицата Андреа заради фотошоп Освен недостатъците по лицето си заличи и зърното

Министър Ангелкова в Кайро: Обмяната на опит и добри практики в сферата на дигитализацията ще допринесе за устойчивото развитие на туризма

Папата нахрани 1500 бедни и нуждаещи се

Трето наводнение за седмица във Венеция

Нови 8 метроспирки готови през декември

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 18 ноември 2019

Кажете и за осъдените, протестирали срещу Гешев

Вълчица бежанка падна от куршум край Чипровци

Сорос обеща 750 млн. евро на Централноевропейския университет

Плевенско и Ловешко са заплашени от трайно безводие

Отнеха лицензите на 6 фирми за строителен надзор ДНСК е наложила и 300 000 лв. санкции

Фейлетоните на Алеко излизат от учебниците Емилиян Станев отпада с всички свои произведения

Фейлетоните на Алеко Константинов, както и целият Емилиян Станев ще бъдат изхвърлени от учебниците по български език и литература. Това става ясно от новите учебни програми, които Министерството на образованието и науката публикува за обсъждане.

01-2

Промените касаят основно 11 и 12 клас. Вместо публицистиката на Щастливеца, в 11 клас ще се изучава неговият “Бай Ганьо на гости”, а Емилиян Станев изпада като задължителен автор изобщо от образователната програма за средните училища.

Запазва се, както досега, изучаването в последните две години в клас само на български автори.
Някои от досегашните текстове са орязани за сметка на нови произведения на съвременни автори като Виктор Пасков и Борис Христов.

Съществена разлика с досегашните програми е изоставянето на хронологичния принцип на изучаване на творбите. Те са групирани на тематичен принцип: любов, вяра и надежда, труд, природа, смърт, род и родно, памет, власт, насилие и др.. Тази промяна се налага заради новия закон и въвеждането на втори гимназиален етап, обясниха от просветното ведомство.

Поемата “Септември” на Гео Милев вече няма да се изучава, както досега в 12 клас, а в 10-и. В 11 клас пък като непознат автор се въведе Никола Фурнаджиев със “Сватба”. Причината е да се обслужи тематичният принцип при подбора на автори и произведения.

Пълният списък с автори и техните произведения, които ще изучават учениците в 11 клас, ако програмата бъде приета без промени, включва: “Железният светилник” – Димитър Талев; “Криворазбраната цивилизация” – Добри Войников; “При Рилския манастир, “Новото гробище над Сливница” и “Паисий” от “Епопея на забравените” – Иван Вазов; “Спи езерото” от цикъла “Сън за щастие” – Пенчо Славейков; “Градушка” и “Нощ” – Яворов; “До моето първо либе” и “Борба”- Христо Ботев; “Сватба” – Никола Фурнаджиев; “Андрешко” – Елин Пелин; “Приказка за стълбата” – Христо Смирненски; “История” – Никола Вапцаров; “Бай Ганьо на гости” – Алеко Константинов.

Ето и списъка с произведения за 12 клас: “Аз искам да те помня все така” – Димчо Дебелянов; “Колко си хубава” – Никола Фурнаджиев; “Любов”, “Молитва” – Атанас Далчев; “Спасова могила” и “Ветрената мелница” – Елин Пелин; “Вяра” – Никола Вапцаров; “Песента на колелетата” – Йордан Йовков; “Балада за Георг Хених” – Васил Пасков; “Две души” – Пейо Яворов; “Потомка” – Елисавета Багряна; “Честен кръст” – Борис Христов.

Подход
Министерството
се застрахова

От Министерството на образованието посочиха, че за да няма реакции срещу отпадането на автори и произведения, учителите ще имат право сами да подбират допълнителни текстове. Преподавателите обаче са на мнение, че и сега часовете не стигат за всичко, още повече за допълнителна литература. Освен това те са на мнение, че новият принцип на изучаване – тематичен вместо хронологичен, ще затрудни и обърка учениците.

Промяната в момента е обект на дискусии в МОН.
Според експерти на ведомството новият принцип е бил единодушно приет от всички присъствали на изработването на подход и подбор на тестове.

Преподаватели от СУ „Св. Климент Охридски”:
Тематичният принцип
е по-добрият вариант

Тематичният принцип е по-добрият вариант от хронологичния принцип, смятат преподаватели по педагогика от академичните среди. Подредбата в тематичния предпоставя отнасянето на различни произведения към една тема. Така погледът в образователния процес е в по-мащабен, а учениците ще могат да обхванат процеси не само от българската литература, но и от европейската.

“Преди години се направи опит тематичното проблемно организиране да бъде наложено в кандидат-студентския изпит с около 15 тематични ядра. Така в продължение на три години кандидат-студентската концепция по български език и литература беше организирана по теми, но тъй като в училищата не се работеше по този начин, бъдещите първокурсници бяха затруднени”, обясниха пред “Труд” преподаватели от СУ “Св. Климент Охридски”. Те допълниха, че кандидатстващите са изпитвали трудности поради факта, че в училище не са имали нужната подготовка.

Именно това е причината и концепцията на кандидат-студентския изпит да се върне на изходна позиция – водената от хронологичния принцип.

Опасенията, които специалистите изпитват, са свързани с адаптацията на учителите по новия предложен от МОН метод. Мотивите са, че много от учителите са свикнали на един тип на обучение и новият може да доведе първоначално до объркване

“Фейлетоните винаги са се приемали много трудно в училище. Учениците изпитват трудности при четенето и разбирането им, но смятаме, че те са нужни от гледна точка на това да се онагледи авторовата критична гледна точка към обществото. Хубаво е всяко общество да има подобно критичен глас, а това в случая е публицистичният глас на фейлетониста”, настояват специалистите, но уточняват, че ролята на учителя в момента е крайно значителна.

В 11-и клас
40% за нови
знания и упражнения

В учебната програма, предложена от МОН, часовете по български език и литература в 11-и клас са 108: 54 часа за български език и 54 часа за литература.

От министерството посочват за препоръчително учителите да разпределят часовете си така, че близо 40% от занятията да са посветени на нови знания и упражнение, а останалите за преговор, обобщение, контролни и класни работи.

По отношение на оценяването срочните и годишните оценки на учениците ще са формирани от по 20% от контролни работи и работа в клас. Текущите оценки, устните и писмени изпитвания ще носят 60% за годишните ученически бележки.

В 12-и клас
МОН разпределя по равно часовете по БЕЛ

В учебната програма за 2018/2019 година Министерството на образованието и науката предлага в 12-ти клас да са заложени 93 часа по БЕЛ (български език и литература). От тях 46,5 ще са насочени за занятия по български език и също толкова по литература.

Препоръчителното разпределение на часовете по литература е подобно на подялбата в 11-ти клас, а именно: близо 40% от тях да са заделени за нови знания и за упражнения. Оценяването на бъдещите зрелостници в клас е огледално на единадесетокласниците, при което оценката се формира главно от текущите оценки от устни и писмени изпитвания (60%), а по 20% за оценки от контролни и класни работи, както и от работа в часовете.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (9)

  1. Постепенно ще изхвърлят всичко българско и ще се въведе западно , това чака родината ни !

  2. Да вкарат речите на плевнелиев! Особено онази в която заявява какъв дисидент е бил, откликвайки на призива на превратаджиите от бсп да носи плакат срещу вече сваления живков.

  3. В коя тема ще бъдат включени трудовете на
    великия кретик на вестника ви гениалния
    КМНТР

    1. Е, не 6ъм историческа личност като поръчковия дисидент плевнелиев.

  4. Ето че Бай Ганьо / ББ / и управляващата партия все пак УСПЯ да убие АВТОРА си !!!
    Типичния образ, дори по-зле от героя на Алеко
    и ДНЕС броди из Европа и се бие в гърдите – БОЛГАР БОЛГАР !
    П.С. Всяка прилика с на ББ с Бай Ганьо е … случайна

  5. Няма да им трябва българска литература на учениците. Не им трябва и нищо българско. Нали учат английски още от детската ясла? Ще се изродим като нация в едно мекащо овче, безмозъчно племе,знаещо за силикони , пари и тилифони. Стига им толкоз. Нали си фуками ,че сми в ЕС?

  6. Така става на територия управлявана от ционисти и техните -с-л-а-б-о-у-м-н-и- подлоги.Ако България беше суверенна държава, сега никой нямаше да гладува, никой нямаше да пипа историята и културата.

  7. Заради литературата намразих книгите. Като завърших попаднах на книга и о, чудо. Не ми трябва никаква литература, да ми натрапват книги и разсмисли и мисли.

  8. Всички, които пишат тук, не са запознати със същността на проблема, който няма нищо общо с литературата. Трябва да се вземат едни пари, много, за да се прекроят програмите. Тези пари са усвоени от Евгения Костадинова, Милена Иванова и т.н. , „експерти“ от МОН. Преди три години Е. Костадинова се опита да прокара още по- драстична промяна в програмата, на три пъти, при различни министри. В програмата й бяха изхвърлени огромната част от българските класици и само силното обществено недоволство я спря. А сега министърът е „техен“ – кой ще я спре? Навремето не я уволниха, при Клисарова, не разследваха пътя на парите, сега вече даже и надежда няма за разследване. Това е- а Алеко кучета го яли, парите са важни, парите!

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.