Според наблюденията на фолклористи и етнолози, в песните за Крали Марко е абсорбирано много по-старо българско наследство
Тандемът „юнак“ - „чудодеен кон“ трябва да бъде търсен в най-старинните пластове на нашата хилядолетна култура
Статиите в нашата поредица в „Труд news“ в преобладаващата си част са посветени на „белите петна“ в българската история - на слабо известни и недооценени събития и личности, забравени или неразпознати паметници на литературата и изкуството. Ще рискуваме да се хвърлим в „дълбоките води“ на митологията и ще се спрем на тайнствения кон Шарко, верният другар и помощник в битките на Крали Марко, фолклорния „супер-герой“ от песни и предания...
Необикновеният кон и вълшебният меч или сабя са сред неизменните „атрибути“ на епическия герой не само в българската митология. На наша почва „Шарко добра коня“, („Коня Шарколия“) e неизменен спътник на Крали Марко. Доколкото взаимовръзката между героя конник и неговия необикновен кон е заложена във фолклорния прототип на Крали Марко, образът на Шарко заслужава повече внимание. Такъв подход би ни позволил да разширим представата си за самия герой и генезиса на неговия образ през далечните векове на българската фолклорна традиция.
Каква е най-общата характеристика на „Шарко добра коня“? Своите изключителни физически качества и невероятна храброст Крали Марко дължи на свръхестествените сили. На преден план в народните песни е Гюргя Самовила. Именно тя помага на юнака да се сдобие с боен кон, който не прилича на онези, които имат простосмъртните. Самият Шарко е от космично-митологичния свят на самодивите, самовилите, змейовете... Така или иначе, Шарко се родее с такива фантастични същества, каквато е самата самовила Гюргя, нейният „сур елен“, „змия троеглава“ и други тайнствени персонажи. Марко придобива своя кон, благодарение на „посестримата самовила“ - с други думи, прекрачвайки границите на обичайното човешко житие - битие... Конят е обязден от вече притежаващия свръхестествена сила юнак след дълга и упорита борба. В същност не става дума за покоряване в прекия смисъл на думата, а за своеобразен договор между митични същества: „Ти на мене господар ще бъдеш!“ - проговаря с човешки глас Шарко, признавайки старшинството, но не и абсолютната власт на Марко.
Необикновеният кон се превръща във верен помощник и съучастник на юнака в епическите подвизи. Нещо повече, Шарко притежава разум и необикновена мъдрост, а в редица песни Крали Марко се съветва с Шарко по различни заплетени въпроси, най-често във връзка с предстоящи битки с други „юнаци“, могъщи и коварни противници, с различни „тъмни сили“... При това Шарко не е просто бърз и силен, а е крилат кон, в някои песни „шестокрилец“! Той „... лети изпод ясното небе...“, с него юнакът достига „... при ясния месец...“, скача „... от планина на планина...“ и т. н., и т. н. Примерите са много, като водещата сила при тези подвизи е самият Шарко.
Нека се запитаме защо конят на юнака е наречен именно „Шарко“, „Шарколия“, „конче шарколийче“? Народната етимология извежда това име от „шарен“ или „пъстър“, но това не бива да ни заблуждава. Конят е хванат и обязден от юнака, когато отива „... да чеше люти си рани /.../ о криво дърво при синьото езеро...“ Макар и твърде рядко, в някои песни „лютите рани“ са оприличени на „люспи“ - косвено свидетелство за произхода на Шарко. Такава е етимологията и на „шаран“ поради люспите на рибата. Змейската природа на чудодейния кон е загатната и в често срещаното в песните определение „коня халосия“. Колкото и общо да ни звучи днес този алегоричен израз, първоначалният му контекст е ясен - „хала“, „змей“... Погрешно е и свързването на името на Шарко с природен обект, какъвто е Шар планина. В същност по-скоро планината е наречена така, защото е възприемана като обиталище на змейове и хали...
Тандемът „юнак“ - „чудодеен кон“ трябва да бъде търсен в най-дълбоките старинни пластове на нашата хилядолетна култура. Той притежава сходства с известния „Тракийски конник“ / „Херос“, както и с античния гръцки, вероятно с източен произход кон Пегас. Нека припомним, че според митовете крилатият кон Пегас е роден от туловището на убитото от Персей чудовище Горгона Медуза, която също притежава типични змийски черти. Казаното в определена степен важи и за древния славянски, но с древни ирано-сарматски корени бог на слънцето Хръс/Хорс. Внимателният читател веднага се е досетил, че такава е английската дума за кон, останала от древното индоевропейско наследство. Както излиза, древният прототип влиза в симбиоза с типичния за древните траки и особено за средновековната епоха образ на конника воин. В нашия случай името „Шарко“, както изглежда, е отражение на представите на древните българи (прабългарите).
В унгарската митология е съхранен образа на фантастичния „шаркань“ - дракон със змийско тяло и криле. Унгарците, а под тяхно влияние и словаците, наричат така хвърчилото. Шарукан се е казвал и един от най-известните владетели на куманите, живял през първата половина на XII в. Прави впечатление, че в старинния киевски епос той е наречен „Шарокан Змиевич“! Според руския ориенталист Игор Добродомов в езика на куманите е имало много българизми, които отразяват присъствието на прабългарски елемент в етногенезиса на този номадски народ. Нека припомним и съюзните връзки на куманите с Второто българско царство, кактои техните преселения в българските земи след разгрома им от монголо-татарите през тридесетте години на XIII в.
На името „Шарукан“ подробно се спира друг виден ориенталист - Карл Менгес, който сочи паралели в езиците на чувашите, наследници на Волжка България, както и на кавказките народи балкарци и карачаевци, които пък са потомци на Бат-Баяновите или т. нар. „черни българи“. Според Менгес освен „дракон“ или „змей“, Шарукан означава и „жълтият кан“ - „владетелят на света“. Аналогията с легендарния китайски „жълт император“ Хуан Ди е показателна. От друга страна, името „Шарукан“ е имало смисъл и на „дълго живеещ“, следвайки убеждението на древните за дълголетието или безсмъртието на змея (дракона) в сравнение с простосмъртните хора. В образа и самото име на Шарко се крие старинен пласт, в който е закодирана първоначалната „змейска“ природа на необикновения кон. Нека припомним, че „добра коня“ и „добър юнак“ първоначално е означавало точно обратното - враждебни на хората сили, поради което към тях се прибавят подобни омилостивяващи характеристики.
Вярно е, че историческият крал Марко (години на управление: 1371-1395), син на Вълкашин Мърнявчевич, произлизащ от днешна Херцеговина, и българката Елена, е безкрайно далече от юнака в българския епос. Както е известно, от българските земи образът на Крали Марко прониква и в сръбския фолклор. Според наблюденията на фолклористи и етнолози, в песните за Крали Марко е абсорбирано много по-старо българско наследство, включително песни за прочути наши царе, пълководци, юнаци... В книгата си „Раждането на боговете“ (1992 г.) големият наш ерудит проф. Иван Венедиков допуска, че епическият Крали Марко е наследник на митологичен герой/герои, подобен на други древни божества. Същевременно в „Златния стожер прабългарите“ (1987 г.) проф. Венедиков обръща внимание на присъствието на героя конник в средновековната българска митология, сред които е и „... първият български юнак дете...“ - Испор цар (Аспарух) от Българския апокрифен летопис от XII в. Илюстрация на този сюжет в една или друга степен можем да открием и в Мадарския конник, независимо дали там е изобразен кан Тервел, легендарният Авитохол или друг български владетел.
В образите на Крали Марко и Шарко имаме пример за симбиоза на древното тракийско наследство с онова на (пра)българите. В същност антична Македония е населена преди всичко с тракийски племена, т. е. няма отделен народ „македони“, а става дума за политоним. И че в „Керамисийското поле“ около Прилеп (столицата на реалния крал Марко!), през 680 г. се заселват българите на Аспаруховия брат Кубер, създателят на „втората България“ на Балканите през Средновековието.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш