Хиляди таксита в 75 града в страната излязоха на протест срещу поскъпването на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ за таксиметровите автомобили от 3 до 16 пъти при различните компании.
Настояваме за връщане на размера на „Гражданска отговорност“ на нивата от преди октомври, заявяват от Инициативния комитет за Националния таксиметров протест. „Не може таксиметровите водачи да страдат затова, че някой е решил да печели на наш гръб. Ние няма как да ги плащаме тези неща. Такова увеличение на застраховката ще наложи увеличение на тарифите за превоз“, каза Димчо Иванов, който е председател на независимия транспортен синдикат „Авто-94“. „Не сме изчислили какво трябва да е увеличението, но може би дневна тарифа на км ще стане 2 лева, а нощна 3 лева. Направиха го точно преди изборите, защото сега няма правителство. Нищо не можем да направим, само протестираме и се надяваме на добра воля на застрахователите. Във Варна към момента има около 2000 таксита“, каза още Иванов.
От таксиметрови фирми пресметнаха, че разходите им са скочили с 400–500 лв. за година с вдигането на задължителната „Гражданска отговорност“ от около 300 лв. на най-малко 750–800 лв. и на техническите прегледи от 50 лв. на 110 лв. Отделно през 2025 г. ще се вдигнат и осигуровките.
Увеличението на цените на „Гражданска отговорност“ е удар върху бранша, каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален таксиметров синдикат. Той даде пример с неговия, сравнително нов автомобил, хибрид, за който от 386 лв. цената отива на над 1000 лв. Застраховките в някои компании за същия автомобил струват над 3000 лв.
„Напълно сме убедени, че ще покажем много различно положение“, заяви той относно обявена от застрахователи информация за дела на пътните произшествия, в които участват таксита. Броят ПТП при таксита и други автомобили е съпоставим, подчерта той и добави, че средната скорост на такси в София е 17-20 км/ч. „ПТП-то го прави човекът, не го прави колата. Отговорността е на шофьора, не е на ламарината“, каза Красимир Цветков. Ще продължим да търсим всички възможни варианти да си защитим бизнеса, допълни той. „Ще запазим пълна протестна готовност за следващи протести. Ако трябва ще бъдат и по-големи. Може да се окаже, че ще има неприятни изненади по коледните празници – трафик, граници, блокади, магистрали. Няма как да приемем този натиск върху нашия бранш“, каза Красимир Цветков.
Всеки застраховател определя самостоятелно ценовата си политика, обясни Пламен Шинов, зам.-председател на Асоциацията на българските застрахователи. Колкото повече време автомобилът е на пътя, толкова по-голяма е вероятността да има щета. Такситата изминават стотици километри на ден. Това е различно от нормалния пробег на собственик на автомобил. Има много фирми в подобен режим на работа като такситата – куриерските фирми, товарните автомобили, съответно тарифите за тях са различни, стана ясно от думите му. Застрахователният бранш не си е адаптирал цените спрямо инфлацията, твърди още Шинов. „Таксиметровите автомобили навсякъде в Европа са със завишен риск. Винаги има адаптирани тарифи спрямо тях. Не са като нормалните автомобили. В много държави се прилага бонус-малус“, каза Пламен Шинов, зам.-председател на Асоциацията на българските застрахователи.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш