Два навеса трябва да бъдат премахнати от терасата на шефа на КПКОНПИ Пламен Георгиев

Труп на убит от скутер делфин намериха в Балчик

Засаждат Студентска гора в Аспаруховия парк Превръщат го във втората Морска градина на Варна

319 кандидати за евродепутати от България (пълен списък на листите и независимите)

БДЖ пуска 19 000 допълнителни места във влаковете за празниците

Над 200 полицаи и пожарникари ще следят за безопасността на гражданите по време на празниците

Румен Петков връчи писмо на Борисов с настояване за генерални промени в отношенията ни със Северна Македония

„Хювефарма“ оборудва кухня за ученици със специални нужди

Над 80 тона агнешко е влязло без мито в България

Майстор по кунгфу може да полива цветя с водна струя от очите си (ВИДЕО)

Автобус се заби в кола на Околовръстното шосе в София

Средната възраст в Шуменско скочи с 6 години

Полицията следи по списък над 100 апаши в Монтана

Висши служители в Шри Ланка съзнателно са укрили разузнавателна информация за терористичните атаки

Строителна фирма остави столичния квартал „Младост 4“ без ток заради скъсан кабел

Хранене за здраве по време на Великденските пости Прекрасна възможност за пречистване на тялото, зареждане с енергия и сваляне на някой излишен килограм

При избор на неправилните храни е възможно да се постигне обратния ефект – повишена кръвна захар, чувство на отпадналост, напълняване

Полезни са растителни продукти с високо съдържание на белтъчини, за предпочитане са пълнозърнестите пред рафинираните култури, както и плодовете и сладките зеленчуци пред захарните изделия

Постенето е често срещана практика в много религии с една обща цел – пречистване на душата и тялото. В православното християнство има четири многодневни поста. Най-дългите са Великденските пости (40 дни). В този свещен период спазването на строг хранителен режим е от изключително значение. През първата седмица от поста хората се въздържат от всички месни храни, а след това се спира консумацията и на яйца, риба и млечни продукти. Следователно, през по-голямата част от Великденските пости хората консумират основно храни с растителен произход.

Храненето по време на пости е прекрасна възможност да пречистите тялото си, да се заредите с енергия и не на последно място – да свалите някой излишен килограм. Изследване, публикувано в британското списание за Обществено здраве „BMC Public Health”, показва понижено количество холестерол в кръвта и намаляване индекса на телесна маса при хората, които спазват православните пости и се хранят предимно с варива, пълнозърнести култури, зеленчуци и плодове. Все пак при избор на неправилните храни е възможно да постигнете обратния ефект – повишена кръвна захар, чувство на отпадналост, напълняване.

Изключването на всички храни от животински произход за продължителен период от време може да бъде много полезно, но и много рисково, най-вече защото животинските храни са основен източник на белтъчини в диетата на съвременния човек. Белтъчините са един от основните макроелементи в човешкото тяло, една от най-важните градивни частици на живата материя, чиито многобройни функции са свързани с растежа и енергията, регулацията на хормоните, имунната защита и др. Следователно по време на строгите пости е необходимо да намерим такива продукти, които да ни набавят необходимите хранителни вещества, да поддържат баланса в тялото и да ни зареждат с енергия.

Предлагам ви няколко съвета, които биха могли да ви бъдат полезни при избора на храни по време на постите, за да поддържате оптимално психическо и физическо здраве.

1. Яжте растителни продукти с високо съдържание на белтъчини. Сред най-богатите източници на растителен протеин са бобовите растения (фасул, леща, боб, едамаме), нахут (може да си го набавяте под формата на хумус), тофу (направено от соево мляко), ядки и семена. Но внимавайте с порциите – тези храни съдържат не само белтъчини, но и значително количество допълнителни калории под формата на мазнини и въглехидрати, които в излишък могат да се отразят не особено благоприятно върху фигурата ви.

2. Избирайте пълнозърнестите пред рафинираните култури. В днешно време магазините са пълни с обработени зърнени продукти, като в процеса на тяхната обработка се премахват значителна част от полезните вещества. При пълнозърнестите култури външният слой на зърната се запазва, а с него и много от хранителните вещества, вкл. белтъчини, витамини, фибри и антиоксиданти. Например, вместо бял ориз – сгответе с кафяв, а ако сте почитатели на пастата – пробвайте пълнозърнестите разновидности. Не само са по-хранителни, но може да ви харесат повече на вкус!

3. За предпочитане са плодовете и сладките зеленчуци пред захарните изделия. Всъщност, това е препоръка, която важи целогодишно. Често изпадаме в ситуации, когато… просто ни се прияжда нещо сладичко! По време на постите е особено важно да се контролира приема на захар и тестени изделия, тъй като така или иначе приемате по-голямо количество въглехидрати, а ако често си похапвате „постни“ вафлички или кексчета, можете да претоварите организма си. Вместо това хапнете плод или сладък зеленчук. В днешно време се предлагат най-различни плодове и зеленчуци, както местни, така и по-екзотични от най-далечни краища на света – възползвайте се и разнообразете менюто си с вкусна и полезна растителна храна!

 

И здравословното е вкусно!

Домашен хумус

Продукти:
– 400 гр. нахут от консерва (или домашно сварен)
– 2 скилидки чесън
– 2 с.л. Тахан
– 1 ч.л. сол
– 1 прясно изстискан лимон
– Зехтин, семена/ядки по избор (тиквени семки, кедрови ядки и др.)

Приготвяне:
1. Блендирайте/пасирайте всички съставки (с изключение на зехтина и семената/ядките) до получаване на хомогенна смес.
2. Сервирайте в купичка, като поръсите с малко зехтин и ядки/семена по желание.

* Авторката е нутриционист към Британската асоциация за нутриционисти, завършила Медицинския факултет в Лондонския университетски колеж (University College London). Преди това завършва Интегративно хранене в Ню Йорк и психология в НБУ.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.